אורנג' פרסמה בניגוד לחוק ותשלם מיליונים
פשרה בייצוגית: אורנג' תעניק הטבה ללקוחות במיליוני שקלים ותתרום מאות אלפי שקלים לצדקה, לאחר שהגיעה להסדר פשרה עם תובע בגין פרסום בניגוד לחוק
בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, שהוגשה כנגד פרטנר (אורנג'). עיקר התביעה נסוב סביב הפצת דברי פרסומת בניגוד לחוק, ובמסגרת ההסדר, החברה תעניק ללקוחותיה הטבות בשווי מיליוני שקלים, ותתרום מאות אלפי שקלים לעמותות.
בנובמבר 2009 פנה אדם לאורנג' כדי לבחון אפשרות להתקשר עמה. לשם קבלת הצעה, מסר לנציגת המכירות את כתובת המייל שלו. לטענתו, מאז שלחה לו אורנג' דברי פרסומת שונים - למרות שכלל לא חתם לבסוף על חוזה איתה.
בקשותיו להפסקת שיגור הפרסומות והסרת כתובתו מרשימת התפוצה, לא נענו. עוד ציין את האבסורד בכך שבעת הלחיצה על הקישור "בקשה להסרה מרשימת התפוצה", הוא נדרש למלא מספר טלפון אורנג' - על אף שלא היה ברשותו כזה.
בבקשה לאישור ייצוגית שהגיש כנגד החברה יחד עם שני מבקשים נוספים, בית המשפט נדרש לחייב את אורנג' לשלם לכ-1.4 מיליון איש (40% מלקוחותיה), פיצוי של 500 שקל לכל אחד. זאת עבור הפרת חוק התקשורת והפגיעה בזכות לפרטיות.
כן פרסומת, לא פרסומת
אורנג' טענה להגנתה כי מדובר בהודעות בדבר זכאות למתנה או הטבה, והן לא מהוות "פרסומת''. עם זאת, הודתה כי מדובר בטעות רשלנית - אך לדבריה מאחר שלא נעשתה בכוונה, אין הצדקה לפסוק לקבוצה פיצוי ללא הוכחת נזק.
לבסוף טענה כי היא מקפידה לנהוג לפי הוראות חוק התקשורת, וכי יצרה הבחנה בין דברי פרסומת לבין מסרים אחרים - אותם היא שולחת רק ללקוחות שאישרו כי ברצונם לקבל אותם.
במסגרת הדיונים בתיק, אורנג' והתובעים הגיעו להסדר פשרה. במסגרתו סוכם בין היתר כי מעתה ואילך, כל הסכמה של לקוח לקבלת דברי פרסומת במייל תתועד בחתימה ובהקלטה. בנוסף, אורנג' התחייבה לא לשלוח עוד דברי פרסומת למי שאינו לקוח שלה, אלא אם קיבלה ממנו הסכמה מפורשת מראש.
סעיף נוסף עליו הוסכם, מפרט כי מי שיבקש להסיר עצמו מרשימת התפוצה באמצעות קישור הסרה, יוכל לעשות זאת ללא צורך במילוי פרטים. ולבסוף נקבע כי פרטנר תציע לכל המנויים שבחרו שלא לקבל ממנה דוא"ל (כ-600 אלף לקוחות) אפשרות בחירה בין שתי הטבות: חודש חינם של ערוצי טלוויזיה בסלולרי (בשווי 19.90 שקל), או חבילת מוזיקה בחינם למשך חודשיים (בשווי 19.80 שקל).
אורנג' התחייבה בנוסף לחלק תרומה של 300 אלף שקל בין האגודה למלחמה בסרטן, ארגון לתת ופרויקט פר"ח. הצדדים הסכימו כי למבקשים ייפסק גמול של 200 אלף שקל, ולעורכי הדין ישולם שכר טרחה של כ-410 אלף שקל.
התוצאה הטובה ביותר האפשרית
השופטת שושנה אלמגור אישרה את ההסדר. לדבריה, מצד אחד, חוק התקשורת הופר. אולם מצד שני, לתובעים היה קשה להוכיח טענה של פגיעה בפרטיות, וסביר להניח שזו הייתה נדחית.
השופטת ציינה כי שווייה הכספי של ההטבה המוצעת, עומד על 11.94 מיליון שקל, סכום נאה לכל הדעות. אמנם לא ברור כמה מחברי הקבוצה יבחרו לממש אותה, אולם כאן נכנסת התרומה המשמעותית של פרטנר למטרות ציבוריות, כמו גם התחייבותה לתקן את מחדליה.
לפיכך, נפסק כי הסדר פשרה הוא התוצאה הטובה ביותר עבור הקבוצה, ועל כן הוא אושר. לבסוף, השופטת דרשה מאורנג' להציג בפניה בתוך 10 ימים, דוגמת חשבונית שמציגה את ההטבה ונוסח מסרון המיידע את לקוחותיה על קיומה.
- לעיון בפסק הדין
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
מומלצים