רולדין: "אנחנו לא יודעים למכור קפה ב-5 ש'"
הרשת חוגגת 25 שנה ובתגובה לפתיחה של קופיקס, הציגו את ההבדל בין המאפים והכריכים של שתי הרשתות והבעלים אמרו: "יש פה התלהבות יתר מרשת שאולי תיכשל. המאפים שלהם קטנים ואיכותיים פחות, הסניפים שלנו בגודל 300-100 מ"ר ושלהם - 30 מ"ר. החשש הוא שהצרכן יחשוב שצריך להוזיל את הקפה". קופיקס: "אני מוכר מוצרים ב-5 שקלים. זה לא מאפשר לי לקחת איש יחסי ציבור ברמה של רני רהב"
ברשת בתי הקפה רולדין חוגגים 25 שנה בעיתוי טעון בשוק רשתות הקפה: רגע אחרי הפתיחה הרועשת של רשת קופיקס, שמוכרת תפריט שלם ב-5 שקלים. אמנם לרשת רק סניף אחד והיא מוכרת פריטים"לקחת" בלבד, אך נקודת המבט של הצרכן כלפי מחירי קפה וכריך השתנתה בזכותה. נראה שהלגיטימציה של הרשתות למכור הפוך קטן לקחת ב-14-11 שקל התערערה ויתכן שהרשתות אף הסתבכו לכאורה בתיאום מחירים בעקבות הטלטלה שעבר השוק.
- קופיקס: "הרשתות מחכות לראות אם אכשל" רשת קפה חדשה: כל התפריט ב-5 שקלים
- קפה ב-5 שקלים: הצרכנים התנפלו
- איזה מזון רחוב אפשר לקנות ב-5 שקלים?
- עיריית ת"א מתחרה בקופיקס עם קפה ב-4 ש'
לרולדין 47 סניפים והיא פותחת סניפים בקצב של בין 8 ל-10 סניפים בשנה. במסגרת חגיגות יום-ההולדת, ברשת משיקים מועדון לקוחות חדש, מרחיבים את הקונדיטוריה ומשיקים קו פטיסרי חדש. "כל המאפים אצלנו נאפים במקום, כל בורקס אצלנו מקופל ביד", הדגישו בעודם מתכוננים לעונת הסופגניות (אותן הם מוכרים בהחל מ-8 שקלים לסופגנייה מצופה).
"המאפים שלנו גדולים ועשירים יותר"
במסיבת עיתונאים שערכו לרגל החגיגות, הציג רני רהב, מנהל יחסי הציבור של החברה, את ההבדל בגודל ובאיכות בין כריך של קופיקס לכריך שלהם ובין קרואסון של רולדין, לבין קרואסון של קופיקס. "המאפים שלהם קטנים יותר ואנחנו לא יודעים מאלו חומרים הם עשויים, זה מרגרינה", אמרו בחברה. "הכריכים שלנו עשירים יותר ואלה כריכים שאנחנו מכינים במקום, אצלם אלה כריכים שמגיעים בבוקר, כריכים מאתמול, אנחנו לא מוכרים כריכים מאתמול אלא תורמים אותם".
עוד אמרו ברשת לפני 12 שנה ניסו להוריד מחירים ולמכור מאפים שהם חצי מרגרינה וחצי חמאה. "זה היה כישלון, לקוחות עזבו אותנו. מיד חזרנו בחזרה לחמאה כי הבנו שאנחנו לא יכולים למכור מאפים כמו בסופר. היום אנחנו מהווים 10% מתצרוכת החמאה של תנובה בארץ".
אין ספק שיש הבדל בין רולדין לקופיקס, במהות: זו רשת בתי קפה קפה-קונדיטוריה וזו רשת "טו גו", אך גם אין ספק שהבדלי המחירים בין הרשתות ניכרים. מחיר כוס קפה הפוך (קפוצ'ינו) לקחת ברולדין: 11 שקל, יותר מפי 2 מקופיקס. תוספת חלב סויה ברולדין: 3 שקלים. בקופיקס: אפס שקלים. לחיילים, מוכרים ברולדין הפוך ב-7 שקלים לכוס. עוד דוגמאות: קפה קטן ומאפה לקחת מוכרים ברולדין ב-18 שקל. בקופיקס: ב-10 שקלים. על כריכון בוקר וקפה משלמים ברולדין 23,20 שקל. בקופיקס: כריך (קטן) וקפה נמכרים ב-10 שקלים. רולדין יקרה מקופיקס, כמו כל רשתות הקפה, אך עם זאת לא יקרה יותר מארקפה, שם לשם השוואה - כריך קטן והפוך קטן לקחת, עולים 30 שקל.
"אי אפשר להוריד את המחירים כששכר הדירה מטורף"
מנכ"ל רולדין קובי חקק אמר: "בואו נשים את הדברים בפרופורציה. קופיקס זה גימיק. עם כל הכבוד לקופיקס, אני חושב שהמוצר הוא לא אותו מוצר. אפשר להשוות את המוצר שלהם לחנויות נוחות לא לרשתות בתי קפה. אנחנו מוכרים קפה ומאפה ב-18 שקלים וקפה וכריך ב-20 שקל, אבל זה משהו אחר.
"קפה טו גו זה רק 10% מהמכירות שלנו. בתרבות הישראלית, רוב שתיית הקפה היא בישיבה: בשמש בחורף ובמזגן בקיץ. לא מוכרים הרבה קפה טו גו, בדרך כלל ברכבות ובבתי חולים. וזה עולה שם 12 שקל והשכירות לעגלה 30-20 אלף שקל בחודש. יש הבדל בין זה לבין סניפים של 100, 200 ו-300 מ"ר, ששכר הדירה שלהם נע בין 60 ל-90 אלף שקל בחודש, כך שיש הבדל בין בית קפה גדול שנותן שירות לבין חנות 30-20 מ"ר שמוכרת טייק אוויי.
"נראה אם הדבר הזה עובד. אם הוא יפתח 30-40 סניפים אולי נשנה את השוק, כרגע אני לא יודע למכור את הקפה שלנו במחיר כזה, בפריסה כמו שיש לנו וכשאתה פותח את הבוקר עם 50 אלף שקל שכר דירה לפחות, עם חשמל שהתייקר ב-40% תוך שנתיים, עם מע"מ שעלה ושכר עבודה שעלה. הכל עלה".
נוצרה דה לגיטימציה למחיר של 12 שקל לכוס קפה
ברולדין ייקרו לאחרונה את מחירי הקפה בשקל. "אחרי 4 שנים שלא העלינו את המחיר", אמר. "12 שקל לכוס קפה מגלמים בתוכם לא רק חומר גלם. יש פה עבודה. אם קולה בייצור תעשייתי, מוכרים על המדף ב-9 שקלים, אז קפה שמכינים אחד, אחד, אפשר למכור קפה ב-5 שקלים? לדעתי זה לא הגיוני.
"הנוסחה של קופיקס צריכה להיבדק לעומק. לא משנים שוק בסניף אחד מתוך כ-4,000 סניפים שקיימים ברשתות הקפה. יש פה התלהבות יתר. גם על דאנקן דונאטס היתה התנפלות ותוך שנה הם עזבו. גם רמי לוי לא מכר עוף בשקל כל הזמן וגם הוא לא מוכר בחצי מחיר משאר רשתות השיווק. אין קסמים. זה לא שבבתי הקפה כל אחד מרוויח מיליונים. מה שמטריד אותי, זה הוא שנוצרה דה לגיטימציה למחיר של 12 שקל לכוס קפה. שבגלל התקשורת, הצרכן יחשוב שאנחנו צריכים להוריד את מחירי הקפה. זה יגרום לסגירת מאות סניפים ומי יודע אם קופיקס בכלל יצליח?
"היה דיבור אבל לא תיאום מחירים"
גולן עינת מבעלי הרשת אמר: "אני חושב שהיה הרבה רעש תקשורתי על מהלך שאין לו היתכנות כלכלית. אני לא רואה איך הוא מרוויח מזה, הוא מפסיד כסף מזה. בארומה שנים מוכרים קפה ומאפה ב-12 שקל. בשוק הכרמל יש דוכנים שמוכרים קפה ומאפה 20 שנה. חשמל וארנונה בקניון איילון עולים לנו בחודש 25 אלף שקל. המוצרים שלו לא טובים, הוא לא ישרוד.
לעניין החשדות לתיאום מחירים אמר חקק: "נסענו לסין עם תנובה ודיברנו על התחרות. הבדיחה שרצה שם זה שגרג לא קורא טוב את השלטים של קפה קפה ופותח לו סניפים על הראש. בתחום הזה אחד פותח על השני".
ניתן להניח שאחרי שקופיקס פתחו, כן היה דיבור על המחירים ביניכם, כי כל המדינה דיברה על זה.
"היה דיבור, אבל לא היה תיאום מחירים. עובדה, אף אחד לא שינה מחיר והמחירים שונים בין רשת לרשת".
תגובת קופיקס
הבעלים של רשת קופיקס אבי כץ מסר ל-ynet בתגובה: "1. עצוב לי שרולדין חוגגת 25 שנה והם צריכים להציג עוגות של קופיקס. 2. אני לא הולך בגדולות, אני מוכר מוצרים ב-5 שקלים. זה לא מאפשר לי לקחת איש יחסי ציבור ברמה של רני רהב כדי לענות לו. בכל מקרה, אני אשמח לשלוח לו זר פרחים על הפרסום הזה".