מנהלים - על גישת הניהול האקולוגי שמעתם?
כפי שיש לספק לטבע את כל התנאים הנדרשים כדי שהמין האנושי ימשיך להתקיים - כך צריך לאפשר לעובדים לבטא את יכולותיהם על מנת שארגון יצליח. כיצד עושים זאת?
בשנים האחרונות התחלנו להבין, שאם המין האנושי רוצה להמשיך ולהתקיים על פני כדור הארץ - יש לספק לטבע את התנאים שהוא זקוק להם. בדומה לאופן שבו התחלנו להגדיר חוקים ותקנות שנועדו להגביל שחרור מזהמים ופסולת ולחנך את הפרט לקחת אחריות אישית - גם במקומות עבודה ניתן להחיל זאת, באמצעות גישת ה"ניהול האקולוגי". מה הכוונה?
עוד כתבות במדור קריירה:
- מנהלים: 9 כללי ניהול שלא תלמדו באוניברסיטה
- מבזבזים את הזמן? 9 טיפים לייעול ישיבות עבודה
- הפרעות קשב וריכוז אצל מנהלים: יתרון או חיסרון?
"אקולוגיה" במשמעות הפשוטה היא יחסי גומלין בטבע. הרעיון הוא שהכל משפיע הכל, כלומר - אם אנחנו רוצים שארגון יצליח ויצמח, על כל המערכות לעבוד בצורה מסודרת ובזרימה. בשונה מגישות אחרות, תפיסת העולם פה נשענת על העקרון "הכל מתחיל מבפנים", כלומר מתן אפשרות לכל עובד לבטא את יכולותיו ולבצע את תפקידו, באופן שיאפשר לגוף כולו לעבוד.
גישה זו מאפשרת מצד אחד לעובד להתחבר לארגון באמצעות מתן תנאים הולמים לצמיחה, משמעות בעשייה ותחושת ייחודיות ושייכות. מצד שני היא גם מטילה עליו אחריות לאופן שבו הוא תורם לארגון ומתנהל בו. מכאן נובע, כי עיקרה היא השקעה באנשים ולא בטכניקות לשיפור ביצועים. כיצד עושים זאת?
כמו משפחה
ברובד הארגוני, על מנהלי הארגון לשאוף ליצור תנאים שמזכירים משפחה - גוף מלוכד אחד שפועל למטרות משותפות. לשם כך יש לפתח ערכים שמחזקים את האחדות ושיתוף הפעולה כמו היכרויות, תחושות שייכות, מעורבות ושביעות רצון, הקשבה וקבלה. מציאת ערכים משותפים והגדרת חזון, מאפשרים ליצור חיבור של העובדים לארגון מתוך בחירה ולא מתחושת נוחות ואין ברירה.
עם זאת, ארגונים רבים שמשקיעים משאבים רבים על מנת למצוא את פתרון הקסם שיחבר את העובדים לארגון - מגלים פעמים רבות שלא רק שתחושת השייכות לא התגברה, אלא שהיא אפילו הצטמצמה. הסיבה שבגלל זה קורה, היא טעויות שמבצעים מנהלי הארגון כמו התמקדו בטכניקות במקום בעובד עצמו, או בשורת הרווח במקום ביצירת סביבת עבודה שהעובדים נהנים לעבוד בה.
שורת רווח גדלה, היא תוצר של עובדים מרוצים שרתומים לעבודתם, כי היא נותנת להם משמעות, תחושת שייכות והזדמנות לביטוי אישי. כאשר רמת האמון הבסיסית בארגון אינה גבוהה, העובד מבין שששורת הרווח של הארגון תגדל אם יעבוד יותר קשה - אך הוא לאו דווקא ייהנה יותר מהעבודה. אם לא די בכך, ברגע של משבר כלכלי הוא אף עשוי לשלם את המחיר ולהיות מפוטר.
אפשר לדמות את הגוף הארגוני לגוף האדם ואת העובדים לתאים: במצב אופטימלי, לכל תא יש תפקיד אותו הוא מבצע לטובת הגוף כולו, תוך שיתוף פעולה עם התאים האחרים. מצד שני, תזונה לא בריאה, פעילות גופנית ואיזון נפשי לקויים, יפגיעו בתפקוד הגוף כולו.
טיפים למנהלים
על מנת להשיג תחושת שייכות וזרימה, על מנהלי הארגון לאבחן מה מחבר אותם לארגון ונותן להם תחושת שייכות, ולזהות התנהגויות שעלולות לשבש את השגת המטרות. לפניכם מספר טיפים לשיפור יכולות התקשורת והיחסים של מנהל עם עצמו וסביבתו:
המציאות נוצרת ממחשבה – החיים שאנו חווים הם הקרנה של מה שאנו חושבים. אם אנחנו חפצים במציאות אחרת, עלינו להבין מה היא אותה מחשבה שגורמת לנו לחוות את המציאות הנוכחית באופן שבו אנו חווים אותה. כך למשל, מנהל שמחזיק במחשבה שלא מוקירים ומעריכים אותו, יגיע לישיבת צוות וינסה להרשים את שומעיו ולקבל הערכה, אך בלי להקשיב ולתת מקום לכפופיו. הם בתמורה מזלזלים בו ולא מקשיבים לדבריו. זו המציאות הנגלית.
ב. הכל קורה ברגע הזה - כשמזהים מחשבה מגבילה ומכירים בנזקיה לסביבת העבודה, יש לאמץ מחשבה הפוכה. כך למשל, המנהל בדוגמה הקודמת יכול להבחין באמצע הישיבה שעולה בו המחשבה שלא מוקירים אותו. הוא יכול לבחון אותה ולהחליט לוותר עליה. זה יאפשר ישיבה תהיה פוריה הרמונית ויוצרת לאין שיעור.
ג. תגובה נכונה, מתאימה וראויה (כלל נ.מ.ר) – קיימות אינסוף סיטואציות של תקשורת ולחץ בעבודה, כשלעתים נדמה שהצד שמולנו לא מבין למה אנו מתכוונים או נפגע. כדי להמנע מכך, לפני שמגיבים יש לעצור שניה ולשאול את עצמנו אם זו תגובה הולמת לסיטואציה. עכשיו תנו לגוף לדבר - אם תחושת הגוף טובה - לכו על זה. אם היא רעה, שנו כיוון.
כך למשל, נניח שהמנהל ספג במהלך הישיבה הערה מזלזלת מאחד העובדים .כיצד נכון להגיב? הערה מזלזלת מצידו תקטין את הכפיף אך גם תפגע בסמכותו של המנהל. עדיפה תגובה שתאפשר חופש ביטוי לרעיונות, לצד הצבת גבול ומנהיגות. באופן זה העובד לא ירגיש מושפל ותחושת שיתוף הפעולה בצוות תגדל.
ד. תמונת ראי - ביום יום בעבודה מלא באנשים שמשקפים לנו את התנהגותנו. לפיכך מה שנדרש הוא לשאול את עצמנו בזמן ארוע, בישיבה ובכל סיטואציה אחרת - "מה אני אמור ללמוד כאן?" ולהמתין לתגובה שתגיע. כך למשל, אם עובד מזלזל במנהל וזה תוקף אותו בתגובה, התוצאה הפוכה מהשגת ההערכה וההוקרה שהם רצו להשיג.
הכותב הוא הבעלים של הבלוג "רוח עסקית" ומעביר את סדנת "המצפן הפנימי" לשיפור ביצועי מנהלים