שתף קטע נבחר

זה אתר האינטרנט שלי ואני אקבע את החוקים

הקמתם אתר שעוסק במסחר או בתוכן? אתם מאפשרים טוקבקים ושולחים ניוזלטר או חומר שיווקי? אל תזלזלו בתקנון. קבלו 10 טיפים ותחסכו תביעות

תקנון אתר אינטרנט, ממש כמו הסכם שכירות, זה מסמך שאנשים נוטים להוריד מהרשת ולא להכין אחד משל עצמם. ממש ככה, כמו שהוא, הם מעתיקים אותו מאתר אחר, מכניסים לאתר שלהם, והנה – יש להם תקנון. מתאים לצרכיהם, לא מתאים, מה זה משנה? אחריי המבול.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

והרי כולם יודעים שזה לא ממש חוקי להעתיק, אבל לא תמיד לבעל האתר זה אכפת. הוא גם לא תמיד נתקל בבעיה. אבל יש מקרים, בהם בעל האתר יכול ממש להתחרט שהוא לא כתב תקנון מפורט. מתי למשל?

 

למשל, אם גולש באתר טוען ששלחו לו ניוזלטר וחומרים שיווקיים ללא הסכמתו, ומאיים בתביעה. או אם מישהו שהשתמש בשירותי האתר טוען שהטעו אותו במתן השירות, ומבקש את כספו בחזרה, כולל פיצוי. או כאשר אם נסערת של קטין מתקשרת להלין על תמונת בנה המופיעה באתר, ללא אישור.

 

במקרים כאלו, אם הדברים לא נסגרים מהר, יכול להגיע גם מכתב מעורך דין. ואפילו תביעה. ואז מגיע הקטע של החרטה.

אילוסטרציה. לכסות את הכשלים האפשריים (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה. לכסות את הכשלים האפשריים(צילום: Shutterstock)

זו הסיבה שאני כאן היום. כדי להגיד לכם שתכינו תקנון. כזה שיתאים לכם ושיכסה את כל הנקודות החשובות מבחינתכם. תקנון הוא חוזה שמסדיר את מערכת היחסים בין בעל האתר לגולשים ולמשתמשים, יש לו תוקף משפטי מלא ובזמן קונפליקט, פונים אליו ראשון. זכרו זאת.

 

להלן 10 טיפים בנושא. תיהנו:

 

1. מתי אתם חייבים תקנון ללא צל של ספק?

תמיד צריך תקנון, אבל כאשר האתר שלכם הוא אחד מהדוגמאות להלן – אתם פשוט חייבים תקנון מפורט וספציפי:

א. אתר המכיל תוכן גולשים (תמונות, מאמרים, ביקורות).

ב. אתר העוסק במסחר, מכירות או שיווק של מוצרים.

ג. אתר המספק מידע שגולשים מסתמכים עליו.

 

2. הסכמת הגולשים

חשוב מאד להגיע למצב שבו הגולשים יסכימו באופן פוזיטיבי ואקטיבי לתקנון לאחר שקראו אותו, הבינו אותו, ואישרו זאת מפורשות (ACCEPT). אל "תזרקו" אותו בעמוד נחבא ותצאו מהנחה שמישהו ימצא אותו.

 

3. תקנון האתר הוא פוליסת ביטוח

אתם מגדירים בו את תנאי השימוש והגלישה, ופוטרים את עצמכם מאחריות בתנאים מסוימים. שהרי אתם לא יכולים לקחת אחריות על תכנים שגולש העלה, או ביטויים שגולש אחר השתמש בהם. גם אם אלו חרגו מהמדיניות שלכם (ראו סעיף 4 להלן), עדיין אי אפשר לצפות מכם ובטח שזו לא חובתכם לעקוב בזמן אמת ולהוריד כל מילה פוגענית. הדגישו שהגלישה נעשית על אחריות הגולש בלבד מתוך הבנה לסיטואציה.

