רשת חדשה: נוזיל את תכשיטי הזהב והכסף בישראל
ברשת סובניר שהושקה במקום 24 דוכני ג.ר.א.ס בקניונים, מבטיחים למכור תכשיטי כסף, זהב ויהלומים קטנים שזולים לטענת הבעלים ב-30%-50% מהמתחרים. "אנחנו רוצים לחולל מהפכה. בענף עובדים על הצרכן בעיניים: מתמחרים תכשיטים גבוה ואז מוכרים ב'הנחה'". נקודות התורפה: מגוון תכשיטי הזהב עדיין קטן ולא תמיד קל להשוות מחירים בתכשיטים
"אנחנו זולים ב-30%-50% בתכשיטי זהב וכסף משאר הרשתות, אנחנו רוצים לחולל מהפכה בענף, להוריד את מחירי התכשיטים", כך אמר ל-ynet דורון לבנה, הבעלים של רשת תכשיטים חדשה שהושקה לאחרונה ב-24 דוכנים בקניונים: סובניר (Souvenir) שמה. "אנחנו יותר זולים מרשתות כמו מגנוליה בכסף ובשאר סוגי התכשיטים, ובתכשיטי זהב - אנחנו יותר זולים מכל השוק.
- איפור בזול: Flormar בישראל, גולברי תקים רשת חדשה
- רשת הקפה החדשה קופיקס: כל התפריט ב-5 שקלים
- ארומה: מכירות הקפה זינקו; מוזילה עוד מוצרים
"כשפתחנו את הרשת, הדיילות התקשרו אלי כדי לבדוק שאין טעות במחיר. היו פריטים שאני כספק סיפקתי לרשת הקודמת (ללבנה יש חברה בשם B&B, לייצור ושיווק תכשיטי זהב, שמשמשת כאחת הספקיות של רשת ג.ר.א.ס. מ.ק), אז המחשב הראה את המחיר של אותו פריט לפני ואחרי והדיילות לא האמינו. יש פריטים חדשים רבים ויש פריטים שלקחנו והורדנו להם את המחירים. הרווח שלנו על הפריטים נמוך יותר".
מבצעים? עובדים על הצרכן בעיניים
לטענת לבנה, לא יהיו מבצעים ברשת החדשה, למעט כמה תכשיטים שיימכרו כל חודש במחיר מיוחד ונמוך מאוד. "אצלנו המחיר הנמוך יהיה קבוע. ברשתות האחרות עובדים על אנשים בעיניים. יש שם שיטה: מוכרים לצרכן בתג מחיר גבוה, אחרי זה מורידים את המחיר ב'הנחה' של 70%-80% או בהתאם ליכולת המיקוח של הלקוח מה שיוצר תהליך מכירה לא אמין ומסורבל. הרי בסופו של דבר הרשת יודעת שהיא תמכור את התכשיט במחיר שאחרי ההנחה, אז למה לא לתמחר ככה מראש? אצלנו אישה לא תצטרך לחכות ליום ההולדת שלה כדי לקנות בזול. אין מיקוח ואנחנו יותר זולים, גם אחרי המבצעים של כל האחרים".
אתם לא זולים לעומת טופ טן או אקססורייז, או תכשיטים ברשתות אופנה.
"אנחנו לא מתחרים בהן, אלא ברשתות שמוכרות תכשיטי זהב וכסף".
סוג | סוביניר | מגנוליה | רשתות שמוכרות תכשיטי זהב |
תכשיטי זהב | 1,999-99 (המחיר הגבוה: עם יהלומים) | אין (ואין תכשיטי יהלומים) | החל מ-200 שקל בממוצע לתכשיט זהב ולרוב למעלה מ-1,000 שקל ומעלה לתכשיט עם יהלומים |
תכשיטי כסף | 1,399-39 (המחיר הגבוה: עם יהלומים) | 1,000-50 | |
תכשיטי אופנה | 399-39 | 1,000-50 | |
תכשיטי גולדפילד | 899-79 | 1,000-50 |
"רוצים שתכשיט זהב יהיה זמין לכולם"
הדוכנים של סובניר הופעלו עד לאחרונה על-ידי רשת ג.ר.א.ס. לבנה רכש את הדוכנים יחד עם משקיעים אמריקאיים בכמה מיליוני שקלים, וג.ר.א.ס נותרה עם 50 חנויות. "המטרה שלנו היא לפתוח 50 דוכנים", מצהיר לבנה. "אנחנו רוצים למכור לנשים מגיל 5 עד 70 ומעלה ולהגיע ל-5% ממיליארד שקל בשנה שמגלגל שוק תכשיטי הזהב ול-25% משוק תכשיטי הכסף שמגלגל 300 מיליון שקל בשנה".
גודל הדוכנים: 16-14 מ"ר בממוצע (לעומת 20 מ"ר של מגנוליה) והושקעו בהם 10 מיליון שקל, כשהמיתוג מזכיר מעט את המיתוג של מגנוליה. עלות שכר הדירה של דוכן בקניון גבוהה מעלות חנות והיא עומדת על 500 שקל למ"ר עד 1,500 שקל למ"ר – תלוי בקניון, לא כולל דמי ניהול.
