שתף קטע נבחר

קונים פחות, עוברים לסופרמרקטים חרדיים

לפני נתוני נילסן לחודש מאי, הרשתות, היצרנים והיבואנים ממשיכים לגלגל פחות כסף במכירת מוצרי צריכה, זאת למרות שהם מציעים פחות מבצעים. הירידה בכמויות שהצרכנים קונים נמשכת, אך היא מתונה יותר. מכאן שנראה שיש פנייה של צרכנים למוצרים זולים יותר. יחד עם זאת, קונים יותר חטיפים ומוצרי בריאות. התייקרו: חיתולים ותחליפי מזון לתינוקות. הוזלו: קוטג' וחומרי ניקוי

נמשכת הירידה במכירות בסופרמרקטים, כך עולה מנתוני נילסן לחודשים ינואר-מאי. בכך נמשכת המגמה של צמצום הקנייה של הצרכנים בישראל, אם כי יש לקחת בחשבון שהנתונים מכסים 97% מהשוק, אך לא כוללים את המגזר הערבי ולא כוללים את סופר-פארם בקטגוריית טיפוח הפרט.

 

כרוניקה של צרכנים ששומרים על הכיס:

 

ניכרת התחזקות של סופרמרקטים חרדיים, אך גם של מינימרקטים וירידה במספר הפריטים שנמצאים תחת מבצעים. הירידה בכסף שמגלגלים הספקים והקמעונאים גדולה יותר מהירידה במספר הפריטים שקונים הצרכנים, מכאן שיש מעבר של צרכנים לפריטים זולים יותר.

 

 (מקור: נילסן) (מקור: נילסן)
(מקור: נילסן)

 

ירידה במכירות הכספיות

לפי הנתונים, מינואר-מאי 2014, יש ירידה של 1.8% בכסף שמגלגלים הקמעונאים, היצרנים והרשתות ממכירת כלל מוצרי הצריכה.

 

הירידה הגדולה ביותר במכירות הכספיות היא במשקאות, ירידה של 3.1%. אחריה, יש ירידה במכירת מוצרי טיפוח לבית של 2.8% ובמוצרי טיפוח אישיים - 1.9%. במוצרי מזון, שמהווים 74% מכלל שוק מוצרי הצריכה, יש ירידה במכר הכספי של 1.5%. אלה ירידות שהחלו בשלהי 2013. במאי 2013, עוד היתה עלייה בצריכה, כפי שקרה בדרך כלל בשנים קודמות.

 

הצרכנים ממשיכים לקנות פחות, באופן מתון יותר

מבחינה כמותית, כלומר מבחינת מספר הפריטים שהצרכנים קונים, יש ירידה של 1.2% בכלל מכירות מוצרי הצריכה מתחילת 2014. במזון יש ירידה של 1.2% במשקאות - ירידה של 2%, בטיפוח הפרט עלייה במכירות הכמותיות של 0.8% ובמוצרי טיפוח הבית יש סטגנציה.

 

בדיקה של השנה האחרונה, מאי 2013 עד מאי 2014, מראה שהצרכנים החלו לצמצם קנייה כבר ב-2013, אך גם שיש התמתנות בהתנהגות זו, כלומר הצרכנים עדיין קונים פחות, אבל המגמה מתחילה להתמתן קלות. אפשר לראות זאת מבדיקה של מאי 203 עד מאי 2014: בתקופה זו יש ירידה של 1.6% בכלל שוק מוצרי הצריכה וירידה דומה במזון, ירידה של 2.5% בצריכת משקאות וירידה של 0.5% במוצרי טיפוח לבית. במוצרי טיפוח אישי יש עלייה של 0.5%. כיוון שהירדות גדולות יותר בתקופה זו, של שנה, זה אומר שהמגמה מתמתנת.

 

יש ירידת מחירים במוצרי ניקיון וטיפוח, לא במזון

ירידות המחירים כתגובה לצמצום הקנייה - מתמתנות. מתחילת 2014, המחירים ירדו בעיקר בענפי טיפוח הבית והפרט: ירידות של 2.9% ו-2.7%. זה תרם לירידת מחירים בכלל ענף מוצרי הצריכה של 0.6%. במשקאות, יש ירידת מחירים של 1.1%, אך במזון, המחירים נשארו דומים, עם ירידה קלה של 0.2%.

 

יש ירידה בשיעור המבצעים הגבוה שנצפה בתחילת השנה (ניתנו מבצעים טובים יותר לעומת השנה שעברה – תגובת פאניקה לירידה בקניות) ובמאי הוא זהה לעומת אשתקד. 22% מהמכר נמצא במבצע.

 

הסופרמרקטים החרדיים מתחזקים

החנויות החרדיות ממשיכות להתחזק, כמו גם מינימרקטים פרטיים. נראה שהצרכנים נודדים לערוצי הקנייה החרדיים משום שהם לעיתים קרובות זולים יותר. במינימרקטים הפרטיים מנסים להציע יותר מבצעים כדרך למשוך צרכנים לערוך את הקניות קרוב לבית. ההתחזקות הזאת באה על חשבון הסופרמרקטים הזולים.

 

במאי 2013 הסופרמרקטים הזולים (דיסקאונט) היוו 49.8% מהשוק ובמאי 2014, הם התכווצו ל-48% מהשוק. הסופרמרקטים החרדיים גדלו מ-13% מהשוק ל-14% מהשוק והמינימרקטים הפרטיים מהווים כעת 15.6% לעומת 14.8% לפני שנה.

  

מה הוזל ומה התייקר - מוצרי מזון ומשקאות

בשנה מול שנה: ינואר – מאי 2014 לעומת ינואר – מאי 2013, מה התייקר? יש התייקרות במוצרי לבן ואשל, קטניות, ממרחים מתוקים, בירה וגבינות צהובות ומותכות. בעיקר התייקרו קטניות: שהמכר הכמותי שלהן עלה ב-3% והכסף שגלגלו הרשתות והיצרנים/יבואנים עלה ב-14% וכן משקאות יוגורט שהמכר שלהם עלה ב-5% מבחינת מכירות כמותיות והמכר הכספי עלה ב-13%.

 

מה הוזל בתקופה זו? בתחום מוצרי הפינוק, הוזלו בעיקר פיצות קופאות ומצוננות שהמכר הכמותי שלהן עלה ב-4% והכספי ירד ב-15%. עוד הוזלו: משקאות מוגזים, קמח וסולת, וופלים, עוגיות וביסקוויטים, סלטים ארוזים, משקאות אנרגיה עוגות ומאפים אישיים חטיפי גרנולה, חטיפים מלוחים ומתוקים, דבש, סוכריות, קוסקוס ארוחות בגביע, מלפפונים חמוצים, גבינות שמנת דלות שומן.

  

במוצרי פינוק, הצרכנים קנו 27% יותר גבינות שמנת (כיוון שהיתה השקה של גבינות שמנת דלות שומן שעוררה את סקרנות הצרכנים בקטגוריה) וכן הם קונים יותר חטיפים, תחליפי לחם, דבש, סוכיות, קוסקוס ומלפפונים חמוצים.

 (מקור: נילסן) (מקור: נילסן)
(מקור: נילסן)

 

בקטגוריות מזון בסיסיות: מה התייקר ומה הוזל?

בהשוואה של שנה מול שנה: ינואר – מאי 2014 לעומת ינואר – מאי 2013, התייקרו מיצים ונקטרים, יוגורט לבן, תה קר, בצקים, מלח, סוכר וממתיקים, גומי לעיסה, יוגורט עם פרי גבינות מלוחות, זיתים, חומרי אפייה, חמאה, מזון מוכן לאכילה לתינוקות ותחליפי חלב אם.

 

הוזלו: קוטג', שמנת מתוקה, דגני בוקר, גרנולה ושיבולת שועל, שמנת מתוקה קצפת וקצפת צמחית, אבקות שוקו, תה ותה נמס גבינות לבנות, מרקים אישיים, שמן ומץ ומיץ לימון וכעכים מלוחים. לא התייקרו ולא הוזלו: טבלאות שוקולד ומשקאות קלים.

 

הירידה הכי גדולה במכירות הכמותיות היא במיצים, יוגורט לבן ותה קר. הירידה הכי גדולה במכירות הכספיות היא בגבינות לבנות ובשמנת מתוקה - מוצרים שהוכנסו לפיקוח. יש גם ירידות גדולות במכירת משקאות קלים ובכעכים ובאופן טבעי, עם עליית הטמפ', גם במרקים אישיים.



 (מקור: נילסן) (מקור: נילסן)
(מקור: נילסן)

 

רוב מוצרי טיפוח וניקיון הבית הוזלו

בבדיקה של שנה מול שנה: ינואר – מאי 2014 לעומת ינואר – מאי 2013, רוב מוצרי הטיפוח וניקיון הבית הוזלו, אך דווקא מוצרים כמו חיתולים התייקרו: הצרכנים קנו 7% פחות חיתולים, אך הכסף שגלגלו הרשתות והיצרנים/יבואנים על חיתולים ירד רק ב-5% מה שמעיד על עליית מחירים. עוד התייקרו: שמפו לתינוק, שמפו לילדים ותכשירי שיזוף.

 

 (מקור: נילסן) (מקור: נילסן)
(מקור: נילסן)

 

הוזלו: מוצרים לטיפול פנים, מגשיות אלומיניום, סבון מוצק, צמר גפן וצמרונים, סבון נוזלי לתינוק, סכינים וקצף גילוח, ניקוי כלים ידני, טיהור אוויר, מפות ומפיות, מוצרי טיהור אוויר, גלילים ויריעות לעטיפה, דאודורנטים שמפו, מרככי כביסה נוזליים, משחות שיניים, קרמים לגוף, מגבות נייר, סבון נוזלי, מוצרים לניקוי חלונות, ניקוי אסלה וניאגרה וחומרי ניקוי במדיח כלים.

 

הירידה בכמויות שהצרכנים קונים, היתה הגדולה ביותר במוצרי טיפול פנים (יש לזכור שהנתונים לא כוללים את סופר-פארם) וכך גם המכר הכספי בקטגוריה זו. המוצר הכי נמכר – חומרי ניקוי כלים במדיח כלים – עלייה של 23% במכר הכמותי וירידה של 2% במכר הכספי מה שמעיד על ירידת מחירים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים