שתף קטע נבחר
 
צילום: AFP

ג'נרל מוטורס בצרות, והכל בגלל קפיץ קטנטן

בתעשיית הרכב גוברות ההערכות שפרשיית הריקול של GM תהיה אחת הגדולות בתולדות התעשייה והחמורה בתולדות היצרנית, ומסמנת את סוף הרצף החיובי שנרשם מאז התאוששה החברה מפשיטת רגל. האם קפיץ קטן בשווי שקלים בודדים, יגרום להפסדים של עשרות מיליארדים?

מאז פשיטת הרגל ב-2009, ג'נרל מוטורס נהנתה מיחסי ציבור מצוינים. הנפקה מוצלחת בבורסה, השקת מכוניות חדשות וטובות מבעבר ושיפור מתמיד בסקרי אמינות, סייעו כולם ליצירת גל חיובי ושינוי תדמית בקרב קהל הקונים. העתיד נראה ורוד, ובתערוכת דטרויט בינואר האחרון ורוד במיוחד - לאחר שמינוי אישה ראשונה לתפקיד מנכ"ל GM, לראשונה בהיסטוריה, זכה לגל תגובות אוהדות.

 

 

אלא שכעת נראה שהגלגל התהפך, ושבועות ספורים אחרי מינויה לתפקיד, מנכ"ל GM מארי בארה וקונצרן הרכב השני בגודלו בעולם הסתבכו במה שנראה כאחת מפרשיות הקריאה לתיקון החמורות של השנים האחרונות, פרשייה שכוללת לפחות 13 הרוגים בתאונות דרכים. חמור עוד יותר מבחינת היצרנית, הן חשדות לטיוח התקלה, קפיץ בשווי עשרות סנטים, שאחראי כנראה לכל הצרות.

 

 (צילום: איי אף פי) (צילום: איי אף פי)
(צילום: איי אף פי)

 

העדות שלא סייעה

פרשת הקריאה לתיקון של ג'נרל מוטורס, במסגרתה זומנו למוסך 2.6 מיליון מכוניות לאחר ש-13 בני אדם נהרגו בתאונות, מסרבת לרדת מהכותרות. מנכ"ל קונצרן הענק, מארי בארה, העידה לאחרונה בפני תת-ועדה של בית הנבחרים האמריקאי, והתקשתה לספק תשובות לחלק משאלותיהם של החוקרים. גם מנהל הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) נחקר על חלקו בפרשה.

 

 

הקריאה לתיקון, שיצאה לדרך בחודש פברואר בעקבות לחץ מצד עו"ד מטעם משפחת הרוג בתאונת דרכים, חושפת כשלים לכאורה בטיפול של ג'נרל מוטורס בבעיה - עליה ידעה כפי הנראה עוד בשנת 2005. לפי החשדות, ה-NHTSA ידע על הכשל אף הוא - וערך שתי חקירות נפרדות ב-2007 ו-2010, שתיהן נסגרו בלי ש-GM תידרש לבצע קריאה לתיקון.

 

מנכ"ל GM, מארי בארה, בהודעת התנצלות שפורסמה בבוקר השימוע:

 

מנכ"ל GM העידה בשימוע שארך ארבע שעות בתת-ועדה של הוועדה לאנרגיה ומסחר, וענתה לשאלות הפוליטיקאים במשך כשעתיים. בפתח דבריה התנצלה בפני משפחות ההרוגים והנפגעים בעשרות תאונות שהתרחשו בגלל התקלה - כשל במתג ההנעה - והצהירה כי ג'נרל מוטורס ביצעה טעויות "שלא יעלו על הדעת". בארה אף הבטיחה כי GM תערוך חקירה פנימית שתחשוף איך ומדוע קרה שהתקלות לא נחשפו וטופלו קודם לכן.

 

מארי בארה מושבעת בפתח השימוע (צילום: AP) (צילום: AP)
מארי בארה מושבעת בפתח השימוע(צילום: AP)

 

המנכ"ל החדשה ענתה לשאלות רבות בתשובה "אינני יודעת", עד שאחת הסנטוריות בדיון התפרצה באמצע דבריה ומחתה כי לכאורה בארה "לא יודעת שום דבר על שום דבר". הדיון היה לכל אורכו מתוח יחסית, ונראה כי הפוליטיקאים - כמו פוליטיקאים - מחפשים דם. העניין הוא, שבארה אינה טירונית, וקיבלה ללא ספק ייעוץ מטובי משרדי ניהול המשברים בעולם. וקו ההגנה הזה, הצפוי להתעבות עוד יותר בעתיד, אומר דבר פשוט - GM החדשה אינה זו הישנה, ולכן בכירים כיום, אינם אחראים לתקלות של פעם.

 

התכתובת מוכיחה: GM ידעה מ-2005

עוד טרם השימוע, כושר ההכחשה של בארה, שבניגוד לחלק מקודמיה בתפקיד מגיעה מרקע טכני, נפגע משמעותית. זאת לאחר שמסמכים שהגיעו לידי פוליטיקאים הודלפו לתקשורת וחושפים קשר שתיקה ביצרנית. באחד מהם, תכתובת דואר אלקטרוני שהחלה בספטמבר 2005, נחשף דיון בין מהנדסים ביצרנית.

 

חברת הקונגרס דיאנה דה-גטה והמתג הפגום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חברת הקונגרס דיאנה דה-גטה והמתג הפגום(צילום: AFP)

 

אחד מהם, ג'ון הנדלר, כותב לעמיתיו כי הוא מודע לבעיה במתג ההנעה, ושעלות החלפתו תעמוד על 90 סנט - כשלושה שקלים - לכל רכב, או 400 אלף דולר בסך הכל באותה שנה (כ-1.4 מיליון שקלים). מנגד, עלות המשך ייצור החלק והחלפתו במקרים בהם לקוחות נתקלים בתקלה במסגרת האחריות, עומדת על בין 10 ל-15 סנט בלבד. פירוש הדבר כי עלות החלפת החלקים באופן יזום, לא מתקזזת בהשוואה לתיקון הרכב באחריות. בדיון בסנאט נטען כי במקרה נוסף, בכירי GM החליטו לא לבצע קריאה לתיקון לאחר שבדיקה פנימית מצאה כי עלות החלפת החלק תעמוד על 57 סנט למכונית, לא כולל עבודה.

 

מהנדסת נוספת, לורי קווין, ענתה בתגובה לאחת התכתובות כי היא "לא בטוחה שזה בסדר להמתין" עם החלפת החלק באופן יזום. אלא שלמחרת היא נענית על-ידי מהנדס שלישי ובכיר ממנה, ריי דה-ג'ורג'יו, שג'נרל מוטורס תמשיך לייצר את החלק הפגום. אותו מהנדס אישר לבסוף בשנת 2006 את החלפת החלק, בלי להחליף את המספר הקטלוגי שלו - בניגוד לדרך הפעולה המקובלת במקרים כאלו. דבר זה מקשה כיום על איתור החלקים הפגומים והפרדתם מהחלק החדש והתקין.

 

שברולט קובאלט על פס הייצור (ארכיון) (צילום: AP) (צילום: AP)
שברולט קובאלט על פס הייצור (ארכיון)(צילום: AP)

 

במהלך הדיון, הדגימה חברת הקונגרס דיאנה דה-גטה כיצד מתג ההנעה עובר למצב "אביזרים" ללא מאמץ, מה שמסביר את הכשל והסיכון ברכיב. יש לציין כי בדיון השתתפו מספר שיא של חברים משתי המפלגות הגדולות, דיון שהצליח לאחד את הרפולביקנים והדמוקרטים תחת מאמץ משותף: לתקוף את הטיפול בפרשה מצד ג'נרל מוטורס. בזמן עדות מנהל ה-NHTSA, לעומת זאת, נשמע טון תקיף הרבה פחות ונוכחות דלה יותר של פוליטיקאים.

