"האח הגדול" מול "המירוץ למיליון": צופי הריאליטי, גרסת המציאות
למי מהן קהל משכיל יותר? באיזו תוכנית צופים יותר צעירים? ומי חזקה יותר בפריפריה? המספרים שמאחורי הרייטינג - כתבה רביעית ואחרונה: מיהם צופי "האח הגדול" ו"המירוץ למיליון"?
את סדרת הכתבות על מאפייני הצופים בתוכניות המובילות נחתום עם ההשוואה בין שתיים מתוכניות הריאליטי המובילות של ערוץ 2 בשנה האחרונה ובכלל - "המירוץ למיליון" (רשת) ו"האח הגדול" (קשת). שתי התוכניות משודרות, כמובן, בפריים טיים של הערוץ השני - וזוכות לנתוני צפייה גבוהים במיוחד. אך האם הצופים הם אותם צופים?
מאחורי הרייטינג - כתבות קודמות בסדרה:
- מי יותר משכילים - צופי "אקס פקטור" או "הכוכב הבא"?
- מה ההבדל בין צופי מהדורות החדשות בערוצים 2 ו-10?
- במה שונה קהל תוכניות הסאטירה מקהל הריאליטי והחדשות?
בהשוואת מאפייני הצופים, המבוססים על נתונים שאספה הוועדה למדרוג ושהגיעו לידי ynet, עולים כמה הבדלים בין הקהלים של התוכניות. אלו אמנם לא פערים דרמטיים - בכל זאת, מדובר באותו הז'אנר, באותה השעה ובאותו ערוץ - אך אלו עדיין חורגים מהטווח שניתן לפטור כסטיית תקן. וכמו ברוב ההשוואות הקודמות, הפער הבולט ניכר בעיקר בתחום ההשכלה.
והרי תזכורת: אחוז הצופים בעלי ההשכלה האקדמית בשאר התוכניות שנמדדו:
30.7 אחוזים מצופי המירוץ למיליון בגילאי 18 ומעלה הם בעלי השכלה אקדמית חלקית או מלאה. זהו אחוז גבוה יחסית לרצועות החזקות של ערוץ 2: אמנם פחות מ"ארץ נהדרת" (39.1) ו"מצב האומה" (37.7) - אבל יותר מ"אקס פקטור" (30.5), "הכוכב הבא" (27.4), "המעגל עם דן שילון" (26.5) ומהדורת החדשות של הערוץ (28.2). לעומת זאת, בקרב צופי "האח הגדול" מדובר ב-24.9 אחוז מהצופים - בקצה השני של הסקאלה, מתחת לכל התוכניות שצוינו לעיל.
גם בגילאי הצופים ניתן למצוא הבדלים: מתוך כלל צופי "המירוץ למיליון", 22.1 אחוזים עדיין לא הגיעו לגיל 18 - האחוז הגבוה ביותר מבין כל התוכניות שנמדדו במסגרת סדרת הכתבות הנוכחית. לעומת זאת, רק 14.7 אחוזים מצופי "האח הגדול" הם בני 17 ומטה - בדומה לתוכניות כמו "אקס פקטור" (14.4) ו"הכוכב הבא" (15.2).
בקטגוריה המגדרית, אמנם ההבדל בין השתיים לא דרמטי - אולם אפשר לזהות יתרון נשי בולט בשני המקרים. נשים מהוות 61.2 אחוז מצופי "האח הגדול" - יותר מכל יתר התוכניות בהן עסקנו כאן. גם במקרה של "המירוץ למיליון" נשים מהוות רוב משמעותי - 58.9 אחוזים. גם בקטגוריית אזור המגורים ניתן לזהות הבדל בין התוכניות. אם מחברים את תושבי המרכז ותל אביב, אלו מהווים 60.3 אחוזים מצופי "האח הגדול" - לעומת 53.9 אחוז מצופי "המירוץ למיליון".
ולאנשים שהביעו בתגובות תהיות לגבי אופן איסוף הנתונים, הסבר קצר: הנתונים שנחשפו בסדרת הכתבות נאספו וסוכמו על ידי הוועדה למדרוג, במסגרת סיכום מאפייני הצופים הכלולים בקבוצת המדגם עליה מבוססות גם טבלאות הרייטינג היומיות. אולם בניגוד לטבלאות היומיות, הנתונים שהופיעו כאן מתייחסים לפרטים ולא למשקי בית. על-פי אתר הוועדה למדרוג, בסך הכל מתבססת המדידה על כ-1,400 איש מ-468 משקי בית. נתוני ההשכלה שהופיעו בכתבות לא כוללים צפייה של אורחים, שאין לגביהם מידע בתחום זה.