מחופשת הפסח החלומית - ישר לבית המשפט
חופשת הפסח יכולה להיות בילוי משפחתי מרגיע, או אסון צרכני שיגרום לכם לרוץ ולהגיש תביעה בדרישה לפיצוי. קבלו שני מקרים שממחישים מה אפשר לעשות אם הנופש המובטח לא עמד בציפיות
המוני ישראל יצאו לחופשה בחג הפסח. היתרונות ברורים: חסכנו לעצמו את התעסקות עם קרפיונים אפרפרים, את הריבים עם החמות על מי-מביא-מה, ועם הילדים על מי-שוטף את הכלים. אבל מה עושים כשהחופשה החלומית הופכת לסיוט?
ארזתם את המזוודות, דחפתם את הילדים לספסל האחורי והנה - הגעתם לחופשה המיוחלת. הזמנתם מלון מעולה, וידאתם כי ליל הסדר ייערך כהלכתו, ואפילו שאלתם אם יגישו עוף או בקר. אך לפעמים, הפער בין מה שהובטח לכם, לבין מה שקיבלתם עשוי להיות גדול. אין ספק כי האכזבה עצומה, שכן בדרך-כלל התשלום עבור חופשת החג הכוללת גם ליל סדר, גבוה בכמה אחוזים על פני חופשה רגילה.
בשנים האחרונות בתי המשפט לתביעות קטנות דנו בכמה וכמה תביעות של נופשים שיצאו לחופשה במהלך חג הפסח, וחשו כי לא קיבלו תמורה ראויה בעד כספם. גובה הפיצויים שנפסקו השתנה בהתאם לראיות שהציגו התובעים, ובהתאם לעוצמת עוגמת הנפש שנגרמה להם.
במקרה אחד לדוגמה, טענו שמונה משפחות כי בליל הסדר עצמו שרר בחדר האוכל "בלגן גדול", עד שממש לא ניתן היה לשמוע את קריאת ההגדה. התובעים אף טענו כי בשל כך, עשו לאחר מכן את הסדר באופן פרטי בחדרם. בית המשפט דחה את טענת המלון כי בחג הפסח אין עושים שימוש במערכת כריזה, וקבע שציפיית האורחים, כי בליל הסדר יעשה שימוש במערכת כריזה, היא דרישה סבירה בהחלט. וכך נפסק לכל משפחה פיצוי בסך 1,000 שקל, ובסך הכל 8,000 שקל לכל התובעים יחד.
במקרה אחר נתבע מלון באילת, שכן על פי טענת התובעים - מעבר לרמתו הירודה של בית המלון - ערב ליל הסדר עצמו היה מאכזב. כך למשל, חדר האוכל היה צפוף מכפי שהובטח, ומקומות שסומנו עבור התובעים היו תפוסים על-ידי אורחים אחרים. בית המשפט קיבל את טענותיהם, ופסק כי "הנתבעים ספק הציגו מצגי שווא לגבי אפשרותם לארח וספק התרשלו בכישלונם לארח, אך מכל מקום גרמו בפעולותיהם הנזיקיות לנזק של ממש לכל התובעים". בית המשפט אף ציין, כי לפעמים עוגמת הנפש היא כה גדולה, עד שהיא עולה על שווי הנופש עצמו. שלוש המשפחות התובעות זכו לפיצוי כולל של 17,190 שקל.
אז מה עושים כשהנופש מאכזב?
מה ניתן לעשות אם המלון לא מקיים את הבטחותיו? ראשית, כדאי להתעקש על כך שכל מה שהוזמן יהיה מתועד בכתב. ביקשתם שהחדר יפנה לים? רשמו זאת בטופס ההזמנה. הבטיחו שבליל הסדר יהיו מנות צמחוניות? החתימו על כך את הספק ממנו הוזמן הנופש.
שנית, תעדו הכל. הכלל המשפטי הבסיסי קובע כי "המוציא מחברו עליו הראיה". בעולם שבו לכולם יש סמארטפון זמין בכיס, ניתן פשוט לשלוף אותו ולצלם ולתעד את האירועים שהשתבשו. התמונות והסרטונים יעזרו לכם מאוד להוכיח את הטענות שלכם בבית המשפט.
כלל שלישי וחשוב לא פחות, הוא לנסות להקטין את הנזק שנגרם לכם. מעבר לכך שזו חובה החלה עליכם על פי חוק, הדבר יוערך מאוד על-ידי בית המשפט. לדוגמה, פנייה בזמן אמת למלון בבקשה לתיקון הפגמים והתקלות, תסייע לטיעונכם מול השופט.
ולסיום, כשפונים לבית המשפט חשוב מאוד להעריך את הנזק שנגרם לכם באופן ריאלי, ולא להגזים בתביעה. כדאי לנסות ולהעריך את עוגמת הנפש שנגרמה, ולהסביר בדיוק על מה אתם תובעים בצורה ברורה ולא מתלהמת.
- עו"ד אסף חדי כהן הוא שותף במשרד קדרון חדי כהן
, המתמחה בדיני צרכנות