מורי דרך: המורים שעלו לגמר המורה של המדינה
חנה גוטמורגן-בסקין נלחמת על כך שאף תלמיד שלה לא ירגיש בודד. שלומי בניטה הפך לאבא טוב יותר בזכות ההוראה. איילת ינון גרוס דומעת כשהיא נזכרת בילד האוטיסט שלמד לקרוא לה בשמה לפני שאמר אמא. חגית בר דואגת שכל התלמידים שלה יאמינו בעצמם וליאת היכל לא שוכחת איך גרמה להוריה הגרושים של תלמידתה לחזור לדבר. לפניכם חמישה מורים נוספים מתוך ה-15 שהעפילו לשלב הגמר בתחרות "המורה של המדינה"
"לימודים זה לא רק בגרויות"
שלומי בניטה, מחנך ומורה להיסטוריה, אזרחות וספרות בתיכון ברנקו וייס בבית שמש
במשך שנים רבות עבד שלומי בניטה, ,42 עם נערים בסיכון".זאת הייתה עבודה חינוכית טיפולית, שבה אתה גם לומד הרבה על עצמך," הוא אומר. "כשניהלתי הוסטל לנערות בסיכון בבאר שבע, חניכות שלי למדו בתיכון ברנקו וייס, ומאוד התרשמתי מהתהליך שהן עברו שם. בית הספר כיוון אותן למסלולים של בגרות, והנהיג תוכניות מיוחדות שמותאמות להן. הבנתי שזה מוסד שבו מאמינים בכל תלמיד." בניטה החליט לעשות הסבה להוראה, וללמד ב"ברנקו וייס" בבית שמש. "הסוויץ' נבע מתוך הרצון שלי לתת כלים טיפוליים יותר פרקטיים וארוכי טווח לתלמידים."
- חדשות ועדכונים בעמוד הפייסבוק של ynet
-מה משך אותך להוראה?
"הרצון לעזור לאחרים."
-בזכות מה אתה מורה טוב?
"אני מאוד רגיש לצרכים של התלמידים, ונותן להם תקווה ותמיכה כל הזמן."
-מה החזון שלך?
"לראות את התלמידים שלי אנשים חושבים, איכותיים, סקרנים, לא אימפולסיביים, משפיעים, חשופים לידע, ויודעים מה לעשות עם הידע הזה."
-ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לאחת התלמידות שלי, ילדה חכמה שבאה מרקע קשה, היו בעיות נוכחות קשות. הייתי איתה מאוד אמפתי, וניסתי בעזרת שיחות להבין מאיפה זה בא. הבהרתי לה כמה אני שמח לראות אותה כשהיא באה, ולא איימתי עליה או הצקתי. כשהתחלתי להגיד לה: 'אני שמח ,'שבאת זה נתן לה המון כוחות להגיע. היום בעיות הנוכחות שלה כמעט לא קיימות."
-מה תרם לך המקצוע?
"אני אבא יותר טוב. גם יחסי האנוש שלי השתפרו."
-מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צריך לא רק להתמקד בבגרויות ובעידוד להישגים, אלא לשים דגש גם על כישורי החיים והאינטליגנציה הרגשית של התלמידים. ללמד אותם איך יוצרים קשר, לפתח סקרנות ולעודד חשיבה."
"התלמידים הם כמו הילדים שלי"
חגית בר, מחנכת ומורה לתנ"ך, עברית ומדעים בבית הספר היסודי על שם אילן רמון במודיעין
כשחגית בר הייתה בראשית שנות ה-20 שלה, היא למדה מזרחנות באוניברסיטה וחלמה על עבודה במשרד החוץ. הדבר האחרון שעניין אותה היה להיות מורה". פחדתי מהסטיגמה וממה שאומרים על מורים - שאיכות האנשים בתחום לא גבוהה," אומרת בר, ,44 כיום מורה אהובה ומוערכת בבית ספר רמון במודיעין. "אבל בעיצומם של הלימודים הרגשתי שזה לא זה, והתחלתי לחשוב על הוראה. אמרתי לעצמי שאעשה את השינוי, ובזכותי הדימוי על המורים ישתנה. כשנרשמתי ללימודי הוראה בסמינר הקיבוצים, הרגשתי שאני באמת שלמה עם הצעד הזה."
-מה משך אותך להוראה?
"אמא שלי הייתה גננת ובחופשים נהגתי לעזור לה, כך שהוראה ועבודה עם ילדים היו תמיד בבית."
