קונים פחות, אך לא עוברים למותגים זולים
69% מהצרכנים שהשתתפו בסקר של המועצה לצרכנות הסכימו עם המשפט, "המחירים הגבוהים גרמו לכך שבחצי הנה האחרונה אני צורך פחות מוצרים", אבל רוב הצרכנים אמרו שהם לא קונים מותגים זולים. אלה שכן קונים לאחרונה בזול, עושים זאת לרוב לא כמחאה, אלא כדי לחסוך. יותר חילונים מוחים נגד המחירים הגבוהים מאשר דתיים ומסורתיים
בסקר המועצה לצרכנות שערכה גיאוקרטוגרפיה בשבוע הראשון של יוני, מסרו 69.3% מ-500 המשתתפים תשובה חיובית לשאלה האם "המחירים הגבוהים גרמו לכך שבחצי השנה האחרונה אתה צורך פחות מוצרים"? מתוך אלה - 52% מסכימים מאוד ו-17% במידה בינונית.
- קונים פחות, עוברים לסופרמרקטים חרדיים
- הצרכנים לא קונים: ירידה דרמטית במכירות בסופר
- 76% מהמכר בסופר ב-2013: מוצרים שהתייקרו
התשובה הזאת מתאימה למגמה שניכרת בדו"חות נילסן וסטורנקסט בחודשים האחרונים, לפיה הצרכנים בישראל מצמצמים את הקנייה שלהם בסופרמרקטים. הם צורכים פחות מוצרי צריכה ועוברים לפורמטים מוזלים יותר של סופרמרקטים. במקביל, ישנה גם מגמה של צמצום הקנייה בקניונים.
בהתפלגות לפי רמת הכנסה, רוב של 84% מבעלי ההכנסה נמוכה, מתחת לממוצע, הסכימו במידה זו או אחרת, עם האמירה שהם צורכים פחות בשנה האחרונה. 73% בעלי הכנסה ממוצעת הסכימו עם האמירה הזאת וכך גם 61% מבעלי ההכנסה מעל הממוצע.
לא קונים יותר מוצרים מוזלים - דבקים במותגים
לצד המגמה הזאת, ניכרת מגמה מנוגדת: נראה שהצרכנים בכל זאת דבקים במותגים שהם אוהבים, למרות שיש מותגים זולים יותר בנמצא.
לשאלה: "האם בחצי השנה האחרונה את קונה מותגים מוזלים יותר מבעבר?", ענו רוב המשתתפים בסקר, 59.3% - "לא". רק כ-20% אמרו שהם קונים את המוצר הזול ביותר שהם מוצאים ושיעור דומה של צרכנים שהשתתפו בסקר, ענו שהם קונים מוצרים מוזלים יותר, אבל רק במוצרים מסוימים.
לשאלה "מדוע אתה קונה מוצרים זולים יותר"? היו מספר אפשרויות בחירה. 58% מהמשתתפים בסקר, אמרו שהם עושים זאת בגלל "חיסכון בכסף", 45.4% אמרו, כי "המוצר המוזל מספיק טוב בשבילי", 26.4% אמרו: משום ש"יש לי פחות כסף זמין" ורק 23.2% אמרו שזה "כמחאה על המחירים הגבוהים".
תושבי השרון מעדיפים מותגים
יותר גברים דבקים במורים שהם מכירים: 64% מהגברים ו-55% מהנשים אמרו שלא עברו למותגים זולים. יותר צעירים בני 34-18 אמרו שהם לא קונים מותגים מוזלים מאשר בני 54-35 (53%) ו-55 ומעלה (61%). מפילוח לפי רמת הכנסה, עולה כי יותר בעלי הכנסה מעל הממוצע לא קונים יותר מותגים זולים מבעבר (66%), מאשר בעלי הכנסה מוצעת (57% לא קונים יותר מוצרים מוזלים מאשר בעבר) ובעלי הכנסה מתחת לממוצע (44%).
מפילוח לפי אזורי מגורים, עולה כי רוב גדול של תושבי השרון שהשתתפו בסקר (72%) לא קונים מותגים מוזלים בחצי השנה האחרונה יותר מאשר בעבר, לעומת 54% מתושבי הדרום, 65% מתושבי ירושלים, 56% מתושבי אזור המרכז ו-56% מתושבי אזור הצפון שהשתתפו בסקר.
חילונים יותר מוחים
מפילוח לפי רמת דתיות, עולה כי 30% מהחילוניים שהשתתפו בסקר וקונים יותר מוצרים מוזלים בחצי שנה האחרונה, אמרו שהם עושים זאת כמחאה על המחירים הגבוהים. לעומת זאת, 15.2% בלבד מהמשתתפים המסורתיים ו-21% מהמשתתפים הדתיים והחרדים בסקר, אמרו שהם קונים בזול כמחאה.
מבדיקה לפי אזורים עולה שרק 13.4% מתושבי אזור השרון שהשתתפו בסקר וקונים יותר מוצרים מוזלים בחצי השנה האחרונה, אמרו שהם עושים זאת כמחאה על המחירים הגבוהים. זאת לעומת כ-24%-25% מתושבי אזורי הארץ האחרים.
במועצה מסבירים שהזמינו את הסקר אחרי שבחודש האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לססטיסטיקה נתונים שהעידו על ירידה של 2% בקצב שנתי בצריכה הפרטית בישראל.