חוק ההסדרים עבר עוד שלב. מה נכנס ומה יצא?
אחרי דיונים מרתוניים שנמשכו כמה שבועות, חברי ועדת הכספים אישרו את רוב הסעיפים של חוק ההסדרים, רגע לפני שיעלה להצבעה סופית במליאה. הח"כים החליטו להעביר חלק לא מבוטל של סעיפים למסלול חקיקה רגיל. המס על עקרות הבית לא נכנס, אך בוצעו שורת שינויים בחוקי המיסוי לנדל"ן. הרשימה המלאה
ועדת הכספים סיימה אמש (ה') את הכנת סעיפי חוק ההסדרים לשנים 2013-2014 לקריאה שנייה ושלישית. רוב הסעיפים אושרו, חלקם בוטלו ואילו חלק לא מבוטל ונדיר בהיקפו פוצל מהחוק - הטיפול בסעיפים אלה עבר למסלול החקיקה הרגיל, במקום בזמן הקצר המוקצב בדרך כלל לאישור חוק ההסדרים.
- מהפכה דרמטית בתקציב: סוף לשלטון האוצר?
- האופוזיציה נגד התקציב: "אין כל תקווה לאזרחים"
- ברגע האחרון, הקלות בגזירות: יבוטל המס על משפרי דיור
יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), התגאה בכך שהוועדה הצליחה "לכופף את האוצר" במספר תחומים, בהם חלק מהגזירות הקשות שנכללו בהצעת התקציב והיו אמוחרים להביא לפגיעה לא קלה בשכבות הביניים והחלשות. "ביצענו שינוי חסר תקדים בתקציב", הכריז אמש לאחר סדרת ישיבות מרתוניות שנמשכו שלושה שבועות.
הכרזתו של סלומינסקי לוקה במידה של הגזמה: הוא עצמו דאג לאזן אותה בשבועות האחרונים בציון המטלה שקיבל עצמו לא לשבור את מסגרת התקציב ולדאוג לכיסוי הגירעון הענקי. ואכן, לגזירות שבוטלו בעלות תקציבית של 3.5 מיליארד שקל, הוא סיפק חלופות בעלות השפעה עקיפה על הציבור, בעיקר קיצוצים רחבים בתקציב, ופחות מנקרות עיניים.
חבילת הגזירות שבוטלו לחלוטין סומנה מראש בהכרזת מרכזת הקואליציה בוועדה, ח"כ גילה גמליאל (ליכוד-ביתנו), ללא התנגדות מיידית של האוצר, עד שהתקבל הרושם כי מדובר ב"עיזים" שנכנסו רק כדי שיהיה מה להוציא מהחוק במיקוח הפרלמנטרי ובכך לספק את חברי הכנסת הרעבים להון פוליטי, שישביע את בוחריהם.
ההישגים הבולטים במיקוח שהתנהל מאחורי הקלעים הם רק שניים: ביטול מיסי הביטוח הלאומי והבריאות על עקרות בית שאין להן הכנסה עצמית, וביטול מס הרכוש (3.5%) על משפרי דיור, כלומר מי שמכרו את דירתם היחידה כדי להחליפה בדירה מרווחת או בקטנה יותר, בהתאם לנסיבות. שני סוגי מסים מקוממים נגדם התנהלה מלחמת חורמה.
יעדים נוספים לביטול רק הוחלפו במתכונת שונה. התוספת הגורפת של מס הכנסה בשיעור 1.5% לכל מדרגות המס התחלפה בפריסה מדורגת: תוספת של 1% לבעלי הכנסה עד 14 אלף שקל, 1.4% למדרגה עד 22 אלף שקל ו-2% להכנסה שמעל 22 אלף שקל.
הקיצוץ המתוכנן בקצבאות הילדים זכה לטיפול חשבונאי שצמצם אותו מעל ומעבר למוצהר. לפי הפשרה המוצהרת שסוכמה ערב ההצבעות, הפחתת הקצבאות לסכום אחיד של 140 שקל לילד, תחול רק על מי שנולדו לאחר יוני 2003. על הקצבאות לילדים שנולדו לפני כן נאמר כי הן לא ייפגעו. בפועל התברר כי הן קוצצו בדיעבד כך שגם לגביהם קצבת ילד ראשון ושני ירדה ל-140 שקל מקצבה של 175 שקל לראשון ו-263 שקל לשני.
הפער אמנם נשמר לגבי הקצבאות מהילד השלישי ומעלה אבל רק לאחר הפחתה גם של הסכומים ששולמו בפועל עד יוני 2003. ניתוח קוסמטי נעשה גם להטבות לסטודנטים. במקום ביטול גורף של נקודות הזיכוי לאחר קבלת התואר התפשר האוצר על מתן נקודה אחת לבוגר תואר ראשון וחצי נקודה לתואר שני למשך שנה אחת וכהוראת שעה בלבד.
יעד נוסף במאבק ביטול הגזירות – מיצוי כושר ההשתכרות של בני זוג כתנאי לקבלת הנחה בארנונה – שהיה מכוון בעיקר נגד האוכלוסייה החרדית, רק הוצא זמנית מהחוק, בהתחייבות שוועדת הכספים תדון עליו בנפרד לפני פגרת הקיץ של הכנסת, כלומר תוך שבועיים.
להלן התמונה המעודכנת של שאר תיקוני חוק ההסדרים העיקריים, כפי שאושרו בוועדה:
- מס החברות יעלה מ-25% ל-26.5%. לחברות מועדפות לפי החוק לעידוד השקעות הון, תופחת הטבת המס כך שמס החברות למפעלים בפריפריה יעלה מ-6% ל-9% ולמפעלים במרכז הארץ מ-12% ל-16%.
- השכר במגזר הציבורי יופחת ב-1% והתיאום השנתי הקרוב של נקודות הזיכוי לכלל הנישומים לא יבוצע ב-1 בינואר 2014 אלא יידחה בשנה לראשית 2015.
- המס על הכנסות מהימורים, מהגרלות ומפרסים יעלה מ-25% ל-30%.
- חלפני מטבע יחויבו לדווח לרשות המסים על כל עסקה מעל 50,000 שקל,
לרבות על זהות המבצע או הנהנה ממנה. המידע יישמר במאגר עם היתר להשתמש בו לחקירת עבירות מס או הלבנת הון של לקוחות החלפנים.
- יבוטל הפטור ממס שבח על מכירת דירה אחת לארבע שנים לבעלים של שתי דירות ויותר; הפטור על מכירת דירה יחידה יינתן רק למי שגר בה יותר משנה וחצי. הוא לא יחול על בעלים תושבי חוץ; המס על מכירת דירה מעל חמישה מיליון שקל יחול רק על ההפרש שמעל חמישה מיליון שקל; הפטור לא יחול על דירה שניתנה במתנה מקורב משפחה (אחים/ות).
- הפטור ממס רכישה לדירה יחידה על 1.47 מיליון שקל הראשונים ממחירה יוארך לאחר ינואר 2015 ולא יופחת ל-1.24 מיליון שקל על פי הצעת האוצר.
- נקבע מתווה חדש למס רכישה על דירה שנייה ויותר: 5% על 1.09 מיליון שקל הראשונים; 6% למדרגה עד 3.268 מיליון שקל; 7% למדרגה עד 4.5 מיליון שקל; 8% מעל 4.5 מיליון; ו-10% לדירות יוקרה מעל 15 מיליון שקל.
- מס רכישה על קרקע יעלה מ-5% ל-6% למעט אם נרכשה להקמת בתי מגורים. רוכש שבנה עליה תוך שלוש שנים יקבל החזר של 1% מהמס.
- הפטור ממע"מ באילת יינתן רק על סחורות ומוצרים שהמובילים יציגו בכניסה לעיר יחד עם חשבונית מס.
- מס בלו יוטל גם על מקומות ייצור הדלקים בטרם הוצאתם לשיווק בתחנות.
- הופחתו הטבות המס לחברות הליסינג
במכירת רכב ישן והחלפתו בחדש שהתבטאו בדחיית תשלום מס רווחי הון ושיעורי הפחת של הרכב הישן.
- בוטל הפטור ממס על חשבונות של תושבי חוץ המוחזקים בישראל והם נהנים מהם אם הם מתגוררים בארץ.
- בוטל הפטור ממס רווחי הון לתושבי חוץ על רווחי השקעות במקרקעין וניצול משאבי טבע בישראל
ועל רווחי הון ממכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל (אג"ח מדינה וכו') כדי למנוע עשיית רווחים בשוק המט"ח.
- יוגבל המעבר ממעמד של חברה רגילה לחברה משפחתית לשם קבלת הטבות מס.
חלק מהצעות האוצר בנושאי המסים שבחוק ההסדרים טרם נדונו כי הוחלט לפצל אותן מהחוק למסלול החקיקה הרגיל כך שהדיון בהם יידחה ללא הגבלת זמן. הנושאים הם: מתן הטבות במס לתושבים באזורי קו העימות או ביישובים אחרים בפריפריה רק על סמך אישורי תשלום הארנונה באזורים אלה; שינויים בהטבות המס לחיסכון פנסיוני; עיצום כספי או קנס גירעון על אי דיווח בגין פעולה החייבת במס; קיזוז הפסדי הון מהכנסות החייבות במס.
בין השאר, אושרו במסגרת חוק ההסדרים גם ההצעות הבאות, מתחומים אחרים במשק:
- היצע ערוצי הטלוויזיה במתכונת "עידן פלוס"
יורחב ל-12. בעלי רישיונות לשידורי כבלים ולווין בתשלום יציעו חבילות ערוצים מצומצמות במחיר שיקבע שר התקשורת. להעלות את המחיר ליתר הצרכנים.
- הוראת שעה שתחייב 57 רשות מקומיות חזקות להעביר כ"הלוואה" 450 מיליון שקל מהכנסות הארנונה לרשויות חלשות. זאת, בתמורה להעלאת שיעור העדכון של הארנונה.
- צמצום מספר תאגידי המים
במיזוג הקיימים לגופים אזוריים, והסמכת רשות המים לחייב רשויות מקומיות ללא תאגידים להקים אותם או להצטרף לתאגיד האזורי. אישור הרפורמה ניתן בתנאי למתן הנחות בתעריפי המים לאזרחים ותיקים מקבלי הבטחת הכנסה.
- יבוטל "חוק נהרי" המחייב רשויות המקומיות לתקצב מוסדות חינוך מוכרים אך לא רשמיים, שהם בעיקר חרדיים, בשיעור השתתפות המדינה בתקציב המוסדות הממלכתיים (65%-70%) כתמריץ לעבור למסגרת החינוך הרשמי הממלכתי.
- תקצוב מוסדות החינוך של הרשתות החרדיות (55% מתקצוב החינוך הרשמי) יהיה על תנאי שלימודי הליבה (מתמטיקה, אנגלית ועברית או ערבית) יהיו בהיקף של 100% במקום 55%. למי שלא יכפיל אותם יופחת התקצוב ל-30%.
גם בתחומים אלה הוחלט לפצל חלק מהצעות חוק ההסדרים לדיון במסלול הרגיל, בעיקר שתי רפורמות:
- רפורמה בתשלום גמלת הסיעוד של הביטוח הלאומי למקרים סיעודיים, במעבר ממתן השירותים בידי מטפלים שמעסיקים חברות בתמורה לכספי הגמלה, למתן הגמלה בכסף ישירות למבוטח והסדרת השירותים בידי משפחתו.
- רפורמה המחייבת את מכון התקנים לאמץ רק תקינה בינלאומית. זאת, במטרה להקל על היבואנים כך שיסתפקו בהצהרה שהמוצרים המיובאים הם על תקן בינלאומי ויחסכו את הביורוקרטיה המקומית בהנחה שיוזלו מחירי המוצרים.
סעיפי החוק שאושרו בוועדות או שהוחלט לפצל אותן לדיון רגיל חייבים לקבל גם את אישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עד סוף החודש, יחד עם אישור תקציב המדינה לשנים 2013-2014. ההסתייגויות שהעלו בוועדות נציגי האופוזיציה להצעות האוצר ונדחו, יעלו להצבעה במליאה, גם שם אחרי ויכוח ממושך. לפיכך, המילה האחרונה טרם נאמרה, אלא אם הממשלה תגייס את הרוב הקואליציוני שרק בכוחו להגן על התמונה שנותרה מהצעת החוק המקורית.