רק שלא ירגיז אף אחד. אפיפיור על חבל דק
בלו"ז - יד ושם ו"מדינת פלסטין": בוותיקן מדגישים שביקורו של פרנסיסקוס בארץ הקודש הוא דתי ולא מדיני. אלא שגם הרב והמנהיג המוסלמי שמלווים אותו לא יוכלו להסתיר את העובדה שמדובר במסע עם משמעויות פוליטיות
כל מעשיו ומילותיו האפיפיור - מפגישותיו עם פליטים פלסטינים וסורים, דרך מפגשיו עם נוצרים שמספרם הולך ומתמעט בארץ הקודש, ועד לשיחותיו עם מנהיגים לאומיים - ייבחנו בקפידה בשל המשמעות הפוליטית שלהם.
אפילו תוכנית המסע הרשמית של האפיפיור לא מצליחה לחמוק מן הרגישויות הרבות שקיימות בפוליטיקה המזרח תיכונית. בתוכנית מוגדר החלק השני במסעו של פרנסיסקוס, עצירה של שש שעות בבית לחם, כביקור ב"מדינת פלסטין", מינוח שישראל דוחה על הסף.
"אנחנו לא שמחים לגבי זה, אבל זו עובדה (שהוותיקן משתמש במונח)", אמר עודד בן-חור, יועץ דיפלומטי בכיר לכנסת ישראל ושגריר ישראל בוותיקן לשעבר.
בשנת 2012 הכעיס הוותיקן את ישראל כשתמך בהצבעה בעצרת הכללית של האו"ם בהכרה דה פקטו במדינה פלסטינית. ישראל טענה כי צעד שכזה צריך לבוא רק דרך משא ומתן.
רוצה לקדם דיאלוג בין-דתי
הפלסטינים רוצים כעיר בירה את מזרח ירושלים, שנכבשה על ידי ישראל במלחמת ששת הימים ב-1967. ישראל אומרת מצדה שירושלים אינה ניתנת לחלוקה ושהיא הבירה "הנצחית והמאוחדת" שלה. רוב מדינות העולם, כולל הוותיקן, לא מכירות בכך וממשיכות להחזיק את השגרירויות שלהן בתל אביב במקום בירושלים.
כדי להבין את מורכבות הביקור של האפיפיור באזור צריך רק להעיף מבט נוסף על תוכנית המסע שלו. במקום לערוך נסיעה יבשתית קצרה מבית לחם לירושלים, יוטס פרנסיסקוס במסוק לתל אביב ואז יעלה על מסוק אחר לירושלים. וכדי להדגיש את אמונתו שכל שלוש הדתות המונותאיסטיות יכולות לחיות ביחד באזור ולהתגבר על המבוי הסתום הפוליטי, גייס האפיפיור רב ומנהיג מוסלמי להצטרף אליו למסעו - הפעם הראשונה שדבר כזה קורה בביקור אפיפיורי.
שני האישים - הרב אברהם סקורקה ושייח עומר עבוד - נחשבים לחברים טובים מאוד של פרנסיסקוס מהתקופה שבה היה קרדינל בארץ הולדתו ארגנטינה. עבוד הוא המזכיר הכללי של המרכז האיסלאמי בבואנוס איירס.
"הנוכחות שלהם חשובה מאוד ומהווה אות מפורש לגבי החשיבות של הדיאלוג הבין-דתי באזור", אמר דובר הוותיקן האב פרדריקו לומברדי. סקורקה יגיע עם האפיפיור לרשות הפלסטינית וגם לביקור באתר איסלאמי חשוב בירושלים. עבוד ילווה אותו בכותל המערבי הקדוש ליהודים ובמוזיאון יד ושם לזכר קורבנות השואה והגבורה.
האפיפיור הרביעי באזור
פרנסיסקוס הוא האפיפיור הרביעי לבקר בארץ הקודש. ביקורו יימשך קצת מעבר ל-32 שעות, אבל יכלול 16 אירועים. החלק האחרון של מסעו הוא כנראה הטעון ביותר וזה שמעורר את הכי הרבה מחלוקות וגם גורם ללא מעט כאב ראש למערך האבטחה של הכס הקדוש.
בתקופה האחרונה היו נוצרים ורכוש נוצרי בישראל תחת מתקפה של "תגי מחיר" - ובה בין היתר שרבוט כתובות נאצה. החשד המיידי הופנה לעבר ישראלים מהימין הקיצוני של המפה הפוליטית. באחת הכתובות שרוססו נכתב "מוות לערבים ולנוצרים ולכל אלה ששונאים את ישראל".
כוחות הביטחון הישראליים חוששים מניסיון של אנשים קיצוניים לבצע פגיעה משמעותית נגד אוכלוסייה או מוסדות נוצריים. לפיכך, הם הוציאו צווי הרחקה נגד כמה פעילי ימין קיצוני למשך כל ביקורו של האפיפיור.
בירושלים יבקר האפיפיור ברוב האתרים הקדושים לנצרות שקשורים לימיו האחרונים של ישו, כולל האתר שבו על פי האמונה נקבר ישו. הוא גם אמור להיפגש בנפרד עם מנהיגים יהודים ומוסלמים.
האבטחה סביב האפיפיור תהיה מוגברת ביותר משום שהוא פסל את השימוש בכלי רכב ממוגני ירי ורוצה להתנייד במכונית רגילה, כפי שהוא עושה ברומא. "זה לא מותיר לנו הרבה מרחב של תמרון", אמר בן-חור. הוא הוסיף כי האתרים ה"סטריליים לכאורה", שבהם תהיה הגבלה גדולה של מעבר תיירים, יהיו חייבים להיות גדולים מאוד.
ביקורו של פרנסיסקוס במזרח התיכון יהיה קצר יותר מזה שערך יוחנן פאולוס השני ב-2000 ובנדיקטוס ה-16 ב-2009. הביקור המקוצר אכזב נוצרים רבים באזור משום שרק מעטים יזכו לראות אותו בעיניהם.
המסע האפיפיורי מתחיל כאמור היום בירדן. כשיגיע לירושלים יציין האפיפיור 50 שנה לפגישתו של האפיפיור פאולוס השישי בירושלים ב-1964 עם הפטריארך אתינגורס, המנהיג הרוחני של הנוצרים האורתודוקסים. אותה פגישה ציינה נקודת מפנה ביחסים בין שני זרמים בנצרות שהתפצלו ב-1045 ויונצחו בעת פגישתו של פרנסיסקוס עם ברתולומיאו, הפטריארך הנוכחי.