2014 נפתחת בהתייקרות: "תדאגו לאזרח"
התייקרות התחבורה הציבורית והדלק בחצות מצטרפת לזינוק במחירי הירקות ולמחירי הדיור שמזמן שברו שיאים. "המשכורות לא עולות והמחירים עולים", סיפרו אזרחים רבים שחשים כי "לממשלה לא אכפת. אנחנו בבעיה רצינית"
את שנת 2014 מקבלים אזרחי ישראל בעליית מחירים: מחירי התחבורה הציבורית עולים במקביל לעלייה במחירי הדלק, והעלייה במחירי הירקות והפירות כבר נתנה אותותיה במרכזי הקניות בימים האחרונים. הבשורה היחידה שהגיעה השבוע מצד משרדי האוצר והחקלאות בדמות הכנסת מחירי הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח לא ממש מנחמת את האזרחים.
עדכונים נוספים בחדשות ynet:
האהובות על האמריקנים: באיזה מקום ישראל?
תלמידים לא הורשו לחבוש כובעי סנטה קלאוס
עוואד עריאט מכפר כנא ייאלץ לשלם יותר על נסיעות, בין שיבחר באוטובוס ובין שברכב הפרטי. הוא הביע אכזבה מאדישות הציבור: "לאזרח פה לא אכפת משום דבר. זו טעות", אך קיווה "שיהיה פתרון, שידאגו לאזרחים". את דרכו לחגיגות פתיחת השנה האזרחית ייאלץ עריאט לעשות תוך חישובי עלות-תועלת: מחיר הדלק עלה בחצות ב-0.68%. מחירו המרבי של ליטר בנזין 95 אוקטן בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, יעמוד על 7.45 שקלים - עלייה של 5 אגורות מהחודש הקודם. תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית התייקרו ב-4.7%. נסיעה עירונית בתחבורה הציבורית שעלתה 6.6 שקלים תעלה מהבוקר 6.9 שקלים.
סער זרד מכפר סבא הצטרף לקריאה לעשות מעשה נגד עליית מחירי התחבורה הציבורית, והתקומם אף הוא נגד עליית מחירי הדלק: "קניתי רכב חסכוני, אבל אני עדיין מוציא על זה הרבה כסף. אני מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל מקווה שייעשו שינויים לטובת הציבור".
עומר רביע מטייבה הביע דאגה נוכח עליית המחירים. "מצד אחד אין עלייה במשכורת, מצד שני אני בקושי שורד עם מחירי הדלק. אני מעדיף ללכת ברגל להרבה מקומות כדי לחסוך". כמו אחרים, גם הוא חש ש"לממשלה לא אכפת מהאזרחים. אבל אם לא יורידו את המחירים, נישאר בבעיה רצינית".
אוסנת מחדרה הודתה כי היא מתקשה לגמור את החודש, וביקשה את התערבותו של שר התחבורה, "שיעזור לנו בנושא, שלא יתמוך בצעדים שמקשים את מצבנו הכלכלי והחברתי".
בשנתיים האחרונות עלו מחיריהם של מוצרי צריכה רבים. התייקרות הדיור, המזון, הדלק והחשמל פגעה קשות בבעלי ההכנסות הנמוכות, שנאלצים להשקיע את כספם במוצרים הכרחיים. הממשלה עצמה היא האחראית להתייקרויות במשק - המע"מ למשל - מס המוטל על כל מוצרי הצריכה למעט ירקות, פירות ושירותי תיירות - עלה פעמיים מ-16% ל-18%. גם מי שינסה למצוא את מזלו בהגרלות ייאלץ להשקיע יותר. המס על השתתפות בהן יעלה מ-25% ל-30%.
הארנונה תתייקר אף היא - בכל יישוב ברמה אחרת, אך בכל מקרה העלייה המינימלית תעמוד על 3.36%. תוכלו להתנחם בכך שתעריפי המים ירדו היום ב-5%, אך זו נחמה קטנה מאוד בהתחשב בכך שמחירי המים זינקו בעשרות אחוזים מאז הרפורמה במשק המים והקמת תאגידי המים.
שקד ותדהר, צעירים שמתגוררים בגליל, סיפרו כי "גם כשההורים רוצים לצאת הם אומרים, 'אוי, צריך למלא דלק'. גם תחבורה ציבורית יקרה. יש קווים שמרחק הנסיעה בכלל לא פרופורציונלי למחיר הגבוה שלהם".
במקביל, עם תחילתה של העונה הגשומה ובמיוחד לאחר הסערה, נרשמה עלייה במחירי הירקות והפירות. קילו עגבניות נמכר אמש בשוק מחנה יהודה בירושלים ב-8.80 שקלים ובשוק הכרמל אף נמכר קילוגרם אחד של עגבניות ב-11.99 שקלים. חצילים וקישואים עברו את רף 14 השקלים לקילוגרם.
גם בשוק הכרמל מתמודדים באי השוק עם מחירים גבוהים מיוחד של פירות וירקות. תפוח עץ נמכר שם בשמונה שקלים לקילוגרם, מלפפונים בתשעה שקלים, חצילים ב-10 שקלים וקילוגרם עגבניות נמכר כאמור בשוק ב-10.99 שקלים. "מאז הסערה אנשים קונים פחות", סיפר רפאל, אחד מבעלי הבאסטות בשוק. "בחורפים קודמים קנו הרבה ירקות למרק, ועכשיו קונים רק ירקות בודדים. לוקחים שני תפוחי אדמה, כמה גזרים, קישוא אחד וזהו. כשמדברים על פירות, את זה אנשים בכלל לא קונים. מצד אחד אנשים צריכים לאכול ומצד שני אנשים צריכים להתפרנס".
מה הגורם לכך? נחום גליל, מגדל עגבניות ופלפלים ממושב מבטחים בחבל אשכול, הסביר כי לסופה היה משקל מכריע: "כמות התוצרת בטונות שניזוקה עוד לא ידועה. מבחינת הנזק הישיר המתבטא בפגיעת ניילון ורשתות, ספגתי הפסד של 300-250 אלף שקל". כך אירע גם לחבריו החקלאים. "כרגע יש לי מחסור של בערך חצי בתוצרת והייתי צריך להעלות את מחיר התוצרת ב-50%.
"היום המחיר הסיטונאי לעגבניה הוא 8-7 שקל לקילו לעומת 4 שקלים לקילו לפני הסופה. המרכיב העיקרי של ההתייקרות הוא פערי התיווך".