הרשת מוכרת בעיקר תכשיטים שמיוצרים בארץ (אך גם באיטליה ובסין): תכשיטי כסף, אך גם גולדפילד, תכשיטים מצופי זהב, תכשיטים משובצים באבנים וקריסטלים וכן תכשיטי זהב (לרוב 9 קראט) וכן תכשיטים עם יהלומים קטנים (בין 5 ל-10 נקודות – כלומר פחות מחצי קראט) בטווח מחירים של 39 שקל (למשל עגילי כסף או שרשראות כסף עם יהלום קטן ב-49 שקל) עד 1,999 שקל (שרשרת עם יהלומים).
"כדי לחולל מהפכה צריך כמות", טוען לבנה, "לכן רצינו לפתוח בבת אחת מספר גדול של סניפים. בין 30% ל-50%. אנחנו רוצים להפוך תכשיט זהב למשהו שזמין לכולן ואנחנו מוכרים תכשיטי זהב במחירים שבין 99 ל-1,399 שקל, ניתן בינואר גם 5% מכל קנייה עבור הקנייה הבאה".
מגוון תכשיטי הזהב קטן
הרשת מתחרה בעיקר במגנוליה, רשת בת 83 דוכנים, שטווח המחירים שלה 1,000-50 שקל ומוכרת גם שעונים, אך לא מוכרת תכשיטי זהב ויהלומים, וכן בדוכני התכשיטים של אסנת. יחד עם זאת – שתי הרשתות האלה לא מוכרות יהלומים. הרשת תתחרה גם בדוכנים פרטיים ובחנויות פרטיות. לפי לבנה, בזהב, הוא מתחרה ברשתות תכשיטים כמו רויאלטי ופנדורה, אך לא בה.שטרן ופדני היקרות יותר וכן סובניר לא מוכרת טבעות נישואין או אירוסין.
למרות ההצהרה הזאת, מגוון תכשיטי הזהב בדוכנים של סוביניר עדיין קטן מאוד – ויגדל בהמשך, כך מבטיחים ברשת. בנוסף, מצאנו שם לפחות טבעת זהב אחת עם דוגמת לבבות, שנמכרה באותו מחיר (כ-200 שקל) גם בשוק האקססוריז שנערך בת"א. לא ברור אם מדובר באותה טבעת בדיוק – מה שבטוח, שתיהן עשויות או לכל הפחות מכילות זהב וזו הבעיה בהשוואת מחירים בשוק הזה: קשה להשוות מחירים כשהמוצרים לא זהים והבדלי האיכות לא ידועים לצרכן, לאו דווקא בגלל הסתרת מידע, אלא דווקא כי רוב הצרכנים לא מומחים בהערכת תכשיטים.
בנוסף, מי שרוצה תכשיטים זולים באמת ולא משנה לו איכותם – יכול למצוא כאלה בשפע ובמחירים נמוכים יותר ברשתות שלא מוכרות תכשיטי זהב וכסף.
9 קראט זה מספיק?
סובניר אמנם מוכרים פריטי זהב ב-14 קראט, אך מדובר במיעוט. רוב מוצרי הזהב בסוביניר עשויים זהב 9 קראט – ועקב כך מחירם נמוך יותר.
"תכשיט 9 קראט זה תכשיט זהב, גם לפי חותמת מכון התקנים", מסביר לבנה. "בבריטניה, אוסטרליה וארה"ב, עיקר השוק זה תכשיטי 10-9 קראט שיש בהם 37.5% זהב. לאור עליית מחירי הזהב בשנים האחרונות – השימוש בזהב 9 קראט מוזיל את עלות התכשיט (מתחת ל-9 קראט – הסגסוגת לא נחשבת לזהב. מ.ק). יש לנו גם תכשיטים ב-14 קראט עם 58.5% זהב. הצרכנים לא מבחינים בהבדל בעין – זה זהב וזה זהב והעיצוב אותו עיצוב. כל המידע הזה גלוי ונמצא בפתקית שמוצמדת לצד התכשיטים".
כמו ברשתות דוכנים אחרות - לא תמיד רואים אצלכם את המחירים לצד התכשיטים.
"כל המחירים מוצמדים לתכשיטים. לפעמים הפתק מתקפל ולפעמים זה קשור לענייני ביטוח. השוק שלנו הוא הכי פרוץ. ובדוכנים עוד יותר – הכל מוצג".
האחרים בלחץ שאתם נכנסים לשוק?
"כבר באוקטובר כשסגרנו את העסקה, היו כמה שחקנים שהתעוררו. חלק פתחו מועדוני לקוחות ויצאו במבצעים של הפריט השני בחצי מחיר".
שוק התכשיטים בישראל מגלגל 1.3 מיליארד שקל. רק 5% מהתכשיטים נמכרים בסכום הגבוה מ-3,000 שקל. 35% נמכרים בסכומים שמעל 250 ועד 3,000 שקל ו-65% מהתכשיטים הנמכרים בארץ מתומחרים מתחת ל-250 שקל. לפי לבנה, "בתכשיטים, המוצר הכי נמכר זה טבעות, אחר כך שרשראות, עגילים וצמידים".
מה זה תכשיט שנכשל?
"כזה שהגלגול שלו הוא 20%. שרק 20% מכלל היחידות נמכרו. תכשיט בדרך כלל מגלגל 70%".