-בזכות מה את מורה טובה?
"הקשר שלי עם הילדים מאוד חזק. אני מכירה אותם כמו שאני מכירה את הילדים שלי."
-מה החזון שלך?
"שכל ילד יידע שהוא מסוגל ויכול לעשות מה שהוא רוצה, אם הוא מאמין בעצמו."
-ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים סבל מבעיות רגשיות קשות. הוא נהג לא להיכנס לכיתה, ואם כבר היה נכנס, אחרי דקה־שתיים הוא היה מתעצבן, דופק את הדלתות ומתרוצץ במסדרונות. החלטתי שאני לא מוותרת עליו. ביקשתי ממנו להסביר לי מה מפריע לו והבהרתי לו שאעזור לו בכל. לאט־לאט הפכתי אותו לעוזר האישי שלי. פתאום גילינו ילד עם יכולות מדהימות. כיום הוא לומד בתיכון עיוני, תלמיד נורמטיבי לחלוטין, בלי שום בעיה התנהגותית."
-מה תרם לך המקצוע?
"אהבה, עניין, קבלת השונות והאחר."
-מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"רק מורים איכותיים ואכפתיים, שמבינים ללבם של ילדים, שיכולים להכיל ולקבל אותם כמו שהם ולא לנסות לשנות אותם".
"הילדים האוטיסטים לימדו אותי לתת"
איילת ינון גרוס, מורה לחינוך מיוחד בבית ספר התיכון הניסויי בירושלים
בצעירותה למדה איילת ינון־גרוס אנגלית וצרפתית באוניברסיטה, אבל מהר מאוד השתעממה".לא מצאתי שום טעם לעסוק בתחום הזה," היא אומרת. "בחיפוש אחרי משהו משמעותי לעשות בחיים, הגעתי לעבוד כסייעת למורה לאוטיסטים. זאת הייתה חוויה מאתגרת ומשנה חיים. הוקסמתי מהילדים האלה והחלטתי ללמוד חינוך מיוחד. לא כל כך ידעו אז מה זה אוטיזם. האוטיסטים היו בתוך מוסדות או למדו בכיתות של ילדים עם הפרעות נפשיות ופיגור. בסוף הוציאו אותם משם ולמדנו איך לעבוד איתם." ינון-גרוס, ,52 מנהיגה כיום כיתת ילדים עם אוטיזם בבית ספר התיכון הניסויי בירושלים. "אני חושבת שחברה נמדדת באיך שהיא מטפלת באנשים החלשים שלה," היא סוברת.
-מה משך אותך להוראה?
"האתגר."
-בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות המעורבות שלי עם הילדים והמשפחות. אני חיה את העבודה. גם כשאני הולכת הביתה, אני ממשיכים לחשוב על הילדים וההורים."
-מה החזון שלך?
"שלאנשים עם אוטיזם תהיה איכות חיים, והם יוכלו לחיות בתוך הקהילה. שאנחנו נלמד לחיות איתם והם ילמדו לחיות איתנו."
-ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים שלי לא דיבר בכלל. ופתאום, ביום חורף אחד, הוא פנה אליי ואמר: 'איילת, לחמם את .'הידיים וזהו תלמיד שלא קורא לאמא ולאבא שלו בשמם. וככה, הוא לפתע קרא בשמי. זה גרם לי סיפוק."
-מה תרם לך המקצוע?
"המקצוע הפך אותי לאדם טוב יותר, והעבודה עם אוטיסטים לימדה אותי סבלנות ונתינה."
-מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"התייחסות אישית וערכית יותר לתלמידים. לתפור לכל תלמיד 'חליפה .'אישית גישה כזאת לא כל כך אפשרית כשיש לך 40 תלמידים".
"חשוב לי שכל ילד ימצא את הכוחות שבו"
חנה גוטמורגן-בסקין, מחנכת ומורה למתמטיקה בבית הספר היסודי יפה נוף בירושלים
חנה גוטמורגן-בסקין תעשה הכל כדי שתלמידיה לא יחוו את הסבל שעברה בילדותה בלוד. "כילדה היו לי קשיים חברתיים," היא אומרת. "הייתי תלמידה מצוינת, אבל הייתי מהלא מקובלות, מאלה שלא הוזמנו למסיבות. הוריי לא קנו לי מותגים אלא בגדים בשוק רמלה־לוד, אז היו צוחקים עליי בכיתה. סבלתי עד כיתה ,'ח כשעברתי לבית ספר טוב, רחוק מכולם." גוטמורגן־בסקין, ,43 מורה למתמטיקה בבית ספר יפה נוף בירושלים ומדריכה מחוזית בתחום החברתי־ערכי, מתוודה שהקשיים שחוותה היו הסיבה לבחירה שלה בחינוך, והם גם מניעים אותה עד היום. "האני מאמין שלי הוא שבכיתה שלי לא ישב ילד שאין לו לפחות חבר אחד לחלוק איתו חוויות. חשוב לי שכל ילד ימצא את הכוחות שבו, ושכל האחרים יראו את הכוח שבכל ילד, לא רק בעצמם."
-מה משך אותך להוראה?
"הרצון להשפיע והיכולת לעצב ילדים מבחינה ערכית."
-בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות עבודה קשה, אמונה במה שאני עושה, המון השקעה ואהבה וכבוד לילדים."
-מה החזון שלך?
"שתלמידיי יהיו אנשים שמאמינים בעצמם, ימצאו דרך להתמודד ולהסתדר בחיים, ויממשו את עצמם."
-ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בשנה הראשונה שלי לימדתי ילד שהיו לו המון קשיים חברתיים והתנהגותיים. מאז שחינכתי אותו, הוא כמעט ולא הושעה מבית ספר. 15 שנים אחרי, טיילתי בירושלים עם הכיתה שלי, ופתאום אני שומעת מרחוק מישהו צועק: ,'חנה' אני מסתובבת, ולעברי רץ בחור ענק. הוא חיבק אותי ואמר: 'תדעי שאת הצלת ."'אותי
-מה תרם לך המקצוע?
"המון סיפוק ואפשרות להעביר את אותם מסרים גם למשפחתי."
-מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים טובים, בעלי רצון ותשוקה לעשות שינוי במערכת, שיקבלו את הכלים הנכונים."
"לממש את הפוטנציאל של כל תלמיד"
ליאת היכל, מחנכת ומורה למתמטיקה בבית הספר היסודי ברנר בהרצליה
מדי שבוע כותבת ליאת היכל מכתב להורים".המכתב השבועי מסכם את העשייה שלנו בכיתה במהלך השבוע," מספרת היכל, .37 "אבל זה לא רק 'בחשבון למדנו כך וכך,' אלא גם על מה שקרה מעבר לזה - למשל איך הייתה ההתנהלות הכיתתית בקונצרט אליו הלכנו, ומה יקרה בשבוע הבא. אם מתחולל פרויקט מיוחד בבית הספר, אני מספרת עליו. אני משתדלת לכתוב בהומור, כדי שזה יהיה גם מעניין להורים. כמובן שיש במכתב הזה גם את הדברים החשובים שכל הורה צריך לדעת."
-מה משך אותך להוראה?
"בצבא שירתי כמש"קית הוראה ולימדתי עולים חדשים. תוך שלושה וחצי חודשים הם למדו עברית. אחרי מה שעשיתי שם, ידעתי שאני הולכת להיות מורה."
-בזכות מה את מורה טובה?
"אני מנסה למצוא את הדרך הטובה להגיע לכל ילד."
-מה החזון שלך?
"הייתי רוצה שכל ילד יצליח למצות את כל מה שיש בו."
-ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בעבר הייתה לי תלמידה עם המון יכולות, שהוריה לא דיברו אחד עם השני, וזה יצר אצלה בעיות קשות. אחרי סבב שיחות, הבאתי אותם לפגישה משותפת בבית הספר. הילדה אמרה: 'ליאת, אני לא מאמינה שהצלחת להביא את ההורים שלי לדבר אחד עם .'השני 'זה בשבילך' אמרתי לה."
-מה תרם לך המקצוע?
"אושר ורוגע בחיים. אני מרגישה שאני משפיעה על אחרים, וזה עושה לי טוב."
-מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים איכותיים שלא סופרים שעות, שחיים את הילדים כמו שהם חיים את הילדים הפרטיים שלהם."
ב-13.6 ייבחרו 6 מורים שיקבלו את תואר "המורה של המדינה " בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה ושר החינוך, ynet יעביר את הטקס בשידור חי. 6 המורים המצטיינים, שנבחרו מתוך אלפי טפסים ממליצים שהגיעו, יזכו בהשתלמות בארה"ב, מתנת הסוכנות היהודית ואל-על