יקר מדי: הישראלים קונים פחות בייגלה שטוח
יש ירידה של 11% בכלל מכירות הבייגלה והצרכנים חוזרים לבייגלה רגיל, כיוון ששטוחים יקר יותר. בעוד שבייגל בייגל הורידה מחירים, אסם דווקא העלתה אותם. במקביל, מכירות עוגיות פשוטות כמו פתי בר גדלו וחברת מאיר בייגל השיקה חטיף אפוי מתוק בשם פתי בייגל, שמשלב פתי בר ובייגלה במטרה לשפר את המכירות
מגמת צמצום הקנייה בסופר ניכרת גם בבייגלה, אם יקר לא קונים: שוק הבייגלה ירד בשלישון ינואר עד אפריל ב-11% לעומת השלישון המקביל בשנה שעברה, כך לפי נתוני סטורנקסט (מאי 2014, שוק כספי מצטבר) שהציגה היום (ב') חברת מאיר בייגל בעת השקה של מוצר חדש: פתי בייגל - הכלאה בין בייגלה לפתי בר.
- לידיעת הצרכנים: מוצרי מזון חדשניים עולים יותר
- מיסטר פרעצלס תפתח דוכנים בישראל
- מלחמת הבייגלה: אסם תשווק "שטוחים" מתוקים
- בייגלה 2012: השטוחים של אסם בירידה
בנוסף, אחרי כמה שנים שהבייגלה השטוח הוביל את השוק, נראה שיש מעבר של צרכנים מהבייגלה השטוח בחזרה לבייגל רגיל. נתח השוק של הבייגלה השטוח ירד מ-51% ל-40% מהשוק. מכירות הבייגלה הרגיל עלו מ-49% מהשוק ל-60% מהשוק. בייגלה שטוח יקר יותר לצרכן בכ-20%.
הבייגלה השטוח הושק על ידי אסם ב-2011 תחת שם המותג "שטוחים". אחריה השיקו את המוצר גם בייגל בייגל של יוניליוור (דקדק) ומאיר בייגל, תחת השם "שטוחל'ה". מאיר בייגל מייצרת גם מותג פרטי בין היתר עבור שופרסל. לפי נתוני סטורנקסט, יוניליוור הורידה את מחיר כלל מוצרי הבייגלה שלה בכ-6.5% בשליש הראשון של השנה האחרונה. אסם העלתה את המחיר ב-4.6% ומאיר בייגל העלתה את המחיר ב-0.4%.
בייגל בייגל היא השחקנית הגדולה בקטגוריה והיא מחזיקה 37% מהשוק. אסם מחזיקה 35% ומאיר בייגל 21%.
ב-2013 נמכרו 4,750 טון בייגלה ב-137 מיליון שקל. בשלישון הראשון של 2014 נמכרו 1,490 טון בייגלה בהיקף כספי של 43 מיליון שקל.
"הסיבה לירידה במכירות היא יוקר המחייה", מסביר הבעלים של מאיר בייגל, גלעד זילברברג. "הבייגלה השטוח נמכר עוד פחות, כיוון שהוא יקר יותר וכן כי ההתלהבות מהקטגוריה נרגעה".
בניגוד לבייגלה, מכירות פתי בר ועוגיות בייסיק גדלו
לאור התכווצות שוק הבייגלה, מאיר בייגל השיקה היום מוצר חדש: פתי בייגל - המשלב פתי בר ובייגלה. המוצר ייחל להימכר בכל רשתות השיווק ב-1 ביוני. "זו חדשנות עולמית שמגיעה מחברה קטנה", הצהיר היום זילברברג במסיבת עיתונאים שערך. הוא טוען שזה מוצר בקטגוריה חדשה של מוצרים שבין פתי בר לעוגיות.
מנתוני סטורנקסט ניתן לראות שכדאי להיכנס לשוק העוגיות: שוק עוגיות הבייסיק גדל במכירות ב-1.7% והמכירות של פתי בר גדלו ב-5% מאז 2012. נתח השוק הכספי של עוגיות פרימיום גדל ב-10.8% ונתח השוק הכספי של עוגות אישיות גדל ב-18.3%. מכירות הוופלים לעומת זאת ירדו ב-8.8%.
פתי בייגל: בייגלה במרקם של פתי בר מתוק
בעבר אסם מכרה בייגלה שטוח מתוק, אך המוצר ירד מהמדפים. פה מדובר במוצר בצורת לבבות במרקם שבין בייגלה שטוח לעוגייה, בטעמי וניל, שוקולד וקינמון. החברה מתגאה בכך שכל "לב" של פתי בייגל מכיל 4 קלוריות בלבד (לשם השוואה במבה מכילה כ-6 קלוריות ליחידה), אולם אריזה של 180 גרם פתי בייגל כוללת כ-313 קלוריות. לא מעט.
"אנחנו יצרנים ישראלים שמתמקדים בהורדת שומן ונתרן", אמר זילברברג. "אני נותן מוצר יותר טעים, יותר בריא ובמחיר נגיש. בעוגיות יש 25% שומן, בפתי בר 12% שומן, בפתי בייגל יש 6% שומן. הורדנו חצי מכמות השומן.
"אנחנו משיקים את המוצר אחרי שנתיים פיתוח והשקעה של 3 מיליון שקל. נמכור אותו באריזות של 180 גרם ב-6.5-6.9 מחיר מומלץ. זו יריית הפתיחה של החדשנות שלנו, יהיו לנו עוד חדשנויות וגם פרצנו לחו"ל. המטרה שלנו היא להגדיל את הקטגוריה של עוגיות בייסיק ופתי בר ב-5%, קטגוריה שכיום מגלגלת 400 מיליון שקל. תוך 3 שנים נגיע למכירות 40-20 מיליון שקל".
הממשלה החליטה על רפורמה בייבוא, בין היתר של עוגיות וחטיפים. יהיה ייבוא זול יותר?
"אנחנו יצרנים לא יבואנים, הרפורה הזאת פוגעת בנו. על הממשלה להשקיע בייצור וייצוא, לא בייבוא. כל המדיניות של הממשלה זה פופוליזם. אני לא רואה שיהיה שום שיפור במחיר לצרכן ומי שייפגע אלה היצרנים הקטנים והבינוניים ויהיו פיטורי עובדים".