למרות הפקטור, הנבחנים מתלוננים: "זה לא עוזר"
מבחינת המורים, המהלך של משרד החינוך להוסיף ניקוד לנבחני 5 יחידות לימוד מעיד שהבחינה אכן הייתה קשה. "כותבי הבחינה פשוט מנותקים מהשטח", אמר ל-ynet מורה למתמטיקה מהמרכז. יו"ר מועצת התלמידים הארצית: "תלמידים רבים התייאשו וחלקם לא סיימו את הבחינה"
"כותבי הבחינה פשוט מנותקים מהשטח, וכולי תקווה שכעת יבוא השינוי". כך סיכם אחד המורים למתמטיקה את ההודאה של משרד החינוך כי בחינת הבגרות במקצוע הייתה קשה מהרגיל ואף התחייבו להוסיף ניקוד לציון הסופי של הנבחנים בחמש יחידות לימוד.
דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:
הפגנה באוני' העברית: 'פגיעה קשה במדעי הרוח'
אלה האנשים שזכו ב"עבודה הטובה בעולם"
תלמידים ומורים רבים התלוננו על קושי רב בבחינה ועל חוסר ההתאמה בין החומר הנלמד לבין השאלות שהופיעו בבחינה. צוות הבדיקה כאמור הודה כי אכן כך היה. לכן ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל, ולפיכך המליץ על פקטור משמעותי: בשאלון 806 ייבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש וכן יתווסף מקדם של תשע נקודות לכל ציון. בבחינה נדרשו התלמידים להשיב על שש מתוך תשע שאלות. בשאלון 807 ייבחרו שתי התשובות הטובות ביותר מתוך השלוש, וכן יתווסף ציון של ארבע נקודות לכל תלמיד. בבחינה נדרשו התלמידים להשיב על שלוש מתוך חמש שאלות.
תומר, מורה למתמטיקה ממרכז הארץ, הגיב למהלך: "אני יכול להגיד שפעמים רבות תלמידים בוכים סתם, אבל במקרה הזה היה ברור שמדובר בבחינה קשה אובייקטיבית. המשרד מודה בטעות שלו וזה יפה כשלעצמו". לדבריו, "ניתן פה פקטור מאוד משמעותי שבא לידי ביטוי גם בשאלות וגם בתוספת ניקוד, וזה רק מוכיח שהקריסה הייתה כל כך טוטאלית.
"משרד החינוך צריך להבין מה הביא לטעות הזו. משהו במערכת המשומנת הזו לא עובד נכון, מי שכתב את הבחינה לא יודע מה זה להתמודד עם זמן, מה המשמעות של להתמודד עם שאלות קשות ומורכבות. כותבי הבחינה פשוט מנותקים מהשטח, וכולי תקווה שכעת יבוא השינוי".
אלא שתלמידים רבים טוענים כי החלטת המשרד לא מספקת. יובל כחלון, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, שנבחן בשאלון 807 אמר: "הפתרון שמציע משרד החינוך טוב ברמה הארצית, אך לא עוזר לתלמידים באופן פרטני. הוא מתייחס אך ורק לממוצע הציונים הארצי הנוכחי, ביחס לממוצע בשנים הקודמות, ולא ליכולות התלמידים". לדבריו, "הפתרון לא מתאים לתלמידים שלא פתרו שאלות שלמות, אלא כמה סעיפים בכל אחד מן התרגילים, אם בכלל. תלמידים רבים מנבחני הבגרות במתמטיקה התייאשו במהלך הבחינה מרמת הקושי בשאלות ומהעומס. חלקם לא סיימו את הבחינה וחלקם לא פתרו שאלות שלמות".
כחלון ציין כי התלמידים ימשיכו לדרוש לבחון מחדש את נוסח הבחינה של מועד ב', וכן לשקול אופציה שלפיה אחוז ציוני המגן (הבית ספריים) יהיה גבוה יותר מאחוז ציון בחינת הבגרות.
"אקבל 40 ויוסיפו לי 4 נקודות?"
אביאל בן הרוש, תלמיד י"ב מהצפון שנבחן בשאלון 807 הצטרף לדבריו. "ההחלטה הזו לא מכפרת על המבחן שפשוט לא התאים לרמה שלנו", הוא מחה. "גם אם הם ייקחו את שתי השאלות הטובות לכאורה, לי זה לא יעזור כי פתרתי כמה סעיפים בודדים בכל שאלה. אז הציון שלי יהיה 40 והם יוסיפו לי עוד 4 נקודות לציון? במה זה יעזור לי בדיוק? מועד ב' אני איאלץ לעשות בכל מקרה. כרגע התקווה היחידה שלי היא שמועד ב' לא יהיה באותה רמת קושי, ואצליח לעבור את הבגרות במתמטיקה בהצלחה".
לעומתם, איילת פולג תלמידת י"א שניגשה לשאלון 806 חושבת שהחלטת המשרד הוגנת. "הרבה אנשים שאני מכירה, כאלה שלא התייאשו מראש, לא הצליחו להגיע למכסה של 6 שאלות כי הבחינה הייתה ארוכה והזמן לא הספיק. אם כעת יבחרו 4 שאלות, הציון יהיה הגיוני. בבחינה שלי סביר להניח שזה יביא אותי לציון קרוב יותר למגן שהיה 95. ברור שהפקטור אף פעם לא יכול להתאים לכולם, אבל לדעתי זו החלטה נכונה".
שחר יהל, מורה למתמטיקה בעירוני ט' בת"א אמר בעקבות המלצות הוועדה: "אני לא סבור שההחלטה הזו תיתן מענה לכלל התלמידים, כי אם יש תלמידים שענו על כמה שאלות מלאות ויבחרו את השתיים או הארבע הטובות ביותר, הציון שלהם אכן יעלה והם יהיו מרוצים, אבל יש תלמידים שוויתרו מראש, שענו על כמה סעיפים בכל שאלה, ולהם זה פחות עוזר". הוא ציין כי המלצות הוועדה מוכיחות עד כמה הבחינה הייתה קשה. לדבריו, "לא נותנים כל כך מהר גם פקטור בשאלות וגם בנקודות". עם זאת הוא תוהה מדוע לא ניתן פקטור גם בשאלון 804 שאליו ניגשו תלמידי 4 יחידות לימוד. "משרד החינוך לא התייחס בשום צורה לשאלון הזה ואני חושב שבאופן יחסי הוא היה הקשה מבין כולם".
נגה, תלמידת י"א מקריית אונו שניגשה לשאלון 804 מביעה את תחושת התסכול. "לפי מה שאני מבינה אנחנו לא נקבל פקטור, על אף העובדה שהבחינה שלנו הייתה קשה מאוד", היא מלינה, "זה נורא לא הוגן שמתייחסים רק לתלמידי חמש יחידות. גם אנחנו יצאנו מתוסכלים מהמבחן, גם לנו היה קשה, גם אנחנו בכינו וגם אנחנו ניאלץ לגשת למועד ב'. אני ניגשתי על 100 לבחינה וככל הנראה אקבל בה 60 ומטה. החלטת משרד החינוך ממש לא מובנת לי".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד ערך בדיקה מקיפה ויסודית של בחינות הבגרות ובכלל זה ביצע סימולציות שונות כדי לגבש פתרון שייתן את המענה הטוב ביותר עבור התלמידים, במסגרתן נבדק גם עניין הפתרון של סעיפים בודדים, אך הוא נמצא כפחות טוב. הפתרון הנוכחי נמצא כטוב ביותר".