נמל ת"א המחודש: מלון בוטיק וחדר כושר מול הים
תוכנית החומש של חברת אוצר מפעלי ים המנהלת את נמל ת"א, כוללת הקמת מלון בוטיק, חדר כושר מפואר ועוד שטחי מסחר ומשרדים, וכן החייאת המעגנה והנגשת הים - תוך הבטחה שלא לפגוע בחופים הסמוכים. בנוסף, יהפוך הנמל למדרחוב. ומה לגבי צפיפות וחניה? בינתיים אין פתרון קונקרטי. צפו בתמונות
מתחם נמל תל-אביב ממשיך להשתדרג. אחרי שבחודש שעבר נפתח מתחם "יריד המזרח" ששופץ ושוקם על ידי אתרים, החברה לפיתוח אתרי תיירות בתל-אביב-יפו, נראה שהגיעה תורה של אוצר מפעלי ים, החברה המנהלת את הנמל. הבוקר (א') הציגה איריס ברץ, מנכ"לית אוצר מפעלי ים, את פרויקט החומש של החברה לפיתוח הנמל בהיקף 70 מיליון שקל. בתוכנית: מלון בוטיק, בית קולנוע חדש, חדר כושר מפואר שמשקיף לים ושטחי מסחר ומשרדים נוספים.
כתבות נוספות על נמל תל-אביב בערוץ הנדל"ן :
- ממוסך לבית קפה: הצצה למתחם החדש בנמל ת"א
- נמל ת"א נגד פרויקט היוקרה: "יחסום את הים"
- לראשונה זה עשור: מכרז להשכרת מבני נמל ת"א
- חניון נמל ת"א יושבת - הסעה תופעל מגני יהושע
"רבים חושבים שסיימנו לפתח את נמל תל-אביב - אך לא כך הדבר", הסבירה ברץ, "אחרי עשור של פיתוח הנמל, כעת זוהי הפאזה השנייה של ההתחדשות. הנמל צריך להתאים את עצמו למציאות החדשה שנוצרה, לצרכים ולפיתוח שסביבו. אנחנו מאמינים שעוד 5 שנים הנמל ייראה אחרת". לדברי ברץ, "החזון שלנו הוא שימור הניראות ההיסטורית של המתחם - המבנים שוחזרו אחד לאחד מהמבנים של שנות ה-40".
אוצר מפעלי ים היא חברה ממשלתית שהוקמה מכוח הכרזת נמל עוד בשנת 1936. 82.6% ממניותיה מוחזקות בידי המדינה, 16.6% בידי בעלי מניות פרטיים ורק 0.8% בידי עיריית תל-אביב. לכן מדובר, לדברי ברץ, בחברה "דו-מהותית" - עם צרכים עסקיים לצד צרכים ציבוריים. החברה מנהלת את הנמל בחלקו הדרומי והמרכזי - מחוף מציצים ועד לאזור של מסעדת שלוותה. חברת אתרים אחראית על חלקו המזרחי של הנמל ועל שלושת המבנים הצפוניים שבו.
מקום שני אחרי הכותל, עוקפים את מצדה
לפני כעשור הוחלט לשקם ולפתח את נמל תל-אביב ולהפוך אותו למקום מפגש, תרבות, בילוי ופנאי בין העיר לים. כחלק מהליך זה שיקמה חברת אוצר מפעלי ים את מבני הנמל ההיסטוריים ופיתחה את השטחים הציבוריים בהיקף של כ-170 מיליון שקל. היזמים הפרטיים ששכרו שטחים מהחברה, השקיעו קרוב ל-100 מילוין שקל נוספים בהקמת המבנים.
מדוע, אם כן, יש צורך בשקעה נוספת בנמל, אם הושקעו עד כה קרוב ל-300 מיליון שקל? לדברי ברץ, הסיבה נעוצה בכך שנמל תל-אביב נחשב לאחד מאתרי הבילוי המבוקרים ביותר בישראל. על פי נתוני החברה, כ-120 אלף איש מבקרים בו בכל שבוע, כאשר במהלך ימי הקיץ עולה מספר המבקרים לכ-140 אלף איש בשבוע. "נמל תל-אביב נחשב כיום לאתר הפופולרי ביותר אחרי הכותל, ורק אחרינו במקום השלישי מגיע אתר מצדה", התגאתה ברץ.
כיום משתרע הנמל על פני שטח של 90 דונם וכולל 21 דונם של טיילת עץ, 23 דונם בנוי ו-13 דונם של שטח המעגנה. בשטח זה פועלים 30 מבנים היסטוריים ששופצו, ובסך הכל פועלים כ-75 בתי עסק.
שווי הנכסים בנמל עלה משמעותית בשנים האחרונות: ב-2003 עמד מחיר השכירות הממוצע לנכסים שנפתחו על כ-70-80 שקל למ"ר, בעוד שכיום הוא עומד על בין 200-400 שקל למ"ר. יצוין כי מתוקף היותו גוף ציבורי, פועלים הגופים בשטח הנמל באמצעות זיכיון אשר ניתן להם מתוקף זכייה במכרזים - וכך תפעל החברה גם במסגרת תוכנית החומש שלה.
מלון בוטיק - כן, שימוש למגורים - לא
אז מה מתכננים לנו באוצר מפעלי ים? על פי התוכנית, ב-5 השנים הקרובות יורחב שטח המבנים הקיימים בכ-8,000 מ"ר, תוך הרחבת ייעוד התב"ע (תוכנית בניין עיר). כלומר, עד היום נועדה התב"ע למסחר, הסעדה ופנאי, ואילו המבנים החדשים ייעודו לקטגוריות חדשות כגון מלונאות.
במסגרת התוכנית תוסף קומה בשטח של 2000-3000 מ"ר מעל מבנה 4 (היכן שממוקמת החנות אייס), במטרה להפעיל חדר כושר עם חלונות שקופים שישקיף אל הים. בנוסף, על שטח המגרש של מבנה 10 (מבנה המשטרה כיום) יוקם מבנה חדש בשטח של 4000 מ"ר לטובת מסחר ומשרדים.
מלון הבוטיק המתוכנן, שצפוי לכלול 45 חדרים, יוקם בשטחו של מבנה 1, הצמוד לחוף מציצים ומשתרע על שטח של 1000 מ"ר, בו ממוקם כיום "הבצפר" (בית הספר למקצועות הפרסום). כמו כן, תהיה אפשרות לבנות קומה נוספת של 1000 מ"ר. נזכיר כי לפני כ-3 חודשים הביעה חברת אוצר מפעלי ים התנגדות לפרויקט יוקרה ומלונאות חדש שמתכננת לבנות קבוצת חג'ג' בסמוך למבנה 1. מדובר בפרויקט Prot TLV שאמור לכלול 9 קומות של מגורי יוקרה ומלון בוטיק.
בחברת אוצר מפעלי ים טענו אז כי "עיקר ההתנגדות נוגעת בכוונה לבנות גם 31 דירות פרטיות. הנמל מקיים ללא הרף פעילות לקהל הרחב בשטחים הפתוחים, פעילות שבהגדרה תפריע למנוחת דיירים אלו. ההיגיון אומר כי בסמוך למקום בילוי ופנאי מרכזי כמו הנמל, נכון להקים מבני מסחר, משרדים ומלונאות".
לדברי ברץ, מלון הבוטיק שייבנה במתחם הנמל לא יכלול דירות למגורים כי אם יהווה לשימוש תיירותי בלבד. "קרבתו של המבנה לחוף מצד אחד, ולאטרקציות ומקומות הבילוי של מתחם הנמל צתד שני, יכול להפוך אותו לאחד המלונות החמים של תל-אביב. מדובר במיקום אידיאלי לתיירים שרוצים להרגיש במרכז העניינים, וכבר עכשיו אנו מקבלים לא מעט פניות מיזמים המתעניינים בנושא", הוסיפה.
העין של תל-אביב, בלי הרבה חניה
עוד מתכננת החברה להחיות את פעילות המעגנה שבנמל. "יש דבר מוזר בלראות את הים סגור", ציינה ברץ והסבירה כי בכוונתה לאפשר למבקרים את הגישה לים מהנמל. מדובר בפרויקט שכרוך בבניית שובר גלים בעלות כוללת של 30 מיליון שקל, מתוך כוונה לתת מענה לצורך ההולך וגובר של כלי שיט ימיים "והחזרת העדנה של הנמל העברי הראשון", כך לפי ברץ. לדבריה, בהליך זה לא יהיה חשש לנדידת חולות ולפגיעה בחופים הסמוכים.
המעגנה עתידה להעניק מקום לכ-100 כלי שיט קלים. על פי החברה, התוכנית מקובלת על ידי משרד התחבורה, וכבר בוצעו בדיקות סימולציה על ידי מעבדות הטכניון לגבי אופי בניית השובר. מאחר שמדובר על חידוש מעגנה שהייתה קיימת בעבר במקום, אמור התהליך להיות קצר יחסית, ומרגע ההיתרים הנדרשים ייארך כפי הנראה 3-4 שנים. כמו כן, מתוכננות אטרקציות חדשות נוספות בנמל, כמו למשל גן בירה, שוק פרחים, שוק לילה, מוזיאון היסטורי ואפילו גלגל ענק שמזכיר את ה-London Eye וכן קרוסלה עברית כמו של פעם.
עם כל האטרקציות הללו, נשאלת השאלה כיצד יצליחו המבקרים להתמודד עם הצפיפות ועם המחסור בחניה. הכניסה לנמל תל-אביב ולרחובות הסמוכים בכלל פקוקה כמעט בכל יום מימות השבוע, לרבות בסופי השבוע, ולדברי ברץ במסגרת התוכנית מבקשת אוצר מפעלי ים להפוך את הנמל למדרחוב. המשמעות היא שגם החניונים הקטנים בתוך מתחם הנמל ייעלמו.
אז מה הפתרון? ברץ ציינה כי גם בעיריית תל-אביב שוקדים בימים אלה על חלופות למקומות החניה באזור. כפי הנראה, מתחם חניה גדול עם כ-6,000 מקומות חניה צפוי לקום מצפון לנמל, במרחק הליכה קצר מהמתחם - אולם מדובר בתוכניות שטרם אושררו. "בתל-אביב כמו בתל-אביב, בעיית החניה תמיד קיימת. תל-אביב זו תל-אביב - לטוב ולרע", סיכמה ברץ.