שתף קטע נבחר
 

הטובות להנדסה

בנחישות שלנו, באמונה העצמית שלנו ובידיעה שאנחנו לא פחות טובות מכל גבר בתחומי ההנדסה - אנחנו יכולות לעשות את המהפך

באחד המערכונים הידועים והמצוטטים ביותר, פרי עטו של המחזאי חנוך לוין, מתגאה רבקה מיכאלי בפני בעלה יוסי בנאי "אף אחד לא יחשוב שאני לא אשת מהנדס, מפני שבבית שלנו יש שלט שעליו כתוב מהנדס ואשת מהנדס". מאז עברו מים רבים בנחלי ארצנו, לוין ובנאי, מהגדולים שבאמנים, כבר צוחקים בשמיים, אך נדמה שבכל הנוגע לעולם ההנדסה גם כיום אישה מתקשרת לעולם ההנדסה רק על-ידי היותה "אשת מהנדס". נשאלת השאלה: מדוע?

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

חזרתי ארצה כדי להיות פראייר / הני זובידה

לומדים שקר כלשהו ומתבכיינים / אורון ישראלי

 

כבר יש לנו נשים בכירות ביותר בעולם העסקים, נשים בכירות בפוליטיקה ואפילו טייסות קרב ולוחמות אבל נשים עדיין מתקשות או חוששות לפרוץ את תקרת הזכוכית ההנדסית.

 

יש שיטענו שהסיבה לכך היא השיוך האוטומטי של מקצוע ההנדסה להנדסה כבדה, כגון הנדסת בניין או הנדסת מכונות קלאסית, אולם אלו יצטרכו להתמודד עם העובדה שגם במקצועות כמו הנדסה פרמצבטית, הנדסת תוכנה והנדסת חומרים מתקדמים, המצב אינו שונה בהרבה.

 

האמת היא שזו אינה רק בעיה מקומית אלא עולמית. על-פי ההערכות, רק 8% מהסטודנטים למקצועות ההנדסה באוניברסיטאות בעולם הן נשים. בישראל, המצב בישראל טוב במעט עם הערכה שכ-12% הן סטודנטיות. אצלנו במכללה, ועל כך גאוותנו, אנו מפעילים תוכנית עידוד לנשים ואנו מתברכים בכ-30% נשים מבין הסטודנטים שלנו. ברור שגם נתון זה נמוך משמעותית מחלקן היחסי של נשים באוכלוסייה.

 

כמעט כל תחום בעולם משלב כיום בתוכו גם מהנדסים. עולמות הטכנולוגיה, הרפואה, הכימיה, הביולוגיה והתעשייה מושתתים על עבודת המהנדסים. להנדסה נגיעה ישירה לכל פרט בחיינו, ודווקא משום כך אסור לקבל בסלחנות את המצב שבו מגדר שלם כמעט אינו שותף לתהליכים הללו ו"מה שהיה הוא שיהיה". אני סבורה שתיקון המצב כרוך בשני מאמצים מקבילים: בחינוך, אך לא פחות חשוב בעשייה ובפעולה שלנו, הנשים.

 

הכול מתחיל בחינוך. למערכת החינוך חלק גדול בתהליך החיברות שאנחנו עוברים וכבר מגיל צעיר מלמדים אותנו לחשוב מה "נשי" ומה "גברי". ובכן, זו אינה גזירת גורל. טיפוח יכולות הנדסיות גם אצל בנות מגיל צעיר, חינוך ליזמות ולעשייה, אי-סיווג פעולות הנדסיות או מקצועות בבסיס ההנדסה כמו פיזיקה, כימיה ומתמטיקה כגבריים, יביאו להשפעה מיידית ולהגדלת כמות הבנות בכיתות הרלוונטיות בבית הספר היסודי, בתיכון, במכללות ובאוניברסיטאות.

להאמין בעצמנו

וכאן מגיע גם החלק שלנו שבו אנחנו לוקחות את גורלנו בידנו ולא נותנות לסביבה להשפיע עלינו ועל תהליך קבלת ההחלטות שלנו. אסור לנו בשום אופן לזלזל ביכולתנו להצליח ולהשפיע בתחומי ההנדסה. אסור לנו לחשוב בשום אופן שאיננו מתאימות כקבוצה לתחום. חובה עלינו להאמין בעצמנו לכל אורך הדרך. מותר לנו לשאוב כוחות וחיזוקים מדמויות נשיות שכן עשו את זה ולראות בהן מגדלור מכוון. בנחישות שלנו, באמונה העצמית שלנו ובידיעה שאנחנו לא פחות טובות מכל גבר בתחומי ההנדסה - אנחנו יכולות לעשות את המהפך.

 

כל זה אינו פוטר את מוסדות המדינה האמונים על כך מפיתוח תוכניות ייחודיות. אנו במכללה פיתחנו את תוכנית "מנהיגות נשית", ששמה לה למטרה ליצור שינוי חברתי מגדרי שיבוא לכדי ביטוי בעליה בשיעור הנשים הרוכשות תואר אקדמי במקצועות המדעים, הטכנולוגיה וההנדסה בחברה הישראלית. על המדינה לעודד תוכניות דומות, מתוך הבנה שרכישת תואר במקצועות אלו פותחת בפני נשים בחברה הזדמנויות לקידומן האישי, למוביליות תעסוקתית וכלכלית.

 

אזכיר שאילו שמעה מארי קירי לעצת מוריה בפולין תחת הכיבוש הרוסי ולא הייתה נלחמת על זכותה ללמוד למרות תחומים אלו, למרות היותה אישה, לא היינו מתפארים בכלת פרס נובל בכימיה ובפיזיקה.

 

שלומציון לולו, מנכ"לית וסגנית נשיא "עזריאלי - מכללה אקדמית להנדסה ירושלים"

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים