נשבר לי: מדריך הביטוח לפני שעוברים דירה
לפני שהמובילים מתחילים להזיע, כדאי לבדוק שהפוליסה מבטחת את הרהיטים והארגזים שלכם. אילו סיכונים היא מכסה? מה עושים אם נגרם נזק? ואם המוביל מסרב לשלם? ולמה רצוי לגבות את המחשב?
עוד פסקי דין מעניינים - בערוץ משפט ב-ynet:
- "בז"ן השפילה עובדים שהסתכנו בלבנון ה-2"
- חוף הצוק: אושרה ייצוגית נגד עיריית תל אביב
- הפיצוי בדרך: פוטרה כי רבה עם אשת הבוס
- למה הוא קיבל את הירושה? כך תבטלו צוואה
"פוליסת ביטוח לסחורות בהעברה" היא פוליסה אשר מבטחת סחורות ומטען המובל ממקום אחד למשנהו. היא נפוצה בקרב בעלי מקצוע המשתמשים בכלי רכב כדי להעביר פריטים וציוד, כמו טכנאים למיניהם, גננים ומובילים. הפוליסה מכסה כמעט את כל הסיכונים שעלולים להתרחש, אבל תמיד אפשר ליפול בין האותיות קטנות.
סוכן הביטוח שלומי גילה מסוכנות אורן-מזרח מונה כמה תוספות שכדאי שיופיעו בפוליסה של המוביל שלכם:
1. ביטוח צד שלישי. כאמור, המזמין אינו מבוטח ולכן הוא נחשב צד ג'. אם המוביל לא ערך במסגרת הפוליסה גם תוספת ביטוח צד ג', המזמין עלול לגלות שאינו זכאי לפיצוי על נזקים שנגרמו לרכושו בעת ההובלה.
2. טעינה ופריקה. כיסוי זה מהווה ביטוח על כל נזק שעלול לקרות לרכוש בעת שטוענים או פורקים אותו, לפני או אחרי ההגעה ליעד.
4. ויתור שיבור. תוספת זו מבטלת את זכותה של חברת הביטוח לדרוש את הכסף ששילמה לניזוק ממי שגרם את הנזק.
5. מנוף. תוספת של כיסוי למנוף מחילה את הכיסוי הביטוחי על כל נזק שנגרם לציוד באם שונע בעזרת מנוף.
אז מה היה לנו שם?
1. כמה כמה. יש לבדוק את הסכום המקסימאלי שמכסה הפוליסה. ככל שהציוד שלכם עולה על סכום זה, עדיף שלא להטעין את המטען החורג בהובלה אחת. אפשר לעשות את ההובלה בכמה נסיעות ובכך לפתור את הסוגיה.
2. פריטים יקרי ערך. את אלה כדאי לבטח באופן עצמאי. למשל בביטוח "כל הסיכונים", החל על כל מקום באזור הגיאוגרפי שמוגדר בפוליסה. תכשיטים וחפצי ערך יקרים ללבכם וכיסכם כדאי להוביל לבד. לגבי המחשב האישי, חובה לגבות את הקבצים טרם ההובלה. אם המחשב משמש אתכם לעבודה יומיומית, כדאי גם אותו לארוז בנפרד ולקחת איתכם ברכב הפרטי.
3. הרכב המוביל. כדאי לבדוק שהרכב שמבצע בפועל את ההובלה שלכם הוא אכן הרכב המבוטח.
4. השתתפות עצמית. רצוי לוודא שבחוזה מול המוביל או בפוליסה עצמה מצוין במפורש שמי שנושא בהשתתפות העצמית הוא המוביל ולא המזמין. מאחר שהמזמין אינו המבוטח אלא המוביל, החובה לשלם את ההשתתפות העצמית, ככל שתוטל, רובצת עליו. עם זאת, כדאי לוודא את הדברים הללו מראש.
5. תוקף הפוליסה. מומלץ לשים לב לתאריכים, כי די שהפוליסה הסתיימה יום קודם לכן, והרכוש אינו מבוטח. כדאי גם לנסות לברר אם הפוליסה שולמה ואין חובות של המוביל כלפי חברת הביטוח.
6. תתעניינו. אסור להתבייש. כדאי ורצוי לשאול את המוביל את כל השאלות הרלוונטיות על סוג הביטוח שברשותו ואף לבקש לראות את החוזה עצמו. מוביל מקצועי, שערך ביטוח ראוי, לא אמור להסס, אלא לשתף עמכם פעולה. בכל מקרה, עיון בפוליסת הביטוח של המוביל יכולה למנוע מכם עגמת נפש רבה. כאשר הפוליסה כוללת את כל התוספות והכיסויים המותאמים להובלות, אתם יכולים להיות רגועים.
ואם הוא מסרב לפצות?
במוקד הגישור ויישוב המחלוקות של אתר "המקצוענים", מספרים שלאחרונה נסגר בהצלחה הליך גישור בן חודשיים. במקרה זה נעזר המוביל במנוף ומהלך העבודה נפל אחד מהארגזים מגובה רב ונשברו מדפי עץ וסולם ממתכת שהיו בו.
הלקוחה העריכה את הנזק בכ-600 שקל, אבל המוביל טען שבחוזה מצוין בפירוש כי הוא אחראי רק לנזק שיגרם מסך 200 דולר ומעלה.
לבסוף הצליחו במוקד להביא לפשרה שבמסגרתה דאג המוביל לתיקון מדפי העץ ופיצה את הלקוחה ב-200 שקל. במקרים רבים, אומרים במוקד, מושגת הפשרה על ידי תקשורת נכונה וליבון הסוגיה. במקרים אלה אפשר שבעל המקצוע יחזור לדירה להשלים את העבודה ללא עלות נוספת ללקוח, ולפעמים מספיקה התנצלות כנה מהמוביל.
במקרים חמורים במיוחד ניתן לתבוע את חברת ההובלה ואת חברת הביטוח שביטחה אותה. עילת התביעה של המזמין כלפי המוביל תהיה לפי פקודת הנזיקין, ואילו התביעה כנגד חברת הביטוח תהא מכוח חוק חוזה ביטוח.
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד מיכאלה מזרחי
עוסקת בדיני ביטוח