שתף קטע נבחר
 

הלחץ עבד: הקמפיין נגד השמנת ילדים יוסר

הלחץ הציבורי עזר: בעקבות התגובות השליליות שעורר הקמפיין נגד השמנת ילדים הודיעה חברת המדיה כי היא תסיר באופן מיידי את הכרזות. במקומן יוצבו כרזות חדשות בהן ייכתב: "עכשיו כשהמודעות ירדו - זה בידיים שלך"

הציבור זעם - הכרזות יוסרו: חברת המדיה JCDecaux הודיעה כי לאור התגובות השליליות שעורר הקמפיין נגד השמנת ילדים יוסרו הכרזות שהוצבו ברחבי תל אביב. יש לציין כי על פי התכנון המקורי אמור היה הקמפיין להימשך עד יום שני הקרוב. במקומן של הכרזות יוצבו מודעות חדשות, בהן יכתב: "עכשיו כשהמודעות ירדו - זה בידיים שלך"

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

 

הקמפיין שעורר סערה:

מי באמת אשם בכך שהילדים שמנים?

"אכלתי בהיחבא, כדי שלא יצחקו עליי"

רופאי הילדים: הסירו מיד הקמפיין נגד השמנה

 

חברת הפרסום JCDecaux פנתה למשרדי פרסום שונים במטרה שיעצבו כראות עיניהם מסרים במלחמה בהשמנת ילדים. החברה החליטה לתרום את מתקני הפרסום שלה בארבע השנים האחרונות לטובת קמפיינים חברתיים, ורותמת לשם כך את משרדי הפרסום, הפועלים בהתנדבות ומזמנם החופשי. בשנה הראשונה עסק הקמפיין באיכות הסביבה, שנה לאחר מכן עמד נושא אימוץ בעלי חיים בראש הקמפיין, ואשתקד היה הנושא נהיגה בטוחה. הנושא שנבחר השנה היה, כאמור, השמנת יתר בילדים.

  

אך ככל הנראה לא ציפו בחברה לתגובות הנזעמות שהביא איתו הקמפיין הפעם. בכרזות נראים ילדים שמנים ולצידם כיתובים פוגעניים, כמו האות L, המייצגת את המילה לוזר (loser), ותמונות המציגות את הילדים השמנים כעצובים ומנודים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הקמפיין הוביל לגל של מחאה וזעזוע. הראשונות למחות כנגדו היו הדיאטניות, שטענו כי הוא עלול לגרום נזק כבד לילדים, ואפילו להוביל הפרעות אכילה. אליהן הצטרפו רבים ברשתות החברתיות, שקראו להסיר באופן מיידי את הקמפיין הפוגעני.

 

הקמפיין. גם רופאי הילדים התנגדו (צילום: צילום מסך) (צילום: צילום מסך)
הקמפיין. גם רופאי הילדים התנגדו(צילום: צילום מסך)

 

היום (ה') קראו גם רופאי הילדים להסיר את הקמפיין, אותו הגדירו "דוחה ומשפיל", באופן מיידי. ראשי האיגוד קראו להיאבק בהשמנה בדרכים אחרות. "יש לפעול באופן מעמיק פוזיטיבי ומונע כדי להילחם בתופעה שכבר כונתה הבעיה של חצי הכדור המערבי" אמרו וקראו להפעלתה של תוכנית לאומית ארוכת טווח שתטפל בתזונה, חינוך לבריאות ושמירה על פעילות גופנית תוך מעקב רפואי מתאים. "בקמפיין השתמשו בילדי ישראל למטרות מסחריות ופופוליסטיות. יש להורידו מיד ולהתייחס לנושא ההשמנה כאל בעיה לאומית ולפעול בהתאם".

 

גם מנכ"ל המועצה לשלום הילד, הד"ר יצחק קדמן, קרא להסיר את הקמפיין הפוגעני. במכתב אל הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, כתב: "תקנות הגנת הצרכן קובעות שורה ארוכה של מגבלות על פרסום ובהן להימנע ממצב שבו קטינים עלולים לעשות מעשים שיש בהם כדי להשפיע לרעה על בריאותם או שלומם. יש בקמפיין סכנות מרובות והוא פוגע ללא כל צורך בילדים שמנים ועלול להביאם לבצע מעשים חמורים, לשים אותם ללעג בעיני חבריהם ולגרום להתנכלות להם. לנוכח כל אלה אבקשך להפעיל את מלוא השפעתך וסמכויותיך כדי להפסיק את הפרסום הפוגעני והשלילי המדובר".

