מבצע קונקורדיה: איך מעלים 115 אלף טונות?
32 בני אדם נהרגו בשנה שעברה כשספינת התענוגות עלתה על שרטון מול חופי איטליה. היום יחל מבצע החילוץ שלה - אחד הגדולים בהיסטוריה הימית
עוד חדשות בעולם :
הטייסת שהוזנקה למשימת התאבדות ב-11/9
קייהנאיקוקאוקהיהוליהיקהאונאילי? ארוך מדי
מבצע החילוץ להוצאת הספינה מהמים ללא פגע עד שנת 2014 הוטל על חברת החילוץ האמריקנית "טיטאן", ועל החברה האיטלקית "מיקופרי". בשנה האחרונה עמלו מאות עובדים מסביב לשעון כדי להכין את ה"קוסטה קונקורדיה" למשימה המורכבת, שבמהלכה היא תורם ותונח על משטחי בטון שייבנו בתוך המים. כרגע הספינה שוכנת על שני סלעים תת-ימיים ויותר משני שליש ממנה מתחת למים.
יש גם תוכנית ב' למקרה של כישלון
מפקד מבצע החילוץ, ניקולס סלואן, אמר כי רוב ההכנות לחילוץ המורכב כבר הושלמו.
"אנחנו מבצעים כרגע את הבדיקות האחרונות, כל המבחנים האחרונים הסתיימו בהצלחה", אמר סלואן. בשל העובדה שהספינה נמצאת בתוך ריף אלמוגים חייבים להוציאה מהאזור בטרם יפרקו אותה. אם מבצע החילוץ של הספינה לא יצליח, התוכנית החלופית היא לפרק אותה במקומה - דבר שיגרום לנזק סביבתי עצום.
ה"קוסטה קונקורדיה" עלתה על שרטון ב-13 בינואר מול חוף האי האיטלקי גיליו. 32 בני אדם נהרגו בתאונה הימית ויותר מ-4,000 נוסעים ואנשי צוות נאלצו לנטוש את ספינת הפאר הטובעת.
למרות החיפושים הקדחתניים שנעשו במקום, שתי גופות של נעדרים מעולם לא נמצאו.
ספינת הפאר הייתה בעיצומו של שיט ברחבי הים התיכון כשפגעה בשונית ליד האי גיליו שליד חופי טוסקנה. בתחילה העריכו כוחות החירום כי לנוסעים לא נשקפת סכנה, וציינו כי מבצע החילוץ כבר החל, אולם במהרה החל מניין ההרוגים לטפס. קברניט הספינה, האיטלקי פרנצ'סקו סקטינו, זכה בארצו לכינוי "פחדן" ועומד למשפט אחרי שהתגלה שהוא ברח מהאונייה בסירת הצלה בלב הדרמה והותיר מאחור מאות נוסעים ואנשי צוות שעדיין היו על סיפון האונייה.