מעבר לחיג'אב: שוק האיפור של איראן פורח
כן סנקציות, לא סנקציות - האיראניות רוצות להיות יפות. במדינה שבה יש מעט ביטוי אישי, נשים מתאפרות יותר מבמערב, וגם הגברים מתחילים למרוח קרם
תחת החוקים הנוקשים המחייבים אותן לעטות רעלה ולמרות הזמנים הקשים שעוברים עליהן ועל שאר האזרחים בשל הסנקציות הכלכליות, הנשים באיראן משוחררות ומרגישות עצמן חופשיות להתרברב בדבר אחד שעליו הן מרגישות צורך להוציא כסף - הפנים שלהן.
עוד חדשות בעולם :
- הטייס המלזי תרגל בסימולטור נחיתה על אי
- בגראפים ואיורים: אל-קאעידה בדו"ח ביצועים
- עם צלבי קרס: בית הקפה הנאצי פותח שעריו
- צרפת: סעו לעבודה באופניים - ותקבלו כסף
שימוש באיפור על בסיס יום-יומי, כך נראה, הוא תופעה שכיחה יותר ברפובליקה האיסלאמית מאשר בכמה מבירות המערב הליברליות. זו אפשרות נדירה לאישה להציג לראווה את יופיה מבלי לחשוש מידם של השלטונות.
38 מיליון נשים חיות באיראן, והיא מהווה את שוק הקוסמטיקה השני בגודלו במזרח התיכון במונחים של הכנסות אחרי סעודיה. מדובר גם בשוק הקוסמטיקה השביעי בגודלו בעולם.
"נשים איראניות שמות איפור מיד כשהן קמות בבוקר", אומרת טינה זרינאם, מעצבת אופנה בת 30, "אפילו אם הן חולות הן יודעות שהן צריכות
להיראות יפות ברחוב".
מותג היוקרה הצרפתי "לנקום" הודיע לאחרונה על חזרתו לשוק האיראני אחרי עשור שבו שמר על מרחק משם, והזמין כ-400 מאנשי התעשייה לאחד המלונות הגדולים בטהרן כדי לחגוג את הקאמבק שלו.
הייתה זו הפעם הראשונה מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979 שבה מותג מערבי גדול ("לנקום" הוא קו היוקרה מספר אחת של קבוצת לוראל) הושק באיראן בקול תרועה שכזה. אף מותג קוסמטיקה אמריקאי לא נמכר בשוק האיראני הרשמי מאז שארה"ב הטילה חרם מסחרי על איראן בשנות ה-80.
הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי על מגזר הנפט ועל תעשיות אחרות באיראן ממשיכות להיאכף למרות הסכם הביניים שהושג על תוכנית הגרעין בסוף השנה שעברה, ושבמערב מקווים כי יאפשר להשיג בחודש הבא הסכם שיביא להפסקת תוכנית הגרעין הצבאית של איראן.
אנשי מקצוע בתחום האיפור מעריכים כי נשים איראניות רוכשות קופסה אחת של מסקרה בחודש, לעומת הצרפתיות שקונות אחת בכל ארבעה חודשים בממוצע.
"לנקום" משווקת באיראן על-ידי רשת הפרפומריה ספיר שהוקמה ב-2010 ומחזיקה כיום כ-20 סניפים ברחבי המדינה. "זה שוק שנהנה מצמיחה ומגלגל כמה מאות מיליוני דולרים", אומר נציג של המותג.
גם מוחמד השתמש בבשמים
לדברי המנהלת הבכירה של ספיר, פגאה גושיישי, רק כ-40% מהשוק באיראן נשלט על-ידי המפיצים הרשמיים. השאר מתחלק בין מבריחים שפועלים בבזארים ובחנויות קטנות המייבאות מוצרי איפור שלא כחוק. הייבוא יקר מפני שהתקנות נוקשות וגורמי ממשל רשמיים שונים צריכים לאשר את המוצר לפני שיקבל תווית המאשרת את איכותו.
איפור הפנים אינו מהווה הפרה של חוקי הרפובליקה האיסלאמית משום שהאיסלאם אינו אוסר שימוש בבשמים ובמוצרי קוסמטיקה. "הנביא מוחמד בעצמו השתמש בבשמים", אומרת גושיישי.
איפור הוא גם אמצעי לביטוי אישי בחברה האיראנית, שבה החובה לעטות חיג'אב מאלצת את הנשים לכסות את שיערן ואת גופן כשהן יוצאות מהבית - בלי קשר לדתן. הטעמים באיפור משתנים מאזור לאזור במדינה. בצפון איראן מעדיפות נשים מסקרה צבעונית וניחוחות פרחים, ואילו בדרום נשים נוטות לקנות יותר מסקרה שחורה וחזקה, למשל.
גם גברים איראנים נוטים יותר ויותר להשתמש במוצרי קוסמטיקה. "הם מתחילים לטפל טוב יותר בעור שלהם כי הם רוצים להיראות צעירים יותר", אומרת גושיישי. במדינה שסובלת ממשבר כלכלי חמור, בין השאר בשל הסנקציות המערביות, איפור נחשב יקר אולם לעתים קרובות הוא
נתפש כאמצעי טוב לשכוח מבעיות היום-יום.
"לאיפור יש השפעה על מי שמשתמשת בו", אומרת פרוג חיידרי, פיזיותרפיסטית בת 42, "אני שמה איפור כי אני אוהבת את זה. זה גורם לי להרגיש רעננה ורגועה".
ויסטה בוואר, המייסדת והמנהלת של המותג Caprice, מספרת: "לאיראן יש אוכלוסייה צעירה גדולה, ורובה גרה עדיין אצל ההורים. הצעירים האלה לא צריכים לדאוג יותר מדי להוצאות ויכולים לבזבז הרבה כסף על מוצרי יופי".