שתף קטע נבחר

ספרים דיגיטליים בבי"ס: לא נפרדים מהעיפרון

בבית הספר בשדרות כבר התגבשו נוהלי שימוש בספרים הדיגיטליים, שבהם לדברי המורה לגיאוגרפיה "הלמידה הופכת פעילה ומזמנת עבודה". המנהלת שמחה לחסוך כאבי גב מספרים אך מודה: לא יודעים מספיק מה החסרונות

סרטוני המחשה מיוטיוב, מצגות ומשחקים הפכו לחלק אינטגרלי מהשיעור בכמאה בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. פיילוט הספרים הדיגיטליים מאפשר למידה פעילה בכיתות ה'-ו', שתלמידיהן מתנסים כעת במדיה החדשה בשניים מתוך שלושת תחומי הדעת אנגלית, מתמטיקה ומדעים.

 

בבית הספר "מדעים אלון" בשדרות, יושבים תלמידי כיתה ה' במקומותיהם ועל שולחנם מחשב נייד ואוזניות לכל תלמיד. סוניה פרץ, המורה לגיאוגרפיה, פותחת את השיעור בהסבר על נהרות ונחלים ברחבי הארץ. בהמשך היא מבקשת מהתלמידים להיעזר בספרים ולהשיב על שאלות.

 

הם נכנסים לספר הדיגיטלי שבמחשב, מפצלים את המסך כך שבצד ימין השאלות ובצד שמאל המפה שבעזרתה עובדים. מי מהם שמתקשה יכול להיעזר בספר ובו מפה גדולה יותר, ולאחר מכן להקליד את התשובות בספר הדיגיטלי.

 

עוד דיווחי חדשות ב-ynet:

"נחשפתי לזמרת - והתאהבתי". אדל בעלייה

אישום: קצין צה"ל תקף מינית את בנו בבסיס

 

"הרבה יותר נוח לעבוד עם ספר דיגיטלי", אמרה התלמידה עומרי דינור. "בלחיצת כפתור אפשר למצוא הכול, במקום להתחיל להעביר עמוד-עמוד כמו בספר רגיל. חוץ מזה לכתוב תשובה במחשב זה הרבה יותר קל ופחות מעייף מלכתוב בעיפרון. הייתי שמחה אם הייתי יכולה להשתמש בספרים הדיגיטליים בכל המקצועות".

 

אורי חג'בי הצטרף לדברים: "לכתוב זה מעייף. צריך להעתיק הרבה מהלוח ועכשיו אנחנו מקלידים את התשובות במחשב ושומרים על שולחן העבודה".

"מקלידים ושומרים". תלמידים בשיעור דיגיטלי (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
"מקלידים ושומרים". תלמידים בשיעור דיגיטלי(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)
 

ליאורה פימה, מנהלת בית הספר, הוסיפה: "יש דברים רבים ומיוחדים שניתן לעשות באמצעות הספרים הדיגיטליים שלא מוצעים בספר המסורתי. בלחיצת כפתור תלמידים יכולים למצוא את עצמם במשימות אחרות, חשופים למקורות מידע שונים. המורה יכולה לקשר אותם לדברים ולהפנות אותם בו זמנית למשימות שונות".

 

פרץ המורה סיפרה כי היא מכניסה לספר סרטוני המחשה מיוטיוב, מצגות ומשחקים. "זה הופך את הלמידה למאוד פעילה ומזמנת עבודה". התלמידים, העידה, כבר מיומנים. "אני רק צריכה לתת הוראה והם בפנים". לדבריה, המעבר ללמידה מתוקשבת לא היה קשה, אבל "אין ספק שזה מצריך ממני עבודה, לחפש כל הזמן מידע חדש עבור התלמידים".

 

גבולות הגזרה: אי-מייל ופייסבוק

ומה באשר לעובדה שהתלמידים מחוברים לאינטרנט ובכל רגע נתון יכולים לעבור מהספר הדיגיטלי לפייסבוק, לאי-מייל או למשחקים במחשב?

 

פימה אמרה כי בבית הספר הקדישו חשיבה רבה לחוקים שיונהגו בזמן השיעורים. "זו תרבות מאוד ברורה. הילדים מנסים, אין מה לעשות, הם עדיין ילדים, אבל ברגע שמבחינים בזליגה מהסוג הזה, מגיבים באופן מיידי וזה נגמר. זה לא חוזר על עצמו".

שיעור בבית הספר "אלון". למידה פעילה (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
שיעור בבית הספר "אלון". למידה פעילה(צילום: בראל אפרים)
 

אולם יש גם כאלה שלא ממש מרוצים מהשינוי. "לדעתי צריך לכתוב במחברת, לפעמים יש תקלות במחשבים, האינטרנט לא עובד והתשובות נמחקות", הסביר התלמיד שחר נחום. "זה קרה לי כבר כמה פעמים. אם אני אכתוב בעיפרון זה לא יימחק".

 

"אנו מתנסים במשהו חדש", סיכמה המנהלת, "אנו עדים ליתרונות, אבל עדיין לא יודעים מספיק מה החסרונות - מה ההשלכות מבחינה בריאותית, כמה זה משפיע על העיניים. אלה דברים שייבדקו בטווח הרחוק. ברמה העקרונית, אם אפשר שהילדים לא יגיעו לבית הספר עם ספרים ושהגב שלהם לא יכאב, אני בעד".  

 

על בחירת בתי הספר שישתתפו בפיילוט סיפר עופר רימון, ראש מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך: "מאה בתי הספר נבחרו מתוך כ-300 שהגישו מועמדות, ולבסוף בחרנו את אלה שרמת התקשוב בהם הגבוהה ביותר. המטרה בפיילוט היא להבין את המשמעויות של השימוש בספר דיגיטלי וכיצד ניתן להתקדם איתו הלאה".

 

לדבריו, מוקדם להצהיר שמשאירים מאחור את החוברת והעיפרון. "אנחנו לא רוצים להיסחף ולהגיד 'מעכשיו אין ספרים רגילים', זה מהר מדי. אבל אנו יוצאים מתוך הנחה שאף אחד לא יכול לעצור את הקדמה". 


פורסם לראשונה 19/11/2013 23:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
מתנסים בעבודה דיגיטלית
צילום: בראל אפרים
עופר רימון. לא נפרדים מהמחברות
מומלצים