מס האלכוהול: לפיד יפר התחייבויות ל-OECD?
שר האוצר נבהל מהאפשרות שהרפורמה במיסוי אלכוהול תגרום להתייקרות של משקאות "עממיים" והוזלה של משקאות "יוקרתיים". אז הוא הורה לפקידיו לבדוק את האפשרות להטיל מס מיוחד על מותגי יוקרה. אלא שמהלך כזה מנוגד להבטחה שעל בסיסה התקבלה ישראל לארגון המדינות המפותחות
לפני פחות משבועיים, חתם שר האוצר על צו המקדים ב-5 חודשים את יישומה של הרפורמה במיסוי אלכוהול. הרפורמה מחליפה את המיסוי הקיים, המורכב ממס קצוב (21.28 שקל) על כל ליטר כוהל נקי במשקה בתוספת 75% ממחירו, במס של 105 שקל לליטר כוהל נקי, מבלי להתחשב כלל במחיר המשקה.
- מתייקרים: תגידו ביי לוודקה זולה ועראק ב-30 ש'
- מה תשתו? משקאות קלים ואלכוהוליים לקיץ
- "חורקים שיניים". ביקור בפאב לפני ההתייקרות
רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם
הרפורמה תוביל לכך שמשקאות זולים בעלי אחוז כוהל גבוה יתייקרו משמעותית, בעוד שמשקאות יקרים בעלי אחוז כוהל גבוה דווקא יוזלו, מכיוון שהמס שמחושב כאחוז ממחיר המשקה יבוטל. בימים האחרונים נודע ממקורות באוצר כי השר נבהל מהאפשרות שתוצאת הרפורמה שאישר תהיה התייקרות של משקאות זולים והוזלה של משקאות יוקרתיים והורה לפקידי משרד האוצר ורשות המסים לבחון את האפשרות למתן את שיעור ההוזלה של המשקאות היוקרתיים.
למעשה, הורה השר לפקידיו לבחון כיצד ניתן לסגת מהבטחה מפורשת שניתנה לארגונים הכלכליים החשובים בעולם, הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) וארגון הסחר העולמי, ערב הצטרפותה של ישראל ל-OECD.
הארגונים הבינלאומיים לשיתוף פעולה כלכלי אינם אוהבים הפליה במיסוי. כמדיניות, הם מעודדים פתיחות ותנאי תחרות שוויוניים ושואפים כי המדינות שחברות בהם יעשו שימוש מועט ככל שניתן באמצעים כמו מכסי מגן, היטלי היצף ומיסוי דיפרנציאלי. מטעמים אלה, הם הביטו בביקורתיות על מדיניות מיסוי האלכוהול שהייתה נהוגה עד כה בישראל, מכיוון שמדיניות זו היטיבה עם יצרני האלכוהול המקומי הזול, במיוחד העראק.
לנציגי ה-OECD יש סיבה נוספת, מיוחדת, להסתייגות ממדיניות המיסוי הישנה של ישראל. מדיניות זו, כאמור, גרמה לייקור משמעותי של מותגים יוקרתיים, ומותגים אלה מיוצרים בעיקר בארצות צפון אמריקה ומערב אירופה (ויסקי, ברנדי וקוניאק). משתי הסיבות הללו, דרש ארגון ה-OECD ערב הצטרפותה של ישראל, כי מדיניות המס על האלכוהול תשונה ותהפוך לאחידה. מדיניות זו גם השתלבה יפה עם רצונה של הממשלה לעבור למדיניות שממסה לפי הכוהל הנקי במשקה, על פי העיקרון שיש לגבות מס על הגורם המזיק במוצר.
השינוי במדיניות היה אמור להיכנס לתוקף במרס 2010, אך יבואני המשקאות והיצרנים המקומיים דרשו זמן להסתגל אליו. ועדת הכספים נענתה לדרישתם ונציגי האוצר שכנעו את נציגי ה-OECD כי יש מקום להעניק תקופת הסתגלות ליצרנים המקומיים שמוצריהם יתייקרו ולקבוע מועד חדש לכניסת הרפורמה לתוקף – תחילת 2014.
במהלך הדיונים על תקציב המדינה, נבחנו אפשרויות שונות להגדיל את הכנסות המדינה ממסים כבר ב-2013, ועלתה ההצעה להקדים את כניסתה לתוקף של הרפורמה במיסוי אלכוהול. באותה הזדמנות הוחלט גם להעלות את המס הקצוב על אחוז כוהל נקי מ-84 שקל שנקבעו ברפורמה המקורית ל-105 שקל, כדי להגדיל את הכנסות המדינה ממיסוי אלכוהול.
כעת מתברר ששר האוצר לא חשב על ההשלכות הפוליטיות של המהלך, כאשר בעיצומה של תכנית קיצוצים והעלאות מסים קשה, שגובה ממנו מחיר פוליטי יומיומי, יתברר כי אישר רפורמה שמייקרת מוצרים זולים ו"עממיים" ומוזילה דווקא מוצרי יוקרה. כמובן, שזו אינה תכליתה המקורית של הרפורמה וגם לא כוונתו של שר האוצר, אך כעת הוא מוצא את עצמו לכוד בין צעד לא פופולרי לבין הפרת הבטחה מפורשת לארגונים כלכליים בינלאומיים חשובים. הבטחה שעל בסיסה, בין היתר, נכנסה ישראל למועדון המדינות המפותחות בעולם.
ביטוי יפה לחשש שמעוררות ההתלבטויות של שר האוצר בנוגע לרפורמה, ניתן למצוא במכתב הבא, ששלח אתמול ללפיד ראש המשלחת של האיחוד האירופי לישראל, אנדרו סטנדלי. "אני פונה אליך בעקבות יישומה של הרפורמה במיסוי אלכוהול", כותב סטנדלי ללפיד ומוסיף כי "אני מנצל הזדמנות זו על מנת להביע את שביעות רצוננו מההחלטה".
"האיחוד מייחס חשיבות רבה לרפורמה זאת", מזכיר סטנדלי לשר האוצר הישראלי, "אשר תשים סוף לשיטת המיסוי הנוכחית ותנהיג משטר מיסוי הוגן העולה בקנה אחד עם הסכמים בינלאומיים ובפרט עם ההתחייבות שנטלה על עצמה ישראל עם הצטרפותה ל-OECD. סטנדלי חותם את מכתבו לשר האוצר באמירה כי הוא "סמוך ובטוח כי ישראל תעמוד בהתחייבותה ותיישם את הרפורמה כפי שסוכם".