נזילה וריצוף שבור: כשהקבלנים לא רצים לתקן
נזילות ורטיבות בחדרי השינה והרחצה, ריצוף שבור, בעיות צבע וגם אריחים מתפוררים - אלה רק חלק מליקויי בנייה שגילו רוכשי דירות חדשות כשנכנסו לדירתם. בשיחה עם ynet הם טוענים שהקבלנים לא ממש ממהרים לתקן את הליקויים. אז איך יש להתנהל מול החברה הקבלנית ומהו הליקוי הנפוץ ביותר?
קניתם דירה חדשה מהניילונים? תתחדשו, אבל קחו בחשבון שלא תמיד דירה חדשה חפה מתקלות. פניות שהגיעו ל-ynet בשבועות האחרונים באמצעות הדואר האדום, מצביעות על מסכת קשיים שחווים רוכשי דירות חדשות מול הקבלנים בעקבות תלונות על ליקויי בנייה.
מדריכים נוספים על ליקויי בנייה בערוץ הנדל"ן :
- גיליתם ליקויי בנייה בדירה? מדריך לפעולה
- דירה מיד שנייה: לקבלן יש עדיין אחריות?
- לפני שהבניין קורס: כך תזהו ליקויי בנייה
"רכשתי לפני שנה וחצי דירה מחברת אפרידר ומאז יש לי רק צרות", טוען בשיחה עם ynet טיראן לוי, תושב ראש העין שהעתיק את מקום מגוריו מאשדוד וקנה דירה חדשה בפרויקט "משכנות המוסיקה". לדבריו, "נציגי החברה הגיעו מספר פעמים לדירה. הם מאשרים שיש ליקויים - אבל לא עושים דבר ומורחים אותי. היו אצלי 5-6 נציגים". לטענת לוי, הדירה סובלת מנזילות ורטיבות בחדר השינה ובחדר הרחצה, מריצוף שבור, בעיות צבע ואריחים מתפוררים.
ש' (השם המלא שמור במערכת) מאשדוד טוען גם הוא כי רכש דירה וגילה בה ליקויי בנייה רבים כבר לפני 5 שנים - ומאז ממתין שהקבלן יתקן את הליקויים ללא הצלחה. "אמא שלי מעדה כמה פעמים מבלטות שבורות ולא ישרות, דלת הממ"ד לא נסגרת ואת כל חיווט חשמל החלפתי", הוא מספר. לדבריו, הקבלן מתנער מאחריות על התיקונים, מכיוון שחתם על טופס שקיבל את הדירה תקינה ולשביעות רצונו.
גם בעלי דירות צמודות קרקע בבנייה עצמית שביישוב בית חורון הסמוך לירושלים טוענים כי בתיהם סובלים מליקויי בנייה. לדבריהם, הדירות שבבעלותם ניזוקו לפני קרוב ל-5 שנים, לאחר שהקבלן המבצע תחם אותן בקירות תומכים משום שהן נבנו בשטח משופע והיה חשש מהידרדרות סלעים. ואולם, חלק מהקירות קרסו ופגעו בבתים - והדיירים נאלצו להתפנות מהם ולעבור למגורים חלופיים כגון קראוונים ביישוב. מאחר שכבר 5 שנים הליקויים לא תוקנו, מגבשים בימים אלו בעלי הדירות תביעה בנושא מול הרשות המקומית ומול הקבלן המבצע.
4 שנות אחריות על איטום הבית
"לא פעם הקבלנים 'מושכים' את הזמן, כדי שליקויי בנייה כמו רטיבות יחלפו או עד שהדייר יבצע את התיקונים באופן עצמאי", מסביר אלעד סגאה מחברת הדס ביקורת מבנים. לדבריו, "במקרים אלו יש לפנות ליזם דרך עורך דין המצרף בדיקה מקצועית של הליקויים, ולהמשיך במקרה הצורך להליך משפטי".
בנוגע לבעיות ריצוף, ממשיך סגאה, "יש לבצע פירוק של האריחים הלקויים ולרצף אותם מחדש עם כמות תקנית של חומר מילוי. במקרים רבים אי אפשר להשיג גוון מדויק של הריצוף - ואז התיקון יתבצע עם אריחים דומים". תקלות באיטום של ממ"דים, לדבריו, מצריכות פנייה למכון התקנים, שנותן את אישור תקינות הממ"ד.
לדברי עו"ד ברק קינן ממשרד עוה"ד הרטבי ברנשטיין בסון ושות', המתמחה בדיני מקרקעין, ליקויי מסגרת, נגרות ואלומיניום תקפים לשנתיים - כלומר באחריות הקבלן לתקן אותם עד שנתיים אחרי רכישת הדירה, כמו גם ליקויים בריצוף.
עוד אומר קינן כי הדוד שמותקן בדירה וליקויי תשתיות בחצר הבית באחריות הקבלן במשך 3 שנים. ליקויי איטום צריכים לעבור תיקונים עד 4 שנים אחרי קניית הדירה וסדקים גדולים צריכים לזכות לתיקון של הקבלן עד 5 שנים אחרי קניית הדירה. נפילת אריחים חיצוניים - באחריות למשך 7 שנים.
הליקוי הנפוץ ביותר - רטיבות
למרות התלונות, נראה כי חלק מרוכשי הדירות החדשות כבר נערכים מראש למצב הביש של מציאת ליקויים בדירה החדשה. לדברי ערן סיב, יו"ר איגוד המשפצים, בשנת 2013 נרשמה עלייה של 20%-25% בהזמנת ביקורות מומחה לדירה חדשה בטרם קבלתה מקבלן. עלות ביקור כזה, כולל הנפקת דו"ח שתקף משפטית, עומדת על 800-1,000 שקל. "אני כמעט ולא מכיר מקרים בהם אין תקלות והן לא חייבות להיות מהותיות", הוא אומר, "ליקוי יכול להיות רק ויזואלי".עם זאת, הוא מדגיש כי 10%-15% מהמקרים נחשבים כליקויים מהותיים שמחייבים עבודה מקיפה של הקבלן. "כל עוד הרוכש לא שילם לקבלן את מלוא התשלום וחתם על הטופס, הכוח עדיין אצלו. למרות שישנה אחריות, לאנשים רבים קשה להתנהל מול הקבלן וגם קבלנים לא ששים לתקן דברים במהירות".
ומה הליקוי הנפוץ ביותר? חברת הדס ביקורת מבנים ניתחה 200 מקרים של ליקויי בנייה בהם טיפלה ברבעון הראשון של 2014, ומצאה כי הליקוי הנפוץ ביותר הוא רטיבות (42%). על פי הנתונים, בבנייה צמודת קרקע הרטיבות היוותה כ-35% מכלל ליקויי הבנייה ובבנייה לגובה היוותה הרטיבות כ-49% מכלל ליקויי הבנייה. בחברה מסבירים כי ליקוי הרטיבות הוא הקשה ביותר לגילוי, שכן יש מספר מצומצם של ימי גשם בשנה ולא תמיד נמסרת הדירה בסמיכות לימים אלו.
"אין מספיק ביקורות במהלך ביצוע עבודות הבנייה, במיוחד ביקורות סופיות לפני מסירת המבנה", טוען מהנדס הבניין אליעזר גוכמן מחברת הדס ביקורת מבנים. לדבריו, "ביקורות כאלה היו יכולות למנוע הישנות מקרים של חדירת מי הגשם. הדבר גורם להישארות של ליקויים בדירות אחרי מסירתן, ולהוצאה גדולה במיוחד לתיקונן".
לעניין תלונותיו של טיראן לוי, מחברת אפרידר נמסר בתגובה: "חברת אפרידר שואפת לאפס תקלות ותלונות ועושה הכל כדי לעמוד בסטנדרט גבוה של בנייה ושירותי הבדק, בהתאם לחוק המכר. לצערנו, הדייר נוהג באופן בוטה ובלתי ראוי במטרה לקבל כספים שאינם מגיעים לו. ראיה לכך היא שאת מעט הליקויים שכן קיימים, סירב הדייר לאפשר לחברה לתקן ואף היתל בה ובשלוחיה באופן ציני שגרם לחברה נזקים כספיים. דוגמה בולטת היא שבכל פעם בה תואם עמו, לאחר שהערים קשיים רבים, מועד לביצוע עבודות בדירתו, הוא דחה את התיקון. הכל במטרה לקבל פיצוי כספי, אשר אינו מגיע לו לפי כל דין".