שתף קטע נבחר

עסקים בעמק הסיליקון: ישראל משפרת עמדות

הפנים של הייצוא הישראלי אמנם מתמקדות בשווקים המתפתחים של אסיה, אולם כדי לשמור על מעמדה כמעצמת היי-טק נדרשת ישראל לחזק את נוכחותה גם בשווקים הישנים והטובים. בדיוק לשם כך הועברה הנספחות המסחרית מלוס אנג'לס אל פאתי עמק הסיליקון, בסן-פרנסיסקו

כאשר מישהו מזכיר את עמק הסיליקון בשיחה, הסקרנות גואה: האם הוא משקיע או מושקע, האם מדובר ביזם המחפש לפרוץ או אולי בכלל מיליונר מבית היוצר של אותו "מקדש" תעשיית ההיי-טק העולמית במערבה של ארה"ב?

 

 

אם בעבר הביטוי עמק הסיליקון התייחס לאזור סן-חוזה שבסנטה קלרה, קליפורניה, כיום האזור כולל מחוזות סמוכים שמכסים שטח גדול הרבה יותר ממפרץ סן פרנסיסקו. עובדה זו מסבירה את התשובה המשתנה לשאלה הפשוטה לכאורה: כמה אנשים וחברות פועלים שם?

 

בשל קרבתו לסן פרנסיסקו ולבסיסי הצי האמריקאי החל עמק הסיליקון בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת את דרכו כמקור פיתוח טכנולוגיות חלל ורדיו. דחיפה משמעותית נרשמה עם המלצתו של פרופסור מאוניברסיטאת סטנפורד (פרדריק טרמן) אשר ראה את הפוטנציאל הטמון בשילוב בין האקדמיה לכין חברות הפועלות באזור, כגון GE (ג'נרל אלקטריק) המקומית מה שהעניק לסטודנטים אופק תעסוקתי במרכזי פיתוח של אותן חברות.

 

אותו חיבור עם חברות העמק יצר למעשה את דור היזמים שלימים פרש מהן והקים בסביבתן מיזמי טכנולוגיה. אתם מכירים את חלקם - למשל אינטל, HP, זירוקס וכמובן אפל ומיקרוסופט שהביאו למהפכה הטכנולוגית המוכרת לנו היום.

 

בשנות ה-90, עם התפתחותה של בועת ה"דוט קום" ותחילת העשור האינטרנטי שלבסוף התפוצץ, החלו לא מעט יזמי אינטרנט יוצאי סטנפורד (אך לא בהכרח רק משם) להקים חברות הזנק ולגייס השקעות בחלומות וברעיונות. חלקם של חלומות אלה בא לקיצו בפיצוץ האדיר של בועת הדוט קום, אך פיצוץ זה העניק הזדמנות לחברות אחרות כמו eBay ו-Google להפוך לענקיות האינטרנט שהן היום.

 

"נוכחות מקומית ישראלית היא הכרח"

עם צמיחה של כ-4% במספר המועסקים בין הרבעון השני של 2011 לרבעון השני של 2012 חזר שוב עמק הסיליקון להיות אחד ממנועי הצמיחה האדירים של הכלכלה האמריקאית. נכון לשנת 2011, כ-65% מהמועסקים המקצועיים בעלי ההשכלה הגבוהה בעמק היו דווקא אנשים שנולדו מחוץ לארה"ב.

 

עמק הסיליקון חזר ללא ספק להיות ה"מכה" של תעשיית טכנולוגיות העלית בכלל, ושל היזמות האינטרנטית בפרט. עם זאת, בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט חברות ויזמים אשר בוחנים מעבר לשוק האמריקאי גם את השוק האירופאי והאסייאתי - הן כיעד לשיווק מוצרים והן כמקור למציאת משקיעים המחפשים טכנולוגיות ברחבי העולם.

 

אך אין בזאת כדי להניח שתפקידו של העמק נגמר. להיפך. ישראל, הממוצבת כמעצמת היי-טק, ממשיכה לייצא לארה"ב כ-25% מסך הייצוא השנתי שלה, בעוד שהשוק האמריקאי הנו השוק העיקרי להשקעות בישראל.

 

בכדי להמשיך ולמצב את כמעצמה כזאת, וכיאה ל"אומת סטארט-אפ", גם ישראל נוקטת שינוי מהותי. הפעילות מתבצעת לא רק באותם שווקים חדשים ומתפתחים, אלא גם בשווקים "הישנים והטובים". כך לדוגמא, הוחלט במשרד הכלכלה לנייד את הנספחות המסחרית ששהתה עד כה בלוס אנג'לס אל פאתי העמק, בסן-פרנסיסקו. המטרה כמובן היא להתחבר יותר אל התעשייה הגלובאלית באמצעות נוכחות מקומית.

 

לדברי גילי עובדיה, הנספח הכלכלי המיועד מטעם משרד הכלכלה בסן-פרנסיסקו, "במדינת קליפורניה בלבד נמצאות כ-70 חברות שהן כ-15% מחברות ה- Fortune 500 (רשימת 500 החברות הגדולות בעולם). גם בהשוואה למדינות כמו רוסיה, ספרד וקנדה, נוכחות מקומית ישראלית היא הכרח!".

 

עובדיה מוסיף: "אנו מעוניינים להעניק סיוע נרחב יותר לתעשייה הישראלית. מעבר לפתיחת דלתות להשקעות ומכירות, כשם שמינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נוהג בכל מקום בעולם. בעמק הסיליקון אנו רוצים להוות מרכז לפעילות עסקית של חברות ישראליות הממוקמות בארץ ומציעות שירותים ומוצרים משלימים".

 

לדבריו, "ישנם בשוק האמריקאי מספר גופים לא מבוטל שמסייע בחיבור החברות הישראליות לעמק הסיליקון. המטרה של הנספחות המסחרית החדשה בסן-פרנסיסקו היא לסייע במינוף הפוטנציאל העסקי, על ידי הגעה לדרגות הניהול הבכירות בחברות האמריקאיות, ובכך לקצר זמן ומשאבים לחברות הישראליות"

 

למידע נוסף על סחר בינלאומי ומדיניות סחר - היכנסו לבלוג מנהל סחר חוץ  


פורסם לראשונה 08/07/2013 19:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים