ראיתי את סאונדגרדן בברלין, ויש למה לחכות
להקת סאונדגארדן הגיעה לברלין וחיממה את בלאק סבאת' עם מופע לציון 20 שנה ל-Superunknown. גולש ynet אור כהן שזכה בכרטיס לחוויה, חזר משם עם ציפייה למה שיקרה בישראל על הבמה
לנירוונה היה את Nevermind, ל-Pearl Jam היה את Ten, לאליס אין צ'יינס את Dirt, ולסאונדגרדן היה את Superunknown. אלבום האולפן הרביעי של הלהקה, שיצא ב-1994, הביא לסאונדגרדן הכרה בינלאומית, ושימש פסקול התבגרות למיליוני בני דור ה-X בכל העולם.
סאונדגרדן היא בעיני אחד הניסים החיים של הגראנג' ורוק שנות ה-90: להקה ששרדה את הזוועות ששטפו את חברותיה לז'אנר (מי אמר קורט קוביין וליין סטיילי?), אך התפרקה למורת רוח המעריצים הרבים בסוף שנות ה-90 בגלל סכסוכים פנימיים וחילוקי דעות יצירתיים. בניגוד לחבריהם בלהקות אחרות יוצאות סיאטל, חברי הלהקה לא נשאבו לסמים ומלנכוליה, ונודעו דווקא בזכות כיווני גיטרות לא שגרתיים, חיבור גאוני של מטאל, פאנק ופסיכודליה, שילוב של מאפיינים אוריינטליים ובעיקר התברכו בקולו הנדיר של כריס קורנל שפשוט אי אפשר לטעות בו, יחד עם כתיבה משובחת.
שנת 2014 מציינת 20 שנים ליציאת Superunknown, אלבום המופת שהפך את סאונדגרדן לתופעה עולמית, זיכה אותם בשני פרסי גראמי ופלטינה מחומשת בארצות הברית, וזכור בתור אחד מאלבומי הרוק המשמעותיים ביותר שיצאו בשנות ה-90. הלהקה בחרה לציין את שני העשורים שעברו במסע הופעות ברחבי אירופה יחד עם Black Sabbath, אגדת רוק ומטאל בפני עצמה. קורנל מציין במהלך ההופעה כי החיבור ל-Black Sabbath הוא ההזדמנות להוקיר תודה ללהקה שהיוותה את אחד ממקורות ההשראה המוזיקליים החזקים ביותר עבורו.
כשסאונדגרדן עולים לבמה ב-Kindl Bühne Wuhlheide בברלין כמופע מקדים ל-Sabbath הם מתקבלים בקול מחיאות כפיים סוערות במיוחד - וזה הזוי בהתחשב בעובדה שהם אפילו לא המופע המרכזי של הערב - אבל הקהל של Sabbath יודע לתת כבוד ואפשר לזהות כמה אלפי ידיים מסמנות את המאנו קורנוטה - "מחוות קרני השטן" המוכרת. הם לא מבזבזים זמן ופותחים עם השיר הראשון שהעלה אותם לתודעה הציבורית - Jesus Christ Pose - שהקליפ שלו נדחה על ידי MTV כשיצא לראשונה ב-1991 במהלך שעורר הרבה סקרנות כלפי הלהקה, ואף העניק להם מועמדות ראשונה לגראמי.
קורנל מברך את הקהל וללא השתהות מיותרת ממשיך עם Spoonman, אחד הלהיטים היותר גדולים מהאלבום המיתולוגי. השיר שנכתב יחד עם חברי Pearl Jam הוא בעצם מחווה לאמן רחוב פופולרי בקליפורניה - "ארטיז איש הכפיות" - אשר מתארח בשיר המקורי בהקלטת האולפן וניתן לשמוע אותו מנגן על הכפיות בתחילת השיר.
אחרי ביצועים מהודקים ומדויקים ל- Outshined ו-Rusty cage, שני השירים היותר מוכרים מהאלבום Badmotorfinger, סאונדגארדן מזכירים לנו לכבוד מה התכנסנו. קשה להאמין ש-17,000 איש מסוגלים להיות כל כך שקטים כשהצלילים הראשונים של Black Hole Sun מתנגנים. השיר, שהכניס את הלהקה לפלייסליסט הקבוע במוח שלי, מהפנט ומכשף גם 20 שנים אחרי, והוא סוחף ומטשטש את קהל - אין מישהו שלא מכיר את המילים, כולם מזמזמים אותן בשקט ונותנים לסאונד האדיר לשטוף את האזניים והגוף.
אבל אם חשבתי לרגע ש-Black Hole Sun יהיה השיא של הערב, הרי ששני שירים לאחר מכן מגיע השיא האמיתי עם ביצוע מחשמל ל-Superunknown - שיר הנושא של האלבום, שבעיני לפחות הוא גם הביטוי האולטימטיבי לזעם הנעורים והתסכול של הדור הזה - המאפיינים המובהקים של הגראנג' ואחת הסיבות העיקריות לפופולריות של להקות הז'אנר.
במסגרת מופע המציין 20 שנים לאלבום בלט מאוד בהיעדרו השיר Like Suicide, אחד השירים היותר אפלוליים שמגיע בסוף האלבום (בגרסה האמריקנית. בגרסה האירופאית נוסף שיר הבונוס She Likes Surprises). השיר העוצמתי הזה העלה בזמנו הרבה תיאוריות וסימני שאלה היות והאלבום שוחרר כחודש לפני מותו של קורט קוביין (מעריצים רבים סברו שקורנל
ראה את הנולד ושיער את הסוף המתקרב), אולם קורנל הכחיש לאורך השנים כל קשר בין השיר להתאבדותו של קוביין.
בעוד כעשרה ימים סאונדגרדן מגיעים לישראל במסגרת פסטיבל רוקנרולר, לאחר שני ביקורים עצמאיים של קורנל בשנתיים האחרונות - ואם ההופעה הקצרה בברלין היתה איזושהי אינדיקציה לרלוונטיות והעוצמה שהלהקה מביאה לבמה - אז מחכה לנו כאן חגיגה מוזיקלית אדירה. איתותים מחברי הלהקה (בהם הראיון עם הגיטריסט קים ת'איל) מעידים שההופעה בארץ צפויה להיות הרבה יותר מקיפה ולהכיל מגוון רחב של שירים מכל התקופות, כולל האלבום האחרון King Animal שיצא לאחר האיחוד.