המפקח: 7,688 תלונות בענף הביטוח ב-2012
הדו"ח השנתי של המפקח על הביטוח במשרד האוצר מגלה כי בשנה שעבר חל זינוק של יותר מ-35% בשיעור התלונות נגד חברות הביטוח. סכומי הקנסות לחברות הסוררות הצטמקו ומי חברת הביטוח שדורגה כבעייתית ביותר?
חברות הביטוח משלמות? זינוק של יותר מ-35% בשיעור התלונות שהוגשו נגד חברות הביטוח בשנת 2012 בהשוואה ל-2011. כך עולה מהדו"ח השנתי של המפקח על הביטוח במשרד האוצר שפורסם היום (ד'). בסך הכל הוגשו בשנה שעברה 7,680 תלונות נגד חברות הביטוח. גם מספר הפניות הכללי שהגיעה לפיקוח גדל בשיעור דומה והסתכם ביותר מ-10,000.
מתוך 7,688 תלונות שהוגשו אשתקד - 6,456 מהתלונות היו בתחום הביטוח, 1,093 בתחום הפנסיה ו-864 בתחום הגמל.
מתוך 6,456 תלונות שהוגשו בתקופה זו בתחום הביטוח, נמצאו רק 64 מוצדקות. ב-1,169 מהתלונות הגיעו למיצוי הליכים ללא הכרעת הפיקוח. ב- 5,223 מהתלונות הוחלט שלא להתערב, בין היתר, בשל חוסר פעילות של המתלונן, או שלא היתה מחלוקת על עמדת חברת הביטוח, או שלא ניתן היה להכריע. עם זאת, רק 324 (5% מהתלונות) נמצאו לא מוצדקות.
זינוק במספר התלונות
אף שלפני שבוע הציג האוצר נתונים לפיהם, חברות הביטוח משלמות לכאורה בין 70%-90% מתביעות הביטוח בתחומי רכב רכוש וביטוח דירה, נראה כי מצב המבוטחים לא ממש מעודד.
יש לציין כי עוולות רבות כלל אינן מגיעות לידיעת הפיקוח והן נגמרות בייאוש מראש של המבוטח, בבתי המשפט, או בהסדרי פשרה.
ירידה חדה נרשמה בסכומי הקנסות שהוטלו על חברות ביטוח שהפרו הוראות. במהלך 2012 קנס המפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר 12 חברות ביטוח בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל. לשם השוואה ב-2011 נקנסו חברות הביטוח בסכום הגבוהה כמעט פי 4, כ- 11 מיליון שקל.
עם החברות שנקנסו ב-2012 נמנות מנורה מבטחים שנקנסה ב-937 אלף שקל על הפרת הוראות לאיתור מוטבים ויורשים של חוסכים, כלל בריאות שנקנסה ב-750 אלף שקל על הפרת הוראות, הכשרה ביטוח - 361 אלף שקל על הפרת תקנות הניוד ואיילון - 180 אלף שקל על הפרת הוראות בתחום ביטוחי הבריאות.
הדו"ח מפרט גם תלונות חוזרות ונשנות נגד חברות הביטוח, ולפיכך נדרשה בהן הכרעה עקרונית.
באחד המקרים מבוטחת במסגרת פוליסת ביטוח בריאות קבוצתית קיבלה שנים אחרי שהצטרפה הודעה לפיה לא תקבל פיצוי בכל מקרה ביטוח הקשור ללב או לריאות (החרגה). למעשה, מאז שהצטרפה לביטוח ועד להודעה היא האמינה כי היא מבוטחת ללא החרגות, שכן החברה מעולם לא סייגה את הביטוח.
במקרה אחר, חברת ביטוח גבתה באופן אוטומטי מכרטיס האשראי של המבוטח תשלום עבור ביטוח רכב לשנה הבאה, אף שביקש במפורש שלא לחדש לו את הביטוח.
מבוטח אחר ביקש מסוכן הביטוח שלו להרחיב את הכיסוי הביטוחי כך שבנו, שהוא נהג צעיר, יוכל לנהוג ברכב. בשל תקלה במשרד הסוכן השינוי המבוקש לא בוצע. לאחר שהנהג הצעיר פגע ברכב אחר סירבה חברת הביטוח לשלם, וזאת בטענה שהכיסוי לא נרכש (למרות שהודעה לסוכן כמוה כהודעה לחברת הביטוח).
מקום ראשון בתלונות: שירביט
כמדי שנה הדו"ח מפרט גם את מדרג חברות הביטוח - תחשיב מיוחד הבוחן את מספר התלונות שהוגשו למפקח על חברות הביטוח בהתאם לגודלה של החברה ולהיקף הפרמיות המשולמות לה.
במדרג חברות הביטוח בכל ענפי הביטוח דורגה שירביט במקום הראשון והמפוקפק – עם מספר התלונות היחסי הגבוה ביותר. אחריה דורגה שלמה חברה לביטוח, ביטוח ישיר ודקלה (הנמצאת בבעלות הראל). בציון הטוב ביותר זכו ביטוח חקלאי, שומרה ומגדל.
בתחום ביטוח חיים דורגה הכשרת הישוב עם מספר התלונות הגבוה ביותר, אחריה מדורגות מנורה ואיילון.
בתחום ביטוח רכוש, רכב ודירה דורגה שירביט עם מספר התלונות הגבוה ביותר, אחריה דורגו שלמה ביטוח, וביטוח ישיר. מנגד דורגו ביטוח חקלאי, אליהו, שומרה ומנורה – עם הכי פחות תלונות.
בתחום הבריאות, זכתה במקום הראשון והמפוקפק איילון , אחריה דקלה וכלל. את הציון הטוב ביותר מקבלות ביטוח ישיר, מגדל ואי איי ג'י.
מחברת שירביט, שזכתה בדירוג בציון הנמוך ביותר, נמסר בתגובה: "חברת שירביט מבקשת להבהיר כי מדובר בדו"ח הסוקר נתונים משנת 2012. מאז, כידוע לכל, הופקו בחברה לקחים רבים והוסקו מסקנות שיושמו באופן המיטבי.
"יצויין כי בשנת 2012 ניהלה שירביט 76% מסך הפוליסות של עובדי המדינה, דבר שלכל הדעות מהווה הכבדה מהותית על מחלקת השירות בכל חברה. בשנת 2013 כבר ביצעה החברה קיצוץ משמעותי בפעילותה במסגרת מכרז עובדי המדינה לכדי 13% בלבד.
"מנתונים מעודכנים שבידינו כיום, ואשר ללא ספק יבואו לידי ביטוי במדרג של שנת 2013, נכון ליום 13.11.201 אין כנגד שירביט ולו תלונה מוצדקת אחת אצל המפקח על הביטוח".