למרות התמיכה מצד משרד רה"מ: לא אושר פרויקט פצלי השמן
הוועדה המחוזית החליטה שלא להתיר לחברת IEI לבצע פיילוט בשפלת יהודה: "רמת סיכון