שתף קטע נבחר

 

מנהלי בתי"ס לפירון: איך ניערך לשנה הבאה?

הרפורמה שמתכנן משרד החינוך להחיל בתיכונים בשנה הבאה נתקלת בקשיים. יו"ר התאגדות המנהלים פנה לשר פירון: "הסיכוי להספיק להיערך כראוי עד היציאה לחופשה הוא מזערי". מורה: "אנו לא יודעים כיצד עלינו להתארגן"

"בשטח שורר חוסר ודאות". חודש בדיוק לפני שתלמידי בתי הספר העל יסודיים ייצאו לחופשת הקיץ, מתריעים מנהלים ומורים כי הם יתקשו ליישם בהצלחה את הרפורמה "ישראל עולה כיתה", שצפויה להתחיל בשנת הלימודים הקרובה. צוותי ההוראה עוסקים כעת בעיצומן של ההכנות לשנת הלימודים הבאה, אך לטענתם, היעדר המידע, השינויים הרבים ולוח הזמנים הצפוף הופכים את הניסיון להתכונן כראוי להחלת התוכנית לכמעט בלתי-אפשרי.

 

התכוננו לבגרות עם yschool, ערוץ הלימודים של ynet

עדכונים נוספים - בפייסבוק שלנו

 

לפי הרפורמה שהנהיג שר החינוך שי פירון, החלקים העיקריים של התוכנית הם חלוקת המקצועות לשלושה אשכולות, פרט למתמטיקה ואנגלית; צמצום מספר שאלוני הבגרות בכל מקצוע; מבחן על 70% מהחומר

הנלמד (האחוזים הנותרים ייקבעו לפי עבודות חקר או חלופה דומה); וקיום בגרויות רק בכיתות י"א-י"ב.

 

במכתב ששלח היום (ג') יו"ר התאגדות המנהלים העל-יסודיים, אריה לוקר, לשר החינוך פירון, נאמר כי לא ניתן מידע ברור למנהלי בתי הספר. לוקר הסביר במכתבו כי טרם ניתן למנהלים מידע סופי ומעודכן באשר לתוכנית הלימודים ואופן החלוקה ברובם המכריע של מקצועות הלימוד, וכי אין מידע מספק על מועד הוראת הנושאים. הוא הוסיף כי נאמר להם על ידי משרד החינוך כי חוזרים רלוונטיים יגיעו לבתי הספר רק בסוף מאי.

 

לדברי לוקר, העובדה שהחוזרים יגיע למורים ולמנהלים רק בסוף החודש מותירה להם 20 ימים בלבד להתכונן לשנת הלימודים הבאה, תקופה שגם כך מלווה בבחינות בגרות והכנות לקראתן. "הסיכוי להספיק להיערך כראוי עד היציאה לחופשת הקיץ הוא מזערי, אנו מעוניינים מאוד בהצלחת התוכנית, אך חוששים לכישלונה הוודאי נוכח האמור לעיל".

מורים ומנהלים מתריעים. השר פירון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מורים ומנהלים מתריעים. השר פירון(צילום: מוטי קמחי)

לוקר הוסיף כי להערכת המנהלים, "העברת 30% מחומר הלימוד למרכיב ההרחבה והעמקה בכל מקצועות הלימוד ייצור עומס רב ומיותר על תלמידי כיתות י"א-י"ב. מעבר לכך יש להכין את צוותי המורים להעברת הנושאים ולהערכתם בדרכים אחרות, ועל כן יש לבצע את המהלך הזה באופן מדורג ולא גורף". בעיה נוספת שמציין לוקר במכתבו נוגעת להחלטה לבטל את בחינות הבגרות בכיתה י'. לטענתו, הדבר "יפגע קשות בסיכויי הצלחתם של תלמידים בינוניים וחלשים, שיתקשו להתמודד עם כמויות חומר לימודי רב בשנה אחת (י"א או י"ב)".

 

משנת הלימודים הבאה תותנה הזכאות לבגרות בשלוש שנים של מחויבות בקהילה ובחברה. בכיתה י' היקף השעות הנדרש יעמוד על 60 שעות אישיות ו-30 שעות בקבוצה. בכיתה י"א התלמיד יידרש ל-30 שעות אישיות ו-30 בקבוצה, ובכיתה י"ב יהיה על התלמיד לבצע 30 שעות או אישיות או בקבוצה, לבחירתו. בנוסף יידרשו תלמידי י"ב להכין עבודת סיכום. "הדבר טומן בחובו קשיים רבים מאוד, עד כדי שהיא מעמידה בספק רב מאד את יכולת הצלחתה, בה כולנו מעוניינים", ציין לוקר.

 

לוקר הדגיש עוד כי הוא ויתר המנהלים תומכים בתוכנית שיזם השר פירון, אך השינויים הללו דורשים "זמן למידה של כל הצוותים החינוכיים בבית הספר, מנהלים, מחנכים ומורים. יתרה מכך, שינויים אלו דורשים תהליך הכשרה מעמיק של המורים. בעוד חודש, יוצאים כל המורים לחופשה. אין באפשרותנו בשלב זה, בזמן הזה ובקצב הזה להיערך לשנת הלימודים הבאה".

 

"מורים לא יבואו ביולי-אוגוסט" 

מנשה לוי, מנהל תיכון מעיין שחר בעמק חפר, אמר בהתייחסותו לדברים כי "ככל הנראה נקבל את תוכניות הלימוד העדכניות רק בתחילת חודש יוני. המשמעות היא שבתוך 20 יום אני אצטרך לשבת עם המורים שלי ולהכין את תוכנית הלימודים. זה פשוט לא סביר. 20 ביוני זה יום העבודה האחרון שלנו. אני לא יכול לחייב מורים להגיע בחודשים יולי-אוגוסט לבית הספר על מנת להתארגן לשנת הלימודים הבאה".

 

דורית יוגב, מורה ללשון באותו תיכון, הוסיפה: "אנחנו מאוד בעד הרפורמה, אבל הצוות שלנו לא קיבל עד היום רמז למה שצפוי בשנה הבאה וכיצד עלינו להתארגן. אנחנו במצב לא פשוט, אין כרגע מפמ"ר למקצוע ולכן אין לנו מושג מה זה אומר למידה משמעותית, מה זה 30-70 אחוזים".

 

יוגב אמרה עוד כי "שנת הלימודים מסתיימת בעוד חודש, אלא שבלי הכנה משמעותית של צוותי ההוראה זה יהיה מאוד בעייתי ליישם את הרפורמה. חייבת להיות פה למידה של הרציונל, של חלוקת החומר, הצוות צריך

לשבת וללמוד את הדברים, להחליט כיצד לתרגם זאת בכיתה, צריך לחשוב על דרכי הערכה חדשות. כל מה שהיינו יכולים וצריכים לעשות בחודש הזה יידחה לתחילת השנה הבאה, והמשמעות היא ששנת הלימודים תחל בצורה מקרטעת".

 

מורה להיסטוריה ואזרחות ממרכז הארץ אמר: "עד לרגע זה לא קיבלנו אף חוזר, אף עדכון לקראת השנה הבאה. עוד חודש מסתיימת השנה, אנחנו צריכים להיערך לשנה הבאה ואנחנו לא יודעים כלום, אני לא יודע איזה חומר אני אמור ללמד בשנה הבאה, ויותר מזה, בדרך כלל בנקודת הזמן הזו בתי הספר נמצאים בעיצומה של מערכת השעות לשנה הבאה וגם זה לא קורה".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המכתב התקבל היום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פלאש 90
השר פירון
צילום: פלאש 90
צילום: נמרוד גליקמן
"קשיים רבים מאוד". לוקר
צילום: נמרוד גליקמן
מומלצים