 

המשפחות דורשות: הורידו את המכוניות מהכביש

בזמן השימוע, הפגינו מחוץ למליאה בני משפחה של חלק מ-13 ההרוגים בפרשה. ההפגנה, שהתקיימה בתמיכת נציגי ציבור וסוקרה בהרחבה בתקשורת האמריקאית, שמגלה עניין יומיומי בפרשה, קראה ל-GM ולרשויות לדאוג לכך שהמכוניות החשודות כפגומות יורדו לאלתר מהכביש, לפחות עד לתיקון.

 

GM הודיעה כי כמחצית המכוניות שנדרשות לתיקון הוזמנו למוסכים החל ב-7 באפריל, והיתר ייקראו במהלך החודש. העיכוב נובע בעיקר בגלל הצורך להכין את המוסכים לתיקון, ולספק להם מספיק רכיבים חדשים ותקינים שיספיקו לכמות מכוניות גדולה.

 

משפחות ההרוגים דורשות להוריד את המכוניות מהכביש (צילום: AP) (צילום: AP)
משפחות ההרוגים דורשות להוריד את המכוניות מהכביש(צילום: AP)

 

13 הרוגים - בגלל קפיץ לקוי

הקריאה לתיקון, שמגיעה לאחר עשרות מקרים בהם מכוניות כבו במהלך נסיעה ונהגיהם איבדו שליטה, היא הפרשה הגדולה והחמורה ביותר שידעה GM ביותר ממאה שנות קיומה. היא גם הפרשה הגדולה ביותר מאז הקריאות לתיקון בטויוטה, שהסתיימו בפיצויים בסך מיליארדי דולרים - כולל קנס בסך 1.2 מיליארד לרשויות - ומומחים מעריכים כי מצבה של ג'נרל מוטורס עשוי להיות אף חמור מכך.

 

במסגרת הקריאה לתיקון, GM מחליפה מתגי הנעה ב-2.6 מיליון מכוניות, מרביתן שברולט קובלט וסאטורן איון שלא שווקו בישראל - אך גם דגמים כמו פונטיאק סולסטיס ואחרים, שהגיעו לישראל במספר עשרות לפחות בייבוא אישי בלבד. במסגרת חקירת התקלה, התגלה כי קפיץ קצר מהנדרש איפשר למתג ההנעה לנוע ממצב מונע למצב אביזרים באופן ספונטני. כיבוי המנוע ביטל את תגבור הבלמים, ההיגוי ופעולת כריות האוויר - והוביל כך לאובדן שליטה ולהרג 13 נהגים ונוסעים לפחות.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

ומה עם בעלי המכוניות בישראל?

בתגובה לפניית ynet, נמסר ממשרד התחבורה כי "חברת UMI, יבואנית GM בישראל (למעט אופל), טרם קיבלה הנחיות מהיצרנית לביצוע קריאה חוזרת בנושא מתג ההצתה. הדגם המיובא לישראל הוא פונטיאק סולטיס.

 

"כשהיצרנית תעביר הנחיות ביצוע הריקול ליבואנית בארץ ואת האמצעים הנדרשים לכך, תהיה היבואנית ערוכה לבצעם. זימון בעלי כלי הרכב לביצוע קריאה חוזרת, הינו באחריות יבואנית הרכב. במקרה והרכב מיובא בייבוא אישי, משרד התחבורה מיידע את בעל הרכב ואחריות הביצוע חלה על בעליו".

 


פורסם לראשונה 10/04/2014 18:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מארי בארה, מנכ"ל GM
צילום: AP
צילום: AP
העידה במשך כשעתיים
צילום: AP
צילום: רויטרס
זה הרכיב החשוד: קפיץ ממתג ההנעה שתוכנן באופן לקוי (משמאל) לצד הקפיץ החדש והגדול יותר
צילום: רויטרס
צילום: AP
ג'נרל מוטורס. הפרשה הקשה בתולדותיה
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים