שתף קטע נבחר

פיצויי ענק בגלל הזיהום בתחנה המרכזית י-ם

נציגי המשרד לאיכות סביבה מדדו זיהום חסר תקדים בתחנת האוטובוסים. בתום מאבק של פעילים אזרחיים תשלמנה ההנהלה ו"אגד" 1.3 מיליון ש'

כ-60 אלף נוסעים נחשפים מדי יום לזיהום אוויר קשה בתחנה המרכזית בירושלים. לאחרונה התקבלה תביעה שהגישה קבוצת פעילים חברתיים נגד בעלי התחנה ומנהליה, והם חויבו בכ-1.3 מיליון שקל. האם נוכל סוף סוף לנשום לרווחה?

 

בתוכניות לבניית התחנה בירושלים נלקח בחשבון הזיהום שלו גורמים האוטובוסים, אלא שמערכת מיזוג האוויר שהותקנה במקום התחשבה רק בזיהום שנגרם לתושבי האזור, ולא לקחה בחשבון את הסכנה לנוסעים. התחנה נפתחה ב-2001, בטרם נחקקו חוקי הגנת הסביבה, כשעיקר ייעודה היה מטרות מסחר, ולכן היא נבנתה במבנה סגור המעודד צריכה.

התחנה המרכזית בירושלים. 60 אלף איש ביום (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
התחנה המרכזית בירושלים. 60 אלף איש ביום(צילום: גיל יוחנן)

אלא שלעמדתם של מספר פעילים חברתיים, במקום שורר זיהום אוויר קשה הפוגע בבריאות הנוסעים שעוברים בתחנה. באמצעות עורכי הדין אסף פינק ונעם צוקר הם הגישו תביעה לבית משפט השלום בירושלים כנגד בעלי ומחזיקי התחנה, בהם חברת "אמות השקעות", "נצבא החזקות", "מפעלי תחנות", ניהול התחנה המרכזית ותחנת אוטובוסים מרכזית. התביעה הוגשה גם נגד חברת התחבורה אגד.

 

התובעים הציגו מסכת ארוכה של תלונות, מכתבים ופניות על זיהום האוויר הקשה בתחנה, כשלדבריהם פניותיהם נתקלו בהתעלמות מוחלטת עוד משנת 2004. לטענת התובעים, כל נוסע ונוסעת שעלו על אוטובוס בתחנה המרכזית היו חשופים לזיהום אוויר. ההערכות מדברות על כ-60 אלף נוסעים בממוצע ביום, כשבימים עמוסים מספרם מגיע אף ל-100 אלף.

 

הנתבעות הפנו אצבע מאשימה לעבר אגד, שלטענתן האוטובוסים שלה הם הגורם העיקרי לזיהום האוויר בתחנה, ולעומתה הן חסרות אונים. בנוסף טענו כי הן רוצות מאוד לעמוד בדרישות החוק, אך אין להן שום דרך בעולם למלא אחריהן, מאחר שמדובר במבנה סגור.

 

אגד טענה שהנתבעות לא עמדו בהתחייבותן למנוע את הזיהום במתחם. היא שיבחה את עצמה כחלוצת המלחמה בזיהום האוויר, והצהירה שהיא מוכנה אפילו להשתתף בהוצאות הפעילות למיגור הזיהום.

 

הזיהום אינו שנוי במחלוקת

השופט אברהם טננבוים קבע כי כל הנתבעות גם יחד אחראיות על זיהום האוויר, שאינו שנוי במחלוקת. מדובר בזיהום קשה וחריף כל כך, ציין השופט, עד שנציגי המשרד לאיכות הסביבה מסרו כי באחת המדידות לזיהום האוויר התקבלה תוצאה חסרת תקדים.

 

לדבריו, אחריותה של אגד פחותה מהרבה משאר הנתבעות, כיוון שהיא אינה אחראית על המבנה, ותחם אותו ל-10% בלבד. זאת כיוון שלא עשתה מאמצים לשפר את רמת איכות האוויר ועל שלא זעקה על כך בחוצות העיר, כפי שראוי היה שתעשה.

 

השופט קבע שכמו שמומחי הנתבעות היו צריכים לפעול כמיטב יכולתם כדי למצוא פתרון לבעיית הזיהום החמורה, ולא הייתה כל מניעה לעשות זאת, ממש כמו שבני האדם הצליחו לשלוח חלליות לכוכבי הלכת, לחקור את מעמקי האוקיינוס ולבנות גורדי שחקים.

 

משכך הורה השופט לנתבעות בצו אילו פעולות עליהן לנקוט כדי למגר את הזיהום החמור בתחנה, וחייב אותן לשלם לתובעים 195 אלף שקל כגמול על טרחתם, שכר טרחת עו"ד של 916 אלף שקל, והוצאות משפט של 200 אלף שקל. אגד תישא בעשרה אחוזים מהסכום.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גיל יוחנן
ארכיון. התחנה המרכזית בירושלים
גיל יוחנן
מומלצים