רכבי צה"ל: בזבוז, זיוף ודו"חות אישיים במיליונים
קיצוצים? לפי המבקר, במשרד הביטחון ממשיכים בהוצאות מיותרות ושמנות על כלי רכב. קציני מילואים קיבלו שוברים והעבירו לחברים, חיילים לא שילמו דו"חות חניה - וזה עלה לכולנו. עוד בממצאים: חיילים נשפטים לכלא - ולא יושבים בו
בצל הקיצוץ הנרחב בתקציב הביטחון, מציג היום (ד') מבקר המדינה יוסף שפירא בזבוז גדול בתחום השכרות הרכב במשרד, ובו, בין היתר, אי-הקפדה על סעיפים שעשויים להוזיל עלויות ושורה תחתונה שיקרה יותר מהסביר ב-10 עד 48 אחוזים. העלות המדויקת לא צוינה, אבל מדובר במאות אלפי שקלים לכל הפחות.
דו"ח המבקר - כל הכתבות:
המבקר על האכיפה ביו"ש: איש הישר בעיניו יעשה
המבקר: משרד הביטחון הסתיר שינויים בתקציב
המבקר: אין ערכות מגן וה-SMS להתרעה לא מגיע
המבקר: וירוסים וליקויי אבטחה במשרדי ממשלה
המבקר: תעש זיהמה קרקע ומים, הרשויות לא פעלו
על פי הדו"ח, משתמש המשרד ב-431 כלי רכב, 155 מהם שכורים, וצה"ל נוהג ב-14,240 מכוניות, רובן בליסינג, ו-10% מהן נשכרו על ידי המשרד עצמו. 520 מכלי הרכב השכורים הם צמודים. בינואר 2011, לקראת פרסום מכרז השכרה, העביר צה"ל למשרד הביטחון מסמך עם דרישותיו ובו קבע בין היתר כי "כל סוג רכב יחולק לשלוש תקופות שכירות - יומית, חודשית ותקופה של שנה ומעלה", אולם הביקורת העלתה כי המשרד התייחס לשתי תקופות בלבד - יומית ושנתית - ולא דרש לקבל הצעת מחיר לשכירות חודשית.
כתוצאה מכך, כתב המבקר, משלם משרד הביטחון לחברות ההשכרה תעריף יומי גם כשהוא שוכר כלי רכב לתקופות של כמה חודשים עד שנה, ובכך מטיל על עצמו, ובמיוחד על צה"ל, הוצאות מיותרות. מדו"ח המבקר לא ניתן להעריך כמה כסף בוזבז, מכיוון שלא מצוין מספר כלי הרכב שנשכרו לתקופה קצרה. אולם ההפרש בין עלות השכרה לחודש לעלות יומית מסתכם בעד 48%. לפי נתוני חברות ההשכרה, מכונית שנשכרת לחודש במחיר יומי עשויה לעלות אלפי שקלים יותר.
עוד בערוץ החדשות של ynet:
התנאי לפטור מוויזה לישראלים: דרכון ביומטרי
סטיבי וונדר יחרים את פלורידה עקב זיכוי זימרמן
בנוסף בביקורת עלה כי גם לאחר שהתברר למשרד הביטחון שחלופת הליסינג זולה בהשוואה להשכרה, הוא המשיך לשכור עבור עובדיו כלי רכב לתקופה העולה על שנה ולא השתמש באפשרות החכירה בליסינג. כתוצאה מכך שילם משרד הביטחון לחברות ההשכרה כ-340 אלף שקל מעבר לסכום שהיה יכול לשלם בשיטת הליסינג לשנה בגין כלי רכב ששכר לתקופה של שנה ומעלה.
לבד מכך, מצא שפירא פיקוח לקוי בצבא על שימוש בשוברים להשכרה שניתנים למפקדי חטיבות וגדודי מילואים. אף על פי שלאורך השנים התגלו כמה מקרים של זיוף שוברי השכרה, לא נקט צה"ל צעדים למניעת הזיוף. כדוגמה, פירט המבקר מקרה שבו הודה חייל מילואים כי זייף בשנת 2009 כ-30 שוברים שיועדו לקצין בדרגת סגן אלוף, והשתמש בהם לצרכיו. בנוסף, נמצא כי קציני מילואים שזכאים לרכב אך נוהגים ברכב חברה אזרחי מעבירים את שוברי ההשכרה לאחרים.
המבקר התייחס גם לדו"חות החניה של חיילים שנהגו בכלי רכב צבאיים, ומצא כי בתחילת 2012 עמד החוב של משרד הביטחון לרשויות המקומיות על כ-19 מיליון שקלים. המשרד וצה"ל לא פעלו כלל נגד החיילים האחראים לדו"חות ובכך קיבעו מצב שבו אלו לא חויבו בגין עבירות החניה, והקופה הציבורית נדרשה לשאת במימון.
שיפוט לקוי
מבקר המדינה ערך ביקורת בשני בסיסים ומצא גם כי בלמעלה ממחצית המקרים תיעדו קציני שיפוט באופן לקוי הליכי דין משמעתי שקיימו. בין היתר, נמצאו פגמים ברישום הנימוקים לגזר הדין, סימון נכון בטופס על זכות הערעור ותיאור
העבירה עצמה.
שיחות עם הקצינים העלו כי חלקם מתקשים ואינם בקיאים בניהול הליכי הדין שבהם נדרש לשמוע עדויות ולבחון ראיות. כתוצאה מכך, כתב המבקר, חיילים מורשעים לעתים במסגרת הליכים לקויים בתכלית, וקצינים חרגו מסמכויות הענישה שלהם.
בנוסף, גילה שפירא מקרים שבהם חיילים שנשפטו לעונשי מחבוש לא נשאו בעונש משום שלא היו מקומות פנויים בכלא. המצב המשפטי הקיים אינו מאפשר המרת עונש לאחר גזירתו - למשל בריתוק - וכך למעשה החיילים המורשעים אינם מרצים את עונשם כלל או שמרצים מספר ימים קטן מזה שנפסק להם. לטענת המבקר, הנושא קשור לעתים להתנהלות מוטעית של קצינים שאינם מיישמים כהלכה עיכובי עונש.
תגובות
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לגבי הדו"חות: "בצה"ל רואים חשיבות רבה באכיפת עבירות תנועה המבוצעות על ידי כלי רכב המצויים בשימוש צה"ל, ופועלים במישורים שונים למיגור התופעה ולאכיפה פעילה. יש לציין כי בשנה האחרונה חלה ירידה ניכרת בהיקף הדו"חות המתקבלים בצה"ל, וכן מתבצעת אכיפה מוגברת נגד עברייני החנייה. בימים אלו פועלים בצה"ל להסדרת נוהל עבודה אחיד מול הרשויות המקומיות לשם העברת הכספים שניגבו עבורן".
לגבי השיפוט הצבאי נמסר מדובר צה"ל: "צה"ל רואה חשיבות רבה בהגנה על זכויות החיילים ובמימוש הדין המשמעתי, אשר משמש ככלי מרכזי באכיפת המשמעת. לאחרונה הורחבו מקומות הכליאה וחדרי המעצר, הוקמה פלוגת נשים נוספת, ומופעל מרכז שליטה לכליאה אשר מווסת בין כל בתי הכלא וחדרי המעצר. כמו כן, צה"ל מבצע פיקוח ובקרה על הליכים משמעתיים ופועל לתיקון פקודות הצבא, לשם ייעול הליכים אלו והגברת השמירה על זכויות החיילים".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון הקים ועדה קבועה ובלתי תלויה, בראשות סמנכ"ל וראש אגף משאבי אנוש, שבוחנת כל בקשה להקצאת רכב צמוד, על-פי עקרונות ואמות מידה קבועים. ועדה זו היא הסמכות הבלעדית לאישור או דחייה של כל בקשה בתחום זה".