מועד ב' במתמטיקה: "ארוך ומייגע, אבל הוגן"
אחרי הסערה סביב הבחינה במועד א', ניגשו תיכוניסטים למבחן ההזדמנות השנייה. נבחנים סיפרו ל-ynet: "הבחינה לא הייתה קלה, אבל שפויה יותר". מורה מת"א: "בחינה בגבולות הסביר". הפתרונות בפנים
תלמידי י"ב שניגשו היום (ה') למועד נוסף בבחינת הבגרות במתמטיקה, יצאו מהכיתות בתחושות מעורבות. היו כאלה שלא הצליחו להסתיר את הדמעות בעיניים, אבל רבים מהנבחנים ששוחחו עם ynet סיפרו שהשאלות היו קלות יותר בהשוואה למועד א'. הדס אמסלם מתיכון מקיף גילה בירושלים, שנבחנה בשנית בשאלון 807, אמרה בסיום: "הבחינה הייתה שפויה יותר. במועד א' היו נושאים שלא למדנו וזה פגע מאוד בציון שלי".
פתרונות הבגרות, באדיבות רשת אנקורי
שאלון 807, של 5 יחידות לימוד:
לקריאת השאלון לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 806, של 5 יחידות לימוד:
לקריאת השאלון לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 805, של 4 יחידות לימוד:
לקריאת הבחינה לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 804, של 4 יחידות לימוד:
לקריאת הבחינה לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 803, של 3 יחידות לימוד:
לקריאת הבחינה לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 802, של 3 יחידות לימוד:
לקריאת הבחינה לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
שאלון 801, של 3 יחידות לימוד:
לקריאת הבחינה לחצו כאן
לקריאת הפתרון לחצו כאן
טל לוי מירושלים, שנבחנה ברמה של 5 יחידות, סיפרה: "יצאתי בהרגשה טובה יותר מהפעם שעברה. הבחינה הייתה קלה
יותר, בבחינה הקודמת היו שאלות מתחכמות ומכשילות". חברה דור ראובני הוסיף: "הבחינה הפעם הייתה פשוטה יותר. לבחינה הקודמת למדתי בלי סוף ולא הצלחתי. היום, עם מעט השקעה זה היה מוצלח יותר".
מנגד, אביה קיסרי חשבה אחרת: "הבחינה היום לא הייתה קלה יותר ממועד א'. השאלות אמנם לא היו מכשילות, אבל הבחינה הייתה ברמה מאוד גבוהה שלא תואמת את התרגולים והשאלות שבהם אנחנו נתקלים במהלך השנה ובמהלך ההכנות".
אסף מזרחי מתיכון קריית שרת בחולון טען שהבחינה במועד ב' הייתה ברמה דומה לזאת של מועד א': "שתי השאלות הראשונות היו לי קשות, אבל שאר השאלות הלכו לי חלק". במועד הראשון, לאחר הפקטור קיבל מזרחי 68 וכעת הוא מצפה לקבל 80: "התכוננתי למבחן הזה הרבה יותר טוב. בכל זאת מועד ב'. יצאתי בהרגשה הרבה יותר טובה מהמועד הראשון".
ענבל, תלמידת י"ב ממרכז הארץ, הוסיפה: "אין ספק שהבחינה הייתה יותר קלה מהמועד הראשון. השאלות היו ברמה שציפיתי ותאמו לחומר שלמדנו. בדקתי את התשובות עם המורה שלי ואני מצפה לקבל בסביבות 90".
גם תלמידים שנבחנו בשאלון 806 העידו כי הוא היה קל יותר ממועד א', אך עדיין השאלות היו ברמה גבוהה. דנה סיפרה: "הלך לי בסדר גמור. היה יותר קל ממועד א', אבל עדיין לא הייתה בחינה קלה, היא הייתה סבירה. הניסוחים הפעם היו יותר ברורים, אבל אי אפשר להגיד שהייתה בחינה קלה. אחרי הפקטור קיבלתי 40 ועכשיו אני מצפה לקבל בסביבות ה-80".
רן יחיאל, רכז מתמטיקה ברשת החינוך אנקורי סיכם: "בסך הכול השאלונים בכל הרמות היו מתונים יותר מהמועדים הראשונים, אך עדיין נדרשת מהתלמיד חשיבה ברמה גבוהה וידע כולל של החומר. לא יכולתי להצביע על משהו חריג שנראה בשאלונים של מועד ב'".
סערת המתמטיקה - כתבות נוספות ב-ynet:
- משרד החינוך: טעינו, ניתן פקטור במתמטיקה
- 97 במגן, 52 בבגרות: 'מקווים שמועד ב' יהיה הוגן'
- "היה ממש קשה". הפתרונות בבגרות במתמטיקה
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל כחלון מצפת, שניגש גם הוא למועד ב', אמר: "לא הייתה בחינה קלה, אבל בהחלט נורמלית יותר והוגנת יותר מהבחינה הראשונה.
השאלות היו ברמה גבוהה, אבל הצלחנו לפתור אותן".
שחר יהל, מורה למתמטיקה בתיכון עירוני ט' בתל אביב, הסכים עם התלמידים: "עדיין הייתה בחינה ארוכה ומייגעת, אבל בגבול הסביר. תלמיד שלמד טוב יצליח". מורה אחר הוסיף: "הבחינה לא הייתה קשה, אבל ציפינו שתהיה הרבה יותר קלה לאור החוויה הקשה שעברו התלמידים במועד הראשון".
לאחר תלונות שהתקבלו מצד תלמידים ומורים על מועד א' של הבחינה, הודה משרד החינוך כי היא אכן הייתה קשה, וצוות בדיקה של המשרד ציין כי זו הסיבה שממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. לפי ממצאי הבדיקה, הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות שלא הותאמו למשך הזמן שניתן לצורך מתן הפתרונות. בעקבות זאת, במשרד החינוך החליטו לתת לנבחנים פקטור משמעותי.
על פי ההמלצות, משמעות הפקטור שניתן לבחינה במועד א' הייתה שמשאלון 806 נבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות, והתווסף מקדם של תשע נקודות לכל ציון בחינה. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שש מתוך תשע שאלות. בשאלון 807 נבחרו שתי התשובות הטובות ביותר מתוך השלוש, והתווסף ציון של ארבע נקודות לכל תלמיד. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שלוש מתוך חמש שאלות. למרות זאת, רבים מהתלמידים נדהמו לגלות כי יש פער של כ-50 נקודות בין ציון ההגשה שלהם לציון הסופי של הבחינה, ולפיכך החליטו רבים לגשת למועד ב'.