די לניסויי הפרטה בילדים
הפרטת שירות האחיות בבתי הספר לא חסכה תקציבים, נהפוך הוא. היא רק פגעה באיכות השירות ובהיקפו. אז מדוע המדינה מתעקשת להמשיך בנתיב הזה ומדוע ההורים לא מתעוררים?
הציבור בישראל מורגל להגיב, לעתים בהיסטריה, לאירועים חריגים ולעבור לסדר היום. כך גם בנושאים הקשורים ברווחתם, בחינוכם ובבריאותם של ילדים. במשך שנים הופרטו שירותים חיוניים הקשורים להתפתחותם של ילדים ללא דיון ציבורי רחב וללא שיתופם של ההורים. המהלכים של המדינה להתנער מאחריותה כלפי ילדים נעשו משיקול מרכזי אחד: הרצון לצמצם את מספר עובדי המדינה וההוצאה הציבורית. אולם, ההשלכות הכלכליות רחבות הטווח הנובעות מצמצום אותם שירותים וכפועל יוצא מאיכותם, לא הובאו בחשבון.
עוד בערוץ הדעות
צבא שיש לו מדינה / יחיעם ויץ
שר החינוך, הרצל זה לא רק רחוב / גלבוע כהן
את פירות הבאושים של מדיניות זו אנו רואים בנתונים הקשים של ה-OECD וגופי מחקר ישראליים על אודות מצבם של ילדי ישראל. דוגמה בולטת הנוגעת לכמיליון ורבע תלמידים בכיתות א'-ט' קשורה בביטול השירות של אחיות בתי הספר והעברתו ל"זכיינים" מאז 2007. התפקיד של האחיות מאז קום המדינה היה מרכיב חשוב ברפואה המונעת וביטא את אחריותה של המדינה כלפי הילדים, אחריות שבאה לידי ביטוי בתקופות שבהן האמצעים של המדינה היו דלים לאין שיעור מאלה הקיימים כיום.
האחיות היו חלק מצוות בית הספר ודלתן הייתה פתוחה בפני תלמידים והורים כאחד. תפקידן כלל לא רק חיסונים (שבעיני משרד האוצר מוצגים כתפקיד הבלעדי של האחיות) אלא גם איתור ילדים בסיכון, פיקוח על בריאותם ומעקב אחר התפתחותם של ילדים, מתן עזרה ראשונה, התרעה בפני הרשויות על מצוקות המתגלות תוך כדי מעקב רפואי וביקורי בית בעת הצורך, גילוי תופעות של אלימות, הפרעות אכילה, מתן הדרכה שוטפת בנושאי תזונה ובריאות. כל אלה נעלמו עם הפרטת שירותי המניעה והבריאות לתלמידים, שהם על פי חוק הבריאות הממלכתי מ-1994 באחריות משרד הבריאות.
למותר לציין אילו סכומים היו נחסכים לאוצר המדינה אילו ניתן היה בבית הספר שרות כוללני והיה מתקיים רצף טיפולי בילדים. כמה ילדים החווים אלימות והתעללות היו מתגלים ומטופלים מבעוד מועד, כמה ילדים לא היו מתדרדרים לעבריינות או נושרים ממערכת החינוך אם בעיות בהתפתחותם או במשפחתם היו מתגלות בשלב מוקדם. שלא לדבר על ההשלכות העתידיות על חיי מבוגרים, שהמדינה הפקירה אותם לגורלם בעודם ילדים - השלכות בעלות עלות תקציבית, שבסופו של דבר המדינה נושאת בהן.
זכותם של ילדים להישרדות ולהתפתחות, הכוללת גם זכות לרפואה מונעת, מוכרת בחוק הבריאות הממלכתי וגם באמנה בדבר זכויות הילד, שישראל התחייבה לקיימה. בעקבות הגשת עתירות לבג"ץ חל שינוי בעמדת משרד הבריאות שהחזיר לאזור הדרום את השירות מטעמו במסגרת פיילוט. עדיין מרבית התלמידים בישראל אינם זוכים לקבלת מלוא השירות בשל התנגדות משרד האוצר למהלך זה. לאחרונה נערך מכרז חדש, במתכונת הישנה של מתן חיסונים על ידי אחיות שהן "עובדות קבלן". 100 מהן קיבלו הודעות פיטורין ובצדק הכריזו שלא ישובו לעבוד בתנאים שבהם היחס אליהן הוא כאל חפץ העובר לסוחר.
ההפרטה פגעה בזכויות התלמידים
אחד הזכיינים במכרז כבר זכה בעבר לביקורת קשה על טיב השירות והזכיין הנוסף הוא חברה שמספקת שירותים מגוונים לציבור גם בתחומים של רכב ודירה - מה שמלמד על כך שלא טובת בריאות התלמידים היא המכרעת אלא המוזיל במחיר. התוצאה היא היעדר התמקצעות והפחתה באיכות השירות. על פי נתונים שהתפרסמו לאחרונה, עלות מתן חיסונים ועזרה ראשונה הכלולים במכרז גבוהים כיום מעלות העסקת האחיות כעובדות מערכת הבריאות, וזאת כאשר השירות אינו כולל את כל מרכיבי הרפואה המונעת.
אחת מתוצאות ההפרטה של שירות חיוני זה היא דילול מאגר האחיות, שבעבר ראו את תפקידן כשליחות חינוכית וציבורית. האחיות שדוכאו והושפלו בצורת העסקתן כשהן עוברות "מיד ליד" על פי תוצאות המכרזים פרשו בחלקן מן המקצוע ואין בשלב זה היערכות מספקת להכשרת עובדות מקצועיות חדשות. כבר הוכח שהפרטת השירות לא הקטינה את עלויות המדינה אלא להיפך: הפרטת השירות לא שיפרה אותו אלא פגעה באיכותו ובהיקפו. ההפרטה הוכיחה שאין פיקוח יעיל מבלי להרחיבו בעלויות נכבדות. ההפרטה פגעה בזכויות בסיסיות של ילדים ובזכויות של עובדים.
בעקבות השיח החברתי החדש הייתי מצפה מציבור ההורים שיאבק בעד החזרת השירות החיוני של האחיות לכל בתי הספר כשירות מלא ומקצועי באחריות המדינה. כאשר הורה שולח את ילדו בבוקר לבית הספר הוא צריך להיות רגוע שבריאות ילדו נתונה בידיים מקצועיות ואחראיות.
סביונה רוטלוי, שופטת (בדימוס) לשעבר יו"ר הוועדה ליישום זכויות הילד בחקיקה
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il