שתף קטע נבחר
 

אלפא רומיאו מפסידה - פיאט תוכל לעזור?

כבר שנים שפיאט מבטיחה לנו "קאמבק" גדול של אלפא רומיאו, פעם יצרנית מכוניות ספורט-יוקרה נחשקות, והיום מותג שמתקשה להתרומם וניזון בעיקר מתהילת עבר. כעת שוב מוזנק לדרך ניסיון החייאה, אולי הסיכוי האחרון להשרדות המותג

אין כמעט מישהו בעולם המערבי, כולל ישראל, שאינו מכיר את השם "אלפא רומיאו". מדובר באחד ממותגי הרכב הוותיקים בעולם, בעל היסטוריה עשירה ויוצאת דופן של מכוניות מרגשות, מושכות למראה, ספורטיביות ולעיתים אפילו חדשניות. היסטוריה, כאמור.

 

השנים האחרונות מאירות פנים פחות לאלפא רומיאו. זה תשע שנים ברציפות שהמותג, כיום בבעלות קונצרן פיאט, מפסיד כסף. והרבה. שורה של ניסיונות להחיותו כשלו, וקרב מתוקשר (ומביך) במיוחד בין יו"ר פיאט למקבילו בפולקסווגן על הכיוון הנכון לאלפא רומיאו, הזיק עוד יותר מבחינה תדמיתית. ואז בא המשבר באירופה, והקריסה של 2008, והיצרנית שחגגה זה מכבר 100 שנות ייצור, עלולה פשוטו כמשמעו להמחק מהמפה.

 

אלפא רומיאו היום - ה-4C החדשה. גרסת ספיידר תושק כבר בשנה הבאה 

 

עד כמה עמוק המשבר אפשר ללמוד מתחזיות היצרנית עצמה, אשר הודיעה כי תמכור השנה פחות מ-100 אלף מכוניות בכל העולם. נשמע הרבה? זו פעם ראשונה ב-44 השנים האחרונות (החל ב-1969) בה תמכור אלפא מכוניות במספר שלא יחצה את רף ה-100 אלף. ויש לכך סיבות ברורות.

 

היצע הדגמים של אלפא כבר אינו צעיר, ויש יותר מדי מכוניות המתוכננות לרדת מפס הייצור מבלי שנקבעה להן מחליפה. כך למשל ה-159 הסופר-חשובה, אבל גם הבררה המעניינת, והספיידר הקלאסית. במצב דברים שכזה, בעולם שהופך תחרותי יותר ויותר, אפשר להבין מדוע המצב כה חמור.

 

אלפא רומיאו אז - צפו בקטעי וידאו נדירים מהשנים הראשונות של אלפא רומיאו: פס הייצור, מכוניות המירוץ של אנזו פרארי, הדגמים המוקדמים והקלאסיות של שנות ה-40

 

עם זאת, השבוע חשף ה"אוטומוטיב ניוז" תוכניות יומרניות (שוב) של סרג'יו מרקיונה, יו"ר פיאט וקרייזלר, ומי שנחשב לאחד מהחשובים שבתעשיית הרכב העולמית. זה האיש שתחת כהונתו חזרה קרייזלר מהמתים, והפכה ליצרנית רווחית עם צמיחה שנתית באחוזים דו-ספרתיים. אותו איש שבכהונתו בפיאט רואה את אלפא רומיאו הולכת ומתכווצת.

 

בתוכנית שורה של דגמים חדשים, ומעבר המותג למיקוד בפלטפורמות הנעה אחורית. כן, ממש כמו אלפא רומיאו עד לשנות ה-80 (וליתר דיוק, מאז השקת הסוד ב-1971), וההשתלטות של פיאט שהובילה למעבר לפלטפורמת הנעה קדמית של בעלת הבית.

 

אלפא רומיאו ג'וליה ספרינט GTA ()
אלפא רומיאו ג'וליה ספרינט GTA

  

הדגם החשוב ביותר שיושק בשנים הקרובות הוא הג'וליה (Giulia), שם שחוזר מהמתים ויירש את ה-159 - דגם שזכה להצלחה נאה בישראל אך כשל באירופה. המשפחתית הגדולה הייתה אמורה כבר להגיח לאוויר העולם לקראת שיווק בשנה הבאה, אך ברגע האחרון הוחלט לבטל תוכנית להשקת מכונית הנעה קדמית על בסיס קרייזלר 200. השיווק נדחה לסוף 2015 או תחילת 2016, ויתבסס על פלטפורמת הנעה אחורית חדשה.

 

אלפא רומיאו ג'וליה TZ2 ()
אלפא רומיאו ג'וליה TZ2

 

דגם סדאן נוסף וגדול עוד יותר, יתבסס כנראה על אותה פלטפורמה כמו הג'וליה - במקום על מזראטי גיבלי כפי שנחשב בתחילה. זו תהיה התשובה של אלפא רומיאו לב.מ.וו סדרה 6 גראן-קופה ומרצדס CLS, וגם כאן תהיה הנעה אחורית או כפולה. אלפא רומיאו שוקלת להוסיף גם גרסת קופה של המכונית, שתתחרה בב.מ.וו סדרה 6 קופה.

 

ג'ולייטה ספיידר ()
ג'ולייטה ספיידר

 

 

 

בשנת 2015 אלפא רומיאו תשיק מחדש את הספיידר, הפעם עם פלטפורמת הנעה אחורית במקום קדמית ועם מיקוד ברור יותר כרכב לנהג. על פיתוח הדגם הופקדה מאזדה, והוא יתבסס על הדור הבא של ה-MX-5. מאזדה אף תייצר את המכונית עבור אלפא רומיאו במפעלה שבהירושימה, יפן, החל משנת 2015.

 

פנאי לאלפא רומיאו

ועוד בתכנון: מכונית הספורט הקטנה של אלפא רומיאו, ה-4C, תזכה לאחות פתוחת גג שתכונה 4C ספיידר. היא תצויד באותו מנוע 1.8 ליטר מוגדש ובתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד, והגג יהיה כפי הנראה מתפרק ולא מתקפל. ההשקה צפויה לחודש מרס הקרוב בתערוכת ז'נבה.

 

הדור הבא של מאזדה MX-5 ייוצר עבור אלפא רומיאו ויימכר כיורש לספיידר ()
הדור הבא של מאזדה MX-5 ייוצר עבור אלפא רומיאו ויימכר כיורש לספיידר

  

שני דגמים נוספים וחשובים במיוחד, הם רכבי הפנאי אותם האיטלקים מבטיחים כבר שנים ארוכות. בתחילה דובר על פיתוח דגם עצמאי, בהמשך הוחלט לבסס לפחות אחד מרכבי הפנאי על פלטפורמת ג'יפ צ'ירוקי ולהשיקו כבר השנה, אך נראה שלבסוף הוחלט להשתמש בפלטפורמת ההנעה האחורית שמפותחת עבור הג'וליה. בכל מקרה, שניהם לא יושקו לפני 2016 - כאשר הדגם השני (SUV גדול) ייחכה אפילו עד 2017.

 

ספרינט גראנד פרי ()
ספרינט גראנד פרי

 

בית הספר של אנזו פרארי

אלפא רומיאו נולדה בשנת 2010 בשם A.L.F.A, ראשי תיבות של Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili. זאת, לאחר פיצול מתוך יצרנית רכב אחרת, שייצרה למעשה דגמים איטלקים על בסיס דאראק (Daracq) הצרפתית ז"ל. בשנת 1915 לאחר משבר כלכלי, השתלט עליה ניקולא רומיאו, ושמה שונה לאלפא רומיאו.

 

בשנת 1920 הצטרף ליצרנית בחור צעיר בשם אנזו פרארי, איש מרוצים בתחילת דרכו שהקים עבור אלפא רומיאו את קבוצת המירוץ. אותה קבוצה שהובילה לשורה של נצחונות במסלולים ברחבי אירופה, ובנתה את המוניטין של אלפא רומיאו כיצרנית רכבי מירוץ וספורט מהטובים בעולם. בהמשך הפכה הקבוצה לעצמאית וממנה נוסדה גם יצרנית הרכב פרארי כפי שאנו מכירים אותה כיום.

 

אלפא רומיאו RZ ()
אלפא רומיאו RZ

  

לאורך השנים, אלפא רומיאו התחרתה בעילית הגרמנית, ובנתה מכוניות ספורט סדאן, רודסטרים ומשפחתיות שעוררו דימיון וחשק. אלא שניהול כושל וירידה מתמדת באיכות ביחס למתחרות, הובילה למשבר כלכלי חריף ולהחלטה למכור את היצרנית. בשנת 1986 זה קרה לבסוף, לאחר שפיאט ניצחה במאבק השתלטות שניהלה מול פורד. פיאט קיבלה לידיה בעלות מלאה, והחלה במהרה במהלכי התייעלות.

 

אלפא רומיאו 1750 GT AM ()
אלפא רומיאו 1750 GT AM

 

כתוצאה מאלו, כיום מכוניות אלפא רומיאו מבוססות ברובן על דגמי פיאט, וחובבי המותג התלוננו לא אחת על אובדן הייחוד. אלפא רומיאו מיטו לדוגמה היא פיאט גרנדה פונטו בעיצוב שונה, הג'ולייטה מבוססת על פלטפורמת פיאט בראבו ואת ה-159 פיאט ביססה בכלל על אופל וקטרה, לאחר שחתמה על שיתוף פעולה עם ג'נרל מוטורס שלא החזיק לאורך זמן.

 

הפעם זה יעבוד?

התוכניות של פיאט והעומד בראשה יומרניות, ועוררו לא מעט שאלות בתעשיית הרכב לאחר חשיפתן. בראש ובראשונה - מהיכן תשיג פיאט את המימון הנדרש כדי להוציאן לפועל. זאת בימים בהם אפילו בעלת הבית נדרשת לקיצוצים וחותכת ללא רחם את תוכניות השיווק לדגמים עתידיים - אפילו המחליפה לפונטו המיושנת בוטלה ככל הנראה.

 

2000 ברלינה ()
2000 ברלינה

  

תכנון רכב חדש, במיוחד כזה המפותח עם פלטפורמה עצמאית וחדשה, הוא עניין יקר ומסובך מאוד אפילו בימי שגרה וליצרניות ריווחיות. עם הפסד של קרוב למיליארד יורו בשנה האחרונה ומשבר חריף באירופה שמסרב להיעלם, קשה לראות כיצד פיאט מצליחה לממן את מה שאמור לעלות מיליארדי יורו רבים. וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את תוכניות פיאט לרכוש את ה-49% הנותרים בקרייזלר, שנתקלות אף הן בקשיים לאחרונה.

 

העובדה כי פיאט כבר הבטיחה מספר פעמים גדולות למותג, אך נחלה עד היום בעיקר אכזבות מרות, אינה מעודדת אף היא. אבל עם מורשת ייצור מפוארת ותרומה גדולה במיוחד לענף הרכב, קשה שלא לרצות ולהיות אופטימיים שאולי, רק אולי, הפעם זה באמת יצליח עבור אלפא רומיאו.

 

והנה עוד כמה מדגמי העבר האהובים של אלפא רומיאו:

ג'וליה ברלינה ()
ג'וליה ברלינה

  

אלפא רומיאו סוד ()
אלפא רומיאו סוד

 

ג'וליה קופה GT ג'וניור זגאטו ()
ג'וליה קופה GT ג'וניור זגאטו

  

אלפא רומיאו 6C 2300 מילה-מילייה ()
אלפא רומיאו 6C 2300 מילה-מילייה

  

אלפא רומיאו 8C 2900 B ()
אלפא רומיאו 8C 2900 B

  

אלפא רומיאו 156 GTA ()
אלפא רומיאו 156 GTA

 

אלפא רומיאו RL סופר ספורט ()
אלפא רומיאו RL סופר ספורט

 

אלפא רומיאו 164 ()
אלפא רומיאו 164

 

אלפא רומיאו 33-2 סטראדלה ()
אלפא רומיאו 33-2 סטראדלה

אלפא רומיאו ג'וליה TZ ()
אלפא רומיאו ג'וליה TZ

אלפא רומיאו סוד ספרינט ולוצ'ה ()
אלפא רומיאו סוד ספרינט ולוצ'ה

אלפא רומיאו אלפטא GTV ()
אלפא רומיאו אלפטא GTV

אלפא רומיאו 8C ספיידר ()
אלפא רומיאו 8C ספיידר

אלפא רומיאו 156 ()
אלפא רומיאו 156

אלפא רומיאו ג'וליה ברלינה ()
אלפא רומיאו ג'וליה ברלינה

אלפא רומיאו 33 ()
אלפא רומיאו 33

אלפא רומיאו 1900 SS
אלפא רומיאו 1900 SS

אלפא רומיאו 1900 ברלינה ()
אלפא רומיאו 1900 ברלינה

 

אלפא רומיאו 147 GTA ()
אלפא רומיאו 147 GTA

2000 ספורטיבה ()
2000 ספורטיבה

 

אלפא רומיאו 6C 2500 סופר ספורט ()
אלפא רומיאו 6C 2500 סופר ספורט

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלפא רומיאו ג'וליה קופה 1300 GT
אלפא רומיאו GT
אלפא רומיאו ג'ולייטה TI
אלפטא GTV
ספיידר
אלפטא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים