עונת שופינג מאכזבת בארה"ב. מה קונים?
מספר הלקוחות בחנויות בשבוע האחרון שלפני חג המולד צנח ב-21%, ואילץ את הרשתות להעמיק את ההנחות, כולל במותגי יוקרה. אנליסט: המספרים מפחידים למדי, המכירות בעונת החגים צפויות לעלות ב-2.4% בלבד, העלייה הנמוכה ביותר מאז 2009. ולמה המתנות הפופולריות הן אוזניות ורמקולים?
סיום פושר לעונת הקניות המרכזית של השנה בארה"ב: על פי נתוני חברת המחקר ShopperTrak, שהתפרסמו אתמול (ג'), תנועת הלקוחות בחנויות בארה"ב ירדה ב-21%, והמכירות הקמעונאיות ירדו ב-3.1%, בשבוע שהסתיים ב-22 בדצמבר, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות
- סילבסטר מטופח: הצעות פינוק לשנה החדשה
- ישראלים, תקנו משהו לכריסמס?
- Black Friday: כך תצאו בשלום מחג הקניות
הצניחה בכמות הקונים בשבועות האחרונים, והתנודתיות בביקוש במיוחד בתחום ההלבשה, אילצו את הרשתות להגביר את כמות המבצעים והיקף ההנחות. אפילו חנויות כמו ניימן מרקוס הציעו הנחות בגובה של 75%. חלקן, כמו מייסי'ס וקול'ס, השאירו בימים האחרונים את החנויות פתוחות מסביב לשעון. גם מותג היוקרה מייקל קורס הציע הנחות מפליגות, ומותג אולד נייבי העממי מבית גאפ הציע 75% הנחה, עם הסלוגן: "המבצעים של אחרי החג, מתחילים עכשיו".
"המספרים מפחידים למדי", אמר ביל מרטין, מייסד חברת המחקר ShopperTrak. לדבריו, הקניות בתקופה שלפני חג המולד - בין ה-1 בנובמבר ל-22 בדצמבר, עלו ב-2%, בעוד שהמכירות בעונה כולה צפויות לרשום עלייה של 2.4%, העלייה הנמוכה ביותר מאז 2009.
לפי נתוני החברה, בשנה שעברה עלו המכירות בעונת החגים ב-3%, בשנת 2011 עלו המכירות ב-3.4% ואילו ב-2010 עלו ב-4%.
על פי נתוני ה-National Retail Federation, המכירות בנובמבר ובדצמבר מהוות 20% עד 40% מההכנסות השנתיות של הקמעונאיות בארה"ב ומניבות 20% מהרווח. הארגון, המהווה את איגוד הקמעונאות הגדול בארה"ב, מעריך כי היקף המכירות בעונת החגים השנה יעמוד על 602.1 מיליארד דולר - עלייה של 3.9% לעומת השנה שעברה.
גם היקף המכירות המקוונות, שהיו נקודת האור במשך רוב העונה, לא צומחות כצפוי. על פי הנתונים המעודכנים ביותר של חברת מחקר האינטרנט comScore, ההוצאות ברשת בין ה-1 בנובמבר לבין ה-15 בדצמבר רשמו עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל-37.8 מיליארד דולר. נתון זה נמוך מהתחזיות המוקדמות, שעמדו על עלייה של 14%. החברה עדיין מעריכה כי במהלך עונת החגים כולה תירשם עלייה של 14% בהוצאות הצרכנים ברשת, אך קטגוריה זו מהווה רק 11% מסך הקניות של העונה כולה.
המבצעים וההנחות שנרשמו השנה היו הגדולים ביותר מאז 2008, אמר קרייג ג'ונסון, נשיא חברת המחקר Customer Growth Partners. הוא הזהיר, כי אם לא תירשם צמיחה נוספת בהכנסה הפנויה של משקי הבית בארה"ב, הקמעונאיות לא יצליחו לשגשג במהלך עונת החגים, או בהמשך השנה.
ג'ונסון הדגיש, כי יום השבת האחרון שלפני חג המולד, "Super Saturday", בו נרשמו מכירות של 17 מיליארד דולר, לא יספיק על מנת להציל את השנה עבור הרשתות הקמעונאיות.
המתנות הפופולריות: אוזניות ורמקולים
המתנות הפופולריות ביותר העונה בארה"ב הן אוזניות, רמקולים ואביזרי אודיו. ציוד האודיו הוא מהמובילים ברשימת מוצרי האלקטרוניקה הנמכרים ביותר, עם נתח של 13% מתוך 8 מיליארד דולר של מכירות מכשירי החשמל שנרשמו בין 24 בנובמבר לבין 7 בדצמבר, על פי חברת המחקר NPD.
מכירות האוזניות צמחו השנה ב-14%, ומכירות הרמקולים שיכולים למשוך מוסיקה ישירות מהאינטרנט או מהמחשב, זינקו פי 4 לעומת השנה שעברה. מגמת מכירות זו משקפת היטב את המצב הכלכלי הנוכחי: ציוד אודיו נחשב למוצר יוקרה שעדיין ניתן להשיגו במחיר סביר, ואינו דורש מהצרכנים להיכנס להוצאות גדולות מדי על רקע הצמיחה המהוססת במשק האמריקני.
סיבה נוספת לפופולריות הרבה של ציוד האודיו, היא העובדה שבשנים האחרונות אמריקנים רבים הוציאו כסף על טאבלטים, סמארטפונים וטלוויזיות, וכעת הם מחפשים דרכים להפיק מהגאדג'טים האלו את הסאונד הטוב ביותר. "הלקוחות הבינו שהם רוצים חוויית סאונד טובה יותר מהאוזניות שהגיעו בקופסה", אמר בן ארנולד, מנהל הניתוח העסקי של חברת המחקר הצרכני NPD.
המגמה השנה היא המשך ישיר של שיגעון האודיו שהחל כבר אשתקד, עם האוזניות המגודלות של המותג Beats, של הראפר Dr. Dre. אוזניות אלו נמכרו ב-200 דולר ליחידה והיו המתנה הלוהטת בעונה שעברה.
במקביל, מחירי ציוד האודיו צנחו משמעותית. על פי NPD, המחיר הממוצע של רמקולים אלחוטיים ירד השנה ל-73 דולר - צניחה של 33% לעומת השנה שעברה. כמו כן, בסט ביי, אמאזון וחנויות אחרות הציעו הנחות גדולות על חלק מהציוד.