שתף קטע נבחר
 

ועדת הכספים הגבילה את הפירמידה ל-2 שכבות

הפרק שמסדיר את פירוק הפירמידות של החברות הציבוריות בהצעת החוק לצמצום הריכוזיות במשק אושר בוועדת הכספים לקראת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה הגבילה את יכולת המינוף של החברות - דבר שהוליד את תופעת התספורות

הפרק שמסדיר את פירוק הפירמידות של החברות הציבוריות בהצעת החוק לצמצום הריכוזיות במשק אושר פה אחד בשותפות נדירה בין הקואלציה לאופוזיציה (ג') בוועדת הכספים לקראת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית.

 

שריג: המוסדיים לא סבלו הרבה מהסדרי החוב

רשות ני"ע נגד החוק לצמצום הריכוזיות במשק

החוק לצמצום הריכוזיות עבר בקריאה ראשונה

רוצים שישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואנו נפרסם תגובות נבחרות

 

שר האוצר, יאיר לפיד, ביטל את הופעתו בוועדה למרות שהחליט לא לטוס לכנס שרי האוצר של ה-OECD בפריז אליו תכנן להגיע בתחילה. 

  

פרק זה הוא גרעין הצעת החוק הממשלתית שגובשה בעקבות המלצות ועדה בין-משרדית. תופעת הפירמידות – שבהן חברה בשליטת בעל הון חולשת על שרשרת של חברות כאשר כל חברה (בת, נכדה, נינה וכו') שולטת על זו שמתחתיה – היא שורש הרע של הריכוזיות במשק ואחת הגורמים המרכזיים של יוקר המחייה כתוצאה מהעדר תחרות.

 

הגבלת הפירמידה ל-2 שכבות

הוועדה הכניסה שורת תיקונים מהותיים בהצעת החוק הממשלתית. הפירמידה הוגבלה ל-2 שכבות בלבד, של חברת האחזקות העליונה שתוכל לשלוט רק בשכבה אחת של חברות בנות. נדחתה הצעת הממשלה לאפשר 3 שכבות לחברות קיימות ולהגביל את 2 השכבות לחברות חדשות. נקבעה תקופת מעבר לפירוק שכבות הפירמידה העודפות – עד 4 שנים לפירוק השכבות מהרביעית ומטה ועד 6 שנים לפירוק השכבה השלישית (במקום 6-8 שנים בהצעת הממשלה).

 

הוועדה דחתה הצעה לכלול בשכבה הראשונה גם חברות אשראי – כמכשיר פיננסי שיכול להקל על מכירת החברות העודפות, מחשש של התפצלות החברה שתיצור בפועל שכבה שלישית. ההצעה עלתה מחוגי הממשלה באורח לא רשמי כבלון ניסוי, אך נפלה לאחר ויכוח סוער.

 

עוד דחתה הוועדה את הצעת הממשלה שהחרגת חברות מהגדרת "חברות שכבה", מה שיאפשר להן להמשיך להחזיק בחברות אחרות, תהיה רק בהחלטת שרי המשפטים והאוצר לאחר התייעצות עם רשות ניירות ערך ובאישור ועדת הכספים. הוועדה קבעה כי כל הצעה להחריג חברה כלשהי מכללי חוק הריכוזיות תתקבל רק באישור פרלמנטרי ותהיה בפיקוח הכנסת. זאת כדי להדק את הפיקוח הציבורי על בעלי השליטה.

 

הגבלת המינוף שהוליד את התספורות

חידוש מהפכני שהכניסה הוועדה לחוק ביוזמתה נועד להגביל את תופעת המינוף שנולדה והתפתחה במבנה הפירמידה. העדר תקרה איפשר לבעלי השליטה לשלוט בחברות שבשכבות הנמוכות למרות שחלקן בהון שלהן פוחת והולך בשיעור יחסי בכל שכבה. התוצאה היתה שהחברות פעלו על בסיסי אשראי שניתן ממקורות שונים מעל ומעבר להון העצמי והנכסים כך שפחתה יכולת הפירעון המצטברת של הקבוצה. מצב זה הוליד, בעקבות המשבר העולמי, את התספורות, הסדרי החוב עד מחיקת חובות.

 

הוועדה החליטה שקביעת כללי התקרה למינוף האשראי בכל קבוצה תהיה בהחלטה משותפת של שר האוצר ונגיד בנק ישראל או בידי המפקחים הכפופים להם – המפקח על שוק ההון והביטוח באוצר והמפקח על הבנקים בבנק המרכזי.

 

באשר להסדר מכירת החברות העודפות של הפירמידה אישרה הוועדה את הצעה הממשלה למנות נאמן לכל חברה שלא תימכר או שלא תתמזג בתקופת המעבר שנקבעה לה בחוק, כדי להצר את צעדיה ולקבוע מועד אחרון למכירת אמצעי השליטה בה. בית משפט ימנה את הנאמן שסמכויותיו בתקופת המעבר כוללות אופציות כגון ביטול עסקאות ומגבלות על חלוקת דיבידנדים.

 

החוק החדש קובע כי במבנה הפירמידה המצומצם יוגבלו העסקאות של החברות עם בעלי עניין כך שיתבצעו בהליך תחרותי של מכרז בין המועמדים השונים להשתתף בעסקה כדי למנוע הטיית העסקה לטובת בעל עניין מסוים. בהצעת הממשלה מגבלה זו היתה רק בגדר המלצה.

 

הוועדה גם החמירה את כללי הממשל התאגידי בתקופת המעבר של מכירת החברות העודפות כך שבחברות אלה יכהנו יותר דירקטורים חיצוניים במינוי האסיפה הכללית של בעלי המניות. לעניין זה הוסיפה הוועדה מגבלה שתמנע ממיעוט של בעלי מניות בחברה לסכל את מכירתה במסגרת הפירוק. החוק לבקש סיוע מבית המשפט להתגבר על המכשול הזה. המיעוט במקרה זה יכול להיות של בעל השליטה שאחזקותיו בהון זעומות בחברות שבתחתית הפירמידה.

 

הפרק הבא שתכין הוועדה לקריאה שנייה ושלישית עוסק בהגבלה עד ניתוק של הקשרים בין גופים ריאליים שמחזיקים גופים פיננסיים. קשרים אלה שהתפתחו בעיקר בעשור האחרון יוצרים מגבלות והעדפות בשוק האשראי של הגופים הפיננסיים הנאמנים לבעלי השליטה של הגוף הריאלי שמחזיק בהם. פרק זה משלים חקיקה משנות ה-90 שהגבילה את אחזקות הבנקים בנכסים ריאליים.

 

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר שכוונתו להשלים את החקיקה לפני פגרת הקיץ. לכן היא תמשך במקביל לדיונים המרתוניים הצפויים מהחודש הבא בתקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2013/14. באשר לשינויים שהכניסה הוועדה בהצעת החוק הממשלתית הוא אמר כי הוועדה פעלה במסגרת סמכויותיה והממשלה תיאלץ להשלים אותם או למשוך את החוק על פי סמכותה.

 

יו"ר הכנסת הקודם ראובן ריבלין (ליכוד-ביתנו) אמר לאחר אישור פרק הפירמידות בחוק הריכוזיות כי "הדיון בפרק היה ענייני, אחראי ומעמיק ללא תקדים. זו צריכה להיות מתכונת הדיונים מכאן ולהבא. אינני בטוח שהוצאנו תחת ידינו את הדבר הטוב ביותר, אך התרשמתי שכל חברי הוועדה ישבו על המדוכה ברצינות, הקשיבו ושוכנעו, למרות הלחצים והבדלי ההשקפות, וקיבלו החלטה בשום שכל ודעת".

 

ריבלין גילה כי בשלהי הכנסת הקודמת הופעלו עליו, כיו"ר הכנסת, ועל יו''ר הוועדה דאז גפני לחצים מצד הממשלה לקיים דיון בהצעת החוק בתקופת הבחירות. "גפני הלין באוזניי על הלחצים המופעלים עליו ושנינו הדפנו אותם. שערו בנפשכם כיצד היה מסתיים הדיון בפירמידות אם היה מתקיים בתקופת בחירות או היה נכלל בחוק ההסדרים עם 30 רפורמות אחרות. ההצעה שיוצאת תחת ידינו היום, היא טובה ואחראית לאין ערוך", אמר ריבלין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים