הטלוויזיה ברשת מחפשת את עצמה
יוצרים עצמאיים משחררים לאינטרנט סדרות שלא מצאו את מקומן על המסך , אך גם יצרני התוכן הגדולים יודעים שהם צריכים להכינס לזירה
כשקריסטן קיש הודחה בפרק ה-11 בתוכנית הריאליטי "טופ שף", נדמה היה שהשפית המבטיחה בת ה-28 סיימה את הקריירה המתוקשרת שלה על המסך הקטן. אך כנגד כל הסיכויים, קיש לא נשלחה הביתה אלא לקחה חלק בסדרת אינטרנט שרצה במקביל לתוכנית ששודרה בערוץ בראבו האמריקני, וקיבלה הזדמנות שנייה לחזור לתחרות לאחר שניצחה שרשרת ארוכה ומכובדת של מתחרים-מודחים. היא חזרה ל"טופ שף", העפילה עד לגמר, ושם זכתה במקום הראשון ובפרס של 125 אלף דולר.
הזכייה של קיש שינתה את כללי המשחק של תוכנית הריאליטי הפופולרית, ומשכה תשומת לב מרובה לסדרת האינטרנט ששודרה באתר של בראבו, "Last Chance Kitchen". המאמץ של הרשת למשוך צופים לאתר האינטרנט השתלם, ואפשר למתמודדת חזקה ופופולרית מאוד לחזור למסך ואף לזכות בתואר הנכסף, כנגד כל הסיכויים. הדבר הקפיץ את הרייטינג של אתר התוכנית, והציג את הכוח העצום הטמון בשיתוף פעולה בין הטלוויזיה לבין האינטרנט ביצירת חווייה משלימה ורחבה יותר וביסוס קהל צופים אדוק ונאמן ביותר.
עדיין מחפש את עצמו
סדרות רשת הן לא עניין חדש, אבל השיפורים הטכנולוגיים והגברת הנגישות של גולשים לאינטרנט, מאפשרים ליוצרים עצמאיים לשחרר לאינטרנט סדרות שלא מצאו את מקומן על המסך הקצת יותר גדול, לרוב בהפקות זולות יותר וקצרות יותר. אבל העלייה במספר הצופים לא נעלמה מעיניהם של חברות ההפקה ויצרני התוכן הגדולים, ועד מהרה גם הם נכנסו לזירה עם סדרות רשת רבות, שבחלקן מתאפיינות בתקציב מכובד והפקה מקצועית.
התחום נמצא בימים אלו בתהליכי הגדרה עצמית, מה שהופך את הסיפור למעניין עוד יותר: מצד אחד ניתן למצוא ניסויים אוונגרדיים מרתקים ומקוריים, חלקם כושלים לגמרי ואחרים מבריקים, ומצד שני אפשר למצוא ברחבי הרשת גם סדרות מהוקצעות ומופקות היטב.
לעתים, מפיקי סדרות שירדו מהאוויר משיקולי רייטינג או חוסר עניין מצד ערוצי השידור, משאירים את המותג בחיים באמצעות העברתו לרשת. כך קרה במקרה של Battelstar Galactica, שהמשיכה להתקיים במספר סדרות אינטרנט שצברו תאוצה והפכו לפופולריות ביותר. אחת מסדרות הרשת, "Battlestar Galactica: Blood & Chrome", צברה מיליוני צפיות, ושודרה לאחר הצלחתה באינטרנט גם בערוץ Syfy.
המעריצים מתגייסים
מלבד סדרות אינטרנט שמהוות המשך ישיר לסדרות פופולריות על המסך, אפשר למצוא ז'אנר מסקרן נוסף - סדרות שמופקות על ידי מעריצים ומחיות סדרות עבר אהובות.
לרוב מדובר בסדרות רשת המופקות בתקציב זעום ובאיכות נמוכה מאוד, אך אפשר למצוא כמה יוצאים מן הכלל, כמו הסדרה "Star Trek: Phase II", בה מופיעים בתפקידי אורח כמה מכוכבי סדרת מסע בין כוכבים, כמו ג'ורג' טקאי, וולטר קוניג, ברברה לונה ואחרים. אמנם הסדרה לא עומדת בסטנדרטים של הפקות מד"ב עכשוויות, אך היא בהחלט מספקת שעות של בידור והנאה, בעיקר למעריצי הסדרה האדוקים.
אחת מסדרות הרשת שכבר הפכו לקאלט היא "The Guild", שרצה כבר שש עונות וזוכה למאות אלפי צפיות ואוהדים, וזכתה בפרסים רבים. בכל עונה רמת ההפקה הולכת ומשתפרת, התסריט הופך למהודק יותר, ומגבלות ההפקה מצטמצמות משום שהיוצרים למדו מניסיונם ומכניסים שיפורים על בסיס תגובות הגולשים הנלהבים. למרות שהסדרה רחוקה מלהיות פופולרית מספיק כדי להצדיק משבצת שידור, יש לה מספיק צופים שיכולים לאפשר ליוצרים לכסות את עלויות ההפקה ואפילו לשלם לעצמם משכורות. דוגמה לכך היא הסדרה "Anyone But Me", ששודרה במשך שלוש עונות וגייסה מאות אלפי דולרים מקהל הצופים שהיה מוכן לפתוח את הארנק כדי לממן את ההפקה.
לאחרונה חל שינוי נוסף בתחום, כאשר ענקית הווידאו הלא מעורערת ברשת - יוטיוב - החלה אף היא להפעיל ערוצי תוכן בתשלום, ופנתה ליוצרים בהצעה להעלות את התכנים שלהם לאתר, המשמש כעת גם כפלטפורמה מקוונת למכירות. פתיחת האופציה למכירה ורכישה של תכנים באתר, תהווה זריקת מרץ לתעשייה כולה. עד כה פועלים 54 ערוצי תוכן, שמציעים מגוון רחב של סרטים באורך מלא וסדרות לגולשים ממדינות שונות. יש לציין שכרגע אף אחד מהערוצים בתשלום אינו פתוח לצפייה בישראל, בשל הגבלות הפצה וזכויות יוצרים.
פרסים מקוונים
השינוי מתחולל במקביל גם בזירות נוספות ברחבי הרשת. סדרות רבות, חלקן פופולריות מאוד, מבקשות להתחרות על תשומת הלב של הצופים ולזכות בחשיפה. כך למשל ההצלחה המסחררת של "בית הקלפים" הפופולרית בכיכובו של קווין ספייסי, שהקפיצה את "נטפליקס" לתודעה וסייעה לה לגייס מיליוני מינויים לשירות (ועל הדרך גם לעקוף את HBO במספר המינויים בארה"ב). הולו, אתר פופולרי לשידורי טלוויזיה אונליין, נחשב אף הוא לשחקן משמעותי ביותר בזירה, כולל כבר מבחר עצום של תכנים, סרטונים, קליפים, סרטים מלאים וסדרות הפתוחים לצפייה לגולשים מארה"ב בלבד.
פלטפורמות נוספות שצוברות תאוצה ניתן למצוא בדמות אתרי הז'אנר כמו webseriesnetwork.com או Blip.tv ו-IFC הפופולריים, שמאגדים יצירות רבות ומזמינים גולשים ויוצרים לצפות וכן לשתף את הצופים בתכנים מקוריים שיצרו. התכנים - הזמינים ברובם לצפייה בישראל - הם לא פעם טראש טהור, מהסוג הלא-טוב, אבל נבירה מספיק ממושכת בערימה תוכל ללא ספק לחשוף כמה הצלחות.
אתרי הנישה ההולכים וגדלים מהווים מקום מזמין ליוצרים צעירים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום, ומקווים להשתלב בתעשייה. למעשה, כבר היום יוצרים יכולים להשתתף בהפקות צנועות ככותבים, שחקנים, צלמים, עורכים וכדומה, לצבור ניסיון מקצועי ושעות עבודה, ואולי אפילו לעשות אקזיט ולמכור את היצירה שלהם להפקה באחד מהערוצים הממוסדים יותר. יש אפילו פרסים מיוחדים, בראשם טקס ה"Streamy Awards", בו מקבלים כוכבי האונליין העולים פרסים על עבודתם, ויכולים לזכות לחשיפה נוספת בפני הקהילה המקצועית שרק הולכת וגדלה.
כמו אתרים לגיוס המונים, העוזרים למיזמים להשיג מימון ולצאת לאור, כך גם במקרה של סדרות רשת, זהו מרחב מזמין ליצירה חדשה ורעננה שלא יכולה הייתה לראות אור בשום דרך אחרת. האינטרנט מהווה פלטפורמה חיה ובועטת לתכנים שמחוץ למיינסטרים הרגיל, והיא נותנת הזדמנות גם למי שגופי שידור והפקה גדולים דחו. ברשת יכולים גם יוצרי שוליים לפרסם יצירות אוונגרדיות, חדשניות ומקוריות, שאין להן (עדיין) מקום בערוצים המסחריים הרגילים.
הדבר מגדיר בכל פעם מחדש את כללי המשחק, ובתהליך הדרגתי וארוך מביא גם לשינויים אינטנסיביים שמחלחלים לתקשורת ההמונים והופכים ברבות השנים לנורמות מקובלות גם בתרבות הפופולרית. כך שמלבד החשיבות האמנותית של כל הפקה כזו, הן נושאות גם תרומה משמעותית לקידום העשייה והרחבת המנעד של מקצועות הטלוויזיה והווידאו, ופתיחת דלת לז'אנרים, סגנונות ומבעים חדשים ומרתקים והגדלת הניסיון והמגוון של העובדים בו.