 

 

יו"ר הועדה לזכויות הילד אורלי לוי-אבקסיס יוצאה גם היא נגד הקמפיין וקראה להסירו. "בשנים האחרונות הולכת ומתעצמת האפליה כנגד שמנים, בין היתר בשל חשיפה מרובה לתקשורת, ובתוכה למדיה החדשה, שלה כוח רב בעיצוב התודעתי ובעיצוב התפיסות הרווחות", כתבה במכתב לבעלי חברת הפרסום. "ילדים ובני נוער חשופים לתקשורת חד-צדדית, המייצרת מגוון מסרים המשרים אווירה של דה-לגיטימציה לשונות, ובתוך כך לשונות במשקל. הילדים חשופים באופן תדיר לתכנים המעדיפים משקל רזה ועל כן אף ילד לא ירצה להיות מזוהה עם עודף משקל.

 

"אכן, להשמנת יתר סכנות בריאותיות, ועם הפן הבריאותי יש להתמודד, אך לא פחות מסוכן הוא הפן החברתי-תפיסתי. ילדים הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר נאלצים להתמודד עם תחושות קשות. הסטיגמות הרווחות אודותם מלוות את אותם ילדים, החשים כי אינם ראויים. בתחושה זו הם גדלים ויוצאים לעולם וכך גם תופסת אותם החברה המתנהגת בהתאם. הילדים הם האוכלוסייה הפגיעה והרגישה ביותר. הם נפגעים מבית ומחוץ, והרצון לשנותם כך שיהלמו לאידיאל כזה או אחר משבש את הליך גדילתם ופוגע באופן בלתי הפיך בהערכתם העצמית בפרט ובעיצוב זהותם בכלל. הקמפיין בהובלת חברתך הינו פוגעני, שעיקרו השפלת הילד השמן, ביושו וביזויו, ומיותר לציין כי קמפיין מעין זה מסוכן ברמה החברתית לצדק, למוסר וקל וחומר להגנה על שלום הילדים".

 

הכרזות החדשות. "המטרה הייתה לעורר מודעות - והיא הושגה" ()
הכרזות החדשות. "המטרה הייתה לעורר מודעות - והיא הושגה"

  

כאמור, בעקבות הפניות הרבות להסרת הקמפיין הפוגעני, והלחץ הציבורי, החליטה החברה להסירו באופן מיידי. "אנחנו קשובים לרחשי הציבור", נמסר מחברת JCDecaux. "מטרת הקמפיין, שהייתה העלאת מודעות בנושא השמנת יתר, הושגה ועל כך אנו שמחים. בכל שנה אנו מזמינים את כל משרדי הפרסום להשתתף בקמפיין בנושא חברתי אחר. השנה הנושא שנבחר היה השמנת יתר בקרב ילדים. אנו מעניקים חופש מוחלט למשרדי הפרסום לבטא את עצמם ולא קיימנו כל בחירה מבין העבודות שנשלחו. בדף הפייסבוק שלנו נתנו ההזדמנות לציבור הרחב להביע את דעתו ורעיונותיו בנושא, ובהתחשב בכמות הגדולה של הפוסטרים שהתקבלו, נאלצנו לבחור שלושה מהם. כפי ששמנו דגש בפני משרדי הפרסום והגולשים בעמוד, הבעיה של השמנת יתר משפיעה על אחד מכל ארבעה ילדים בישראל .

 

"בהתחשב במטען הרגשי לבעיה זו המשפיעה על הילדים שלנו, אנו מבינים כי התוכן של כמה יצירות יצר דיון חברתי רחב וזאת מטרת הקמפיין, למצוא פתרונות. באותו האופן זה עבד במקרים הקודמים שתמכנו וקידמנו. מטרתו אינה לגרום אי נעימות או לעג כלפי ילדים, אלא להעביר את חשיבות המסר ולהעלות את המודעות לבריאות והמשמעויות של השמנת יתר בקרב ילדים".




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיצוב: Eyal Nerya Nissan
הקמפיין. תגובות נזעמות
עיצוב: Eyal Nerya Nissan
מומלצים