 

4. בעל הבית השתגע

בתקנון חשוב להסביר שאתם בעלי הבית ולכן יש לכם פרוגרטיבה מלאה לקבוע את חוקי הגלישה, את תרבות הדיון, להגביל את סוגי הפוסטים והתגובות, למנוע גלישת קטינים, לאסור על פעילות לא חוקית, על העלאת תכנים מועתקים או על פגיעה בצד שלישי (כולל לשון הרע). והכי חשוב: הדגישו את זכותכם להסיר תכנים בהתאם לשיקול דעתכם המלא וללא צורך בנימוק.

 

5. גיבוי ותקלות

כדאי להזכיר לגולשים שאתם רשאים להסיר חומרים שלהם מהאתר שלכם, ולכן שידאגו בעצמם לגיבוי. בנוסף, התייחסו לנושאים טכניים שעלולים לצוץ כגון הפסקות בשירות, תקלות, וירוסים ושאר דיכפין, כדי למנוע מפחי נפש ותלונות.

 

6. AS IS

הדגישו בפני הגולשים שהאתר ניתן לשימושם במצבו העכשווי וכפי שהוא (דהיינו AS IS), ושאין עליכם אחריות לעדכן תכנים, לספק שירותים מסוימים, הסבירו שייתכן ובעתיד מבנה ועיצוב האתר ישתנו למשל, יופסקו שירותים מסוימים, אולי ייגבו דמי חבר וכיו"ב.

 

טורים נוספים של עו"ד דריה כנף:

הוצאות משפט: צדק תרדוף, אבל זה יעלה לך

זר אבל צודק: כך ניצח אבבא את המעסיק שלו

מדריך לעובד המושפל: מתי תוכל להתפטר?

אישה? זקֵן? אז העבודה הזאת לא בשבילכם

 

7. כרטיסי אשראי ומדיניות ביטולים

חשוב לשים לב ולהתאים את ההוראות בתקנון לחוקי הגנת הצרכן השונים העוסקים בביטול עסקה, חובות גילוי, כניסתה של הזמנה לתוקף, מוצר פגום ועוד. בנוסף התייחסו לאבטחת מערכת הסליקה – זכרו שהגולשים מפקידים בידיכם את פרטי הכרטיס שלכם.

 

8. מדיניות פרטיות ושימוש בפרטי הגולשים

כשגולש נכנס לאתר שלכם ומשאיר פרטים אישיים, הוא חייב לדעת מה אתם עושים עם הפרטים הללו: האם אתם משתמשים בהם לצרכי דיוור? לצרכים סטטיסטיים? האם לצרכי פיקוח (קוקי'ס)? התייחסו לכל וקבלו הסכמתו מראש. אם לא תקבלו את הסכמת הגולש אתם עלולים לפגוע בפרטיותו בניגוד לדין. בנוסף, במידת הצורך, בעל האתר יוכל להעביר מידע אודות פרטי גולש לרשויות המוסמכות,

אם יידרש לכך.

  

9. קניין רוחני

למי שייכות זכויות היוצרים במאמר שכתב גולש והעלה לאתר? האם יש לכם זכות לגזור ממנו קטע ספציפי ולשים אותו בעמוד הפייסבוק? חשוב להתייחס מראש לכל אופני השימוש בחומרים שעולים באתר.

 

10. מצבי קונפליקט

קבעו מראש את סמכות השיפוט (למשל: "בתי המשפט באזור ירושלים"). בנוסף חשוב מאד להיות מפורטים בנושא הקונפליקט והתמודדות איתו, כלומר להסביר מה בדיוק יקרה אם מישהו יתבע אתכם, בשל פעולה של גולש כלשהו? מה מצופה מהגולש, למשל, לעשות? דברו על שיתוף פעולה, שיפוי מלא, כיסוי הוצאות משפט וכו'.

 

בהצלחה!

 

  • עו"ד דריה כנף עוסקת בדיני עבודה וחוזים וכותבת הספר "המדריך המשפטי שכל אחד צריך בבית"
  • למאגר פסקי הדין lawdata

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים