מדריך לנפגעי תאונות בתחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית נחשבת לבטוחה יחסית, אבל גם כאן אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מעורבים בתאונת דרכים. אז כדי שתדעו מה לעשות אם זה קורה, עו"ד עמיקם חרל"פ הכין לכם מדריך זכויות לנוסע בתחבורה הציבורית
התחבורה הציבורית מתיימרת להיחשב לבטוחה, זמינה ונגישה ביותר, ואמורה לפתור את בעיות הפקקים, לחסוך בדלק וזיהום, ולייתר את חיפוש החנייה. אבל מקרים דוגמת התאונה הקטלנית שהתרחשה לאחרונה בכביש 6 בין אוטובוס למשאית, מזכירים שגם כאן אנחנו עלולים להיות חשופים לנזקים.
אז כדי שתדעו מהן זכויותיכם במקרה של תאונת דרכים ברכבת, אוטובוס או מונית - בין אם מדובר בעצירה פתאומית ונפילה באוטובוס, מעידה ביציאה מהרכבת או תאונת דרכים של ממש, הכנו עבורכם את המדריך שיסייע לכם להתמודד עם המצב.
תביעת ביטוח בתחבורה ציבורית
בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים בישראל, כל אדם שנפגע מכלי רכב מכל סוג, רשאי לתבוע את חברת הביטוח של בעל הרכב בו נסע. זאת כמובן רק אם הרכב בוטח בביטוח חובה ורישיון הנהיגה של הנהג היה בתוקף - שני תנאים שבתחבורה ציבורית די מובנים מאליהם.
כשניגשים לתבוע את חברת הביטוח, צריך לפעול באופן דומה למקרה בו התאונה התרחשה ברכב שלכם. אם משום מה רישיון או ביטוח נהג הרכב הציבורי לא היה בתוקף, גם כאן לא תאבדו את זכותכם לתבוע - הפעם את "קרנית" - קרן פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. זהו גוף משפטי שהוקם לצורך זה מכוח החוק, ומתפקד כחברת ביטוח לכל דבר ועניין.
בכל מקרה, בשלב הראשון מיד לאחר התאונה, חשוב לדרוש את פרטיו של הנהג, כמתחייב בחוק, גם אם אחריותו לגרימת התאונה מוטלת בספק.
היקף כיסוי פוליסת הביטוח
היות ומדובר בביטוח חובה, הוא זהה מבחינת הכיסוי והיקפו לכל סוג של רכב מנועי. לפי הנחיות החוק, הכיסוי מכיל כל נזק ללא מגבלת סכום רשמית (קיימות כמובן הנחיות בפסקי דין לגבי שיעורי תשלום), למעט פיצוי עבור כאב וסבל הקבוע בחוק.
ערכו של כאב וסבל נכון להיום, עומד על כ-171 אלף שקל לערך, זאת לאדם שנקבעה לו נכות בשיעור 100% וגילו נמוך מ-30 שנה. לאחר מכן הסכום יורד באחוז עבור כל שנת חיים מעבר לגיל 30. כך שלמשל אם את בת 40, תקבלי 10% פחות עבור נכות בשיעור של 100%, כלומר כ-154 אלף שקל.
בנוסף, קיים פיצוי מזערי בגין כל יום אשפוז - אך זה לעולם לא יצטבר יחד עם פיצוי כאב וסבל סכום של יותר מ-171 אלף שקל. בנכות נמוכה יותר ישולם הפיצוי באופן יחסי לנכות ולגיל, וכאשר אין נכות הפיצוי לא יעלה על 10% מהסכום המרבי (כ-17 אלף שקל).
אז מתי מגיע פיצוי גבוה?
פיצויי הנזקים הגדולים בתאונות דרכים בתביעות נזיקין, נפסקים בנושאי הפגיעה בכושר השתכרות, הוצאות סיעוד וליווי, רכב ונסיעות, וטיפולים רפואיים חריגים.
נוסף על כך, במידה ויש ברשותכם פוליסת ביטוח פרטית - כמו ביטוח לאובדן כושר עבודה, תוכלו לתבוע באופן פרטי. במקרה של תאונת עבודה, כלומר בדרך לעבודה או מהעבודה, יש לפנות גם למוסד לביטוח לאומי. תשלומים מזה יילקחו בחשבון, ויקוזזו מהסכומים שחברת הביטוח תשלם - לכן חשוב מאוד לתבוע גם בביטוח לאומי במידה ויש הצדקה לכך.
מתי אי אפשר לתבוע?
אם בתאונה לא היה מעורב רכב כלל, למשל מעידה במדרגות בדרך לרציף הרכבת. במקרה כזה צריך לבדוק מה הייתה הסיבה לתאונה - האם ארעה בשל רשלנות כמו פגם משמעותי או מכשול נסתר בדרך. אם אכן קיימת רשלנות של המחזיק והאחראי לשטח, יש עילת תביעת נזיקין נגדו.
במקרה של עיכוב בתחבורה ציבורית, אף אם נגרם לכם נזק כלכלי, בדרך כלל לא תתקבל דרישה לפיצוי. זאת ועוד - אם נוסע בתחבורה ציבורית הואשם בגרימת נזק בגוף או ברכוש, מפעילת הקו יכולה אף לתבוע את הנוסע.
לסיכום
במקרה של מעורבות בתאונת דרכים בתחבורה ציבורית, רצוי לפעול כמו בכל פגיעה בגין תאונה ברכב ממונע: לדרוש את פרטי הנהג ואת פרטי חברת הביטוח, ואם אין כזו אז לפנות לקרנית. במקביל, מומלץ להגיש תביעה להכרה באירוע כתאונת עבודה על-ידי המוסד לביטוח לאומי, אם התאונה עומדת בתנאים כמובן. נסיעה בטוחה.
- עו"ד עמיקם חרל"פ
, הוא עו"ד תאונות דרכים, דיני נזיקין וביטוח