תנובה מציגה: עולם ללא נשים
במודעת פרסומת שחולקה בעיתונים חרדיים, מופיע ציור של שכונה שוקקת חיים. למעלה מ-100 דמויות בציור, מטיילות, משחקות ושותות שוקו - אף אחת מהן אינה ילדה, אישה או נערה. כיבוד רגשות המגזר או מודעה חסרת טאקט? תנובה: "זה פרסום שמיועד לציבור החרדי, אין כוונה לפגוע בציבור זה או אחר"
מודעת פרסומת של תנובה שחולקה בבני ברק מציגה עולם ללא נשים, נערות וילדות. בציור הנאה, שם נראים בני אנוש ממעוף הציפור, כשהם מבלים, מטיילים ושותים שוקו, אי אפשר לראות ולו בת אחת לרפואה.
- תועבה: הוצת שלט ענק של שירלי בוגנים בבגד ים
- הפתרון: אגד תפרסם נשים, המדינה תפצה על נזק
מפרסמים, גם אם הם חילוניים ביותר, נוהגים לפרסם מודעות נטולות כל זכר לבנות המין הנשי בפנייתם למגזר החרדי. מכאן שהדרת נשים מפרסומות המיועדות לציבור החרדי, זה אמנם דבר מקומם לטעמם של רבים, אך ידוע ונפוץ. הסיבה להדרה היא הוראות ברורות של רבנים שלא להציג דמות, ציור או צללית נשית בעיתונות החרדית ובמודעות הפרסומת גם אם מדובר בילדות. גם שמות מפורשים של נשים אסורים בחלק מהמקומות. התכלית: שמירה על כבוד האישה.
למרות זאת, המודעה של תנובה שצורפה לעיתונים ידועים במגזר, מעוררת רגשות עזים יותר ממודעות אחרות המיועדות לציבור החרדי, שמציגות ילדים וגברים אך לא נשים וילדות. הסיבה לכך היא שהציור במודעה מציג סצינה יומיומית רבת משתתפים, המתרחשת בשכונה שוקקת חיים - רק לא חיים נשיים. עקב כך, המודעה מייצרת תחושה שתנובה מעלימה את המין הנשי לא רק מהמודעה אלא מהמרחב הציבורי בכלל. מי שצופה במודעה חש שלא רק העלימו נשים מהפרסומות של תנובה, אלא מעל פני האדמה.
ליחצו כאן להגדלת התמונה
בציור, ניתן לזהות דמות אחת שנראית כמו ילדה קטנה, משום ששיערה ארוך והיא אינה חובשת כיפה, אך כיוון שילדות במגזר החרדי לא נוהגות ללבוש מכנסיים, כנראה שזה פעוט שמחלפותיו עדיין לא נגזזו לראשונה.
הפרסומת הסקסיסטית: משרד התיירות ונועה תשבי >>
אם הקמפיין נשאר בגבולות המגזר זה לגיטימי?
גם מודעות אחרות של מפרסמים אחרים במגזר, מציגות סיטואציות ללא נשים - אך בוטות פחות. לדוגמא ילדים בנים משחקים יחד, או אב ובנו. ברור שגם ממודעות כאלה מדירים נשים, אך כאן מדובר במודעה שמאכלסת למעלה מ-100 דמויות ברחוב אחד. מאוד לא טבעי שאף אחת מהן לא תהיה אישה.
האם כיוון שחילונים לא קוראים עיתונים חרדיים, זה לגיטימי שתנובה תציג עולם נקי מנשים? מסתבר שהמודעה "דלפה" מחוץ לגבולות "העולם החרדי": צרכנית זועמת מצאה את המודעה הזאת באינטרנט - והתרעמה.
"ראיתי ברשת מודעת פרסומת המיועדת כנראה לציבור החרדי", כתבה לתנובה צרכנית כועסת בפייסבוק. "בתמונה רואים ילדים משחקים, מבוגרים עוברים וכאילו עיר נורמלית ושום אישה, נערה או ילדה". מחאה גדולה מזאת לא מצאנו.. אלה הכללים במגזר החרדי אך תנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל, האם משתלם לה לפגוע כך במגזר שלם של נשים?
תנובה לא לבד
כנראה שמשתלם - כי תנובה כלל לא לבד בסיפור. את הקמפיין של תנובה גם במגזר הכללי מוביל ילד (מדובר במבצע במסגרתו אפשר לנסוע במשאית תנובה ולחלק שוקו להמונים) וכך קרה גם בחברת אסם: כל הדמויות המצויירות שמלוות את החטיפים של אסם הם בנים זכרים ואסם אף הגדילו עשות והורידו את דמות הדובונת מאריזת החטיף דובונים. חברות אחרות נכנעו לתכתיבי פרסום אלימים בירושלים - שם גורמים שלא מייצגים את כלל המגזר החרדי נוהגים להשחית מודעות פרסום שכוללות נשים. לאחר מחאה - חזרו הנשים למודעות בחוצות העיר, כשבקרוב הן יחזרו גם לאוטובוסים.
כאמור, במגזר החרדי - הפרסום נטול נשים במוצהר כדי לכבד את רגשות הציבור, אך הדבר מביא להצגת עולם מעוותת ואבסורדית לפרקים. כל החברות הגדולות במשק מפרסמות במגזר החרדי באמצעות מודעות נטולות נשים. בעבר הושמעה ביקורת נגד קופת-חולים כללית שמיתגה מרפאה שלמה שלה בתמונות אבות וילדים זכרים בלבד. יש חברות אחרות שעושות זאת בטאקט: לא מציגות כלל בני אנוש במודעות. כך גם נשמר כבוד המגזר וגם כבוד הנשים והילדות.
מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה מספקת את מוצרי החלב שלה לכללה אוכלוסייה בישראל על כל גווניה. במסגרת המהלכים השיווקיים שלנו, אנו מתייחסים לכל פלח שוק בהתאם לאורח חייו. הפרסום אליו מתייחסים פורסם במדיה החרדית שחלים בה כללים לגבי הצגת בנות ונשים. כמובן שאין בכוונתינו לפגוע ברגשותיו של ציבור כזה או אחר ואם היתה בכך פגיעה אנו מתנצלים".