היום ומחר: שיבושים בקווי האוטובוס של קווים
העובדים משבשים את נסיעות האוטובוסים של החברה היום ומחר, בטענה לסחבת במו"מ מול ההנהלה על שיפור בתנאיהם. בפעם הקודמת אפשרו נסיעה בחינם - אך טוענים כי ספגו בשל כך תביעות אישיות. עשרות נוסעים כעוסים איחרו לעבודה: "זה פשוט ביזיון"
עיצומים בחברת קווים : נהגי החברה משבשים היום (א') ומחר את העבודה בקווי האוטובוס של החברה. במרבית האזורים השביתה תמשך עד השעה 14:00, אך באזור רמלה-לוד תמשך השביתה עד חצות. העובדים טוענים כי ההנהלה הפעילה עליהם לחצים בעקבות התאגדותם ומוחים על שעות העבודה, תנאי העבודה ועל סחבת במו"מ עם החברה, על תוספת שכר.
- עיצומים לטובת הלקוחות: נסיעה חינם בקווים
- מדריך לנפגעי תאונות בתחבורה ציבורית
- עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו
ועד הנהגים, המאוגדים בכוח לעובדים, הודיע כי השיבושים יורגשו בכל אחד מארבעת אשכולות פעילות החברה: בקעת אונו ופתח תקווה במרכז; מודיעין ומודיעין עלית; ביתר עילית; ונתניה, חדרה עפולה וטבריה בצפון. במודיעין ובמודיעין עלית צפויה השביתה להימשך עד 10:00.
שחר, שהגיע לתחנה ברמלה, סיפר ל-ynet כי "כשהגעתי למקום הופתעתי, לא הבנתי מדוע כל כך הרבה אנשים עומדים בתחנה. באופן אישי התמזל מזלי ונזקקתי לקו פנימי ולא איחרתי למקום עבודתי, אבל נוסעים רבים עמדו בתחנה מעל חצי שעה לשווא. המון אנשים משתמשים בשירות הזה, כי הוא חוסך הגעה אל הרכבת ויותר זול ממונית שירות".
יוגב, שהמתין לשווא במשך 25 דקות בתחנה בשכונת קייזר במודיעין, לקח משם טרמפ לתחנה הצמודה לקניון מודיעין, שם המתין רבע שעה נוספת, לאחריה הלך ברגל לתחנת הרכבת. לעבודה הוא צפוי להגיע בסביבות רבע לעשר, באיחור של שעה וחצי. "זה פשוט ביזיון", אמר. "חיילים לא יכולים להגיע לבסיס, תלמידים מאחרים לבית הספר ואנשים עובדים תקועים".
נוסע אחר סיפר כי הגיע לתחנה במודיעין ב-06:50 בבוקר וחיכה יותר מ-40 דקות. לבסוף החליט לקחת רכבת ולמזלו מצא טרמפ - אבל הוא עדיין יגיע באיחור של כשעתיים לעבודה, בשעה 10:00 במקום ב-8:00, איחור שייגרע משעות העבודה שלו.
נוסע נוסף סיפר כי הגיע לתחנה ביציאה ממודיעין ב-6:40. "עשרות אנשים רצו לנסוע לירושלים לתל אביב ורמלה, אך אף אוטובוס לא הגיע. בשעה 8:15 הלכתי ברגל לצומת שילת וב-8:40 הגיע קו 465 של אגד, שאנחנו לא עולים עליו בדרך כלל ורק יודעים שהוא נוסע לירושלים. שילמנו 16.80 שקל, שזה מחיר מופקע לנסיעה לירושלים, אבל אין ברירה. אני וכל הנוסעים, כולל חיילים וסטודנטים, מאחרים לעבודה, ללימודים ולצבא".
העובדים טוענים לתנאי העסקה ירודים
לטענת העובדים, הם מנהלים מזה כחודשיים מו"מ מול ההנהלה בדרישה לשיפור בשכרם ללא התקדמות. בנוסף הם טוענים לתנאי העסקה ירודים, כ-13 שעות עבודה ביום בממוצע, היעדר קרן השתלמות, פנסיה נמוכה ועוד.
לפני כשבועיים שבתו העובדים באופן אחר - הם השביתו את פעילות הכרטוס ואפשרו לנוסעים לא לשלם בעבור הנסיעה. לטענת העובדים, חברת קווים איימה על נהגי החברה בתביעות אישיות.
ערן חולתא המלווה את הוועד מטעם ארגון כוח לעובדים, אומר כי "מדובר בסכסוך עבודה קיבוצי ולכן אין ערך בתביעה אישית, אך ציבור הנהגים חש מאויים". לדבריו, בשל כך פנו העובדים לאפיקי "מקובלים". בוועד אמרו כי הם מפעילים שביתה יומית שלא תגלוש לערב החג, וזאת על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בנוסעים.
ועד העובדים מסר כי מחר בבוקר יפגין מול משרדי חברת "מאיר", בבעלותו של יעקב שחר, מבעלי קווים ונשיא מועדון הכדורגל מכבי חיפה, בקריאה להתערבותו במשבר. "אנו קוראים מדי יום על רכישות אטרקטיביות למכבי חיפה ובה בעת נטען כי אין לחברה יכולת להוסיף ולו שקל אחד לשעת עבודה", אמרו בוועד. "רק עלותו של שוער הרכש החדש שקולה למשכורתן של 45 נהגים".
מחברת קווים נמסר בתגובה: "קווים מוחה על כך שבו בזמן שמתנהל משא ומתן הנערך בתום לב מצד הנהלת החברה, בוחר קומץ של נהגים מאשכול אזורי בודד, שלא נבחר על ידי עובדי החברה ואינו זוכה לתמיכת כלל נהגי החברה, לנקוט בפעולות מיותרות, חד צדדיות ובריוניות של השבתת שירות חיוני במדינת ישראל. ואת, בשעות שיא הביקוש של יום ראשון בבוקר ובסמוך לחג השבועות ובניגוד להצהרותיהם החד משמעיות כי ישביתו רק חלק מן האשכול ובשעות שאינן שעות העומס והשיא וכל זאת על גב ציבור הנוסעים ובמיוחד ציבור החיילים הנזקקים לשירותי התחבורה הציבורית בימי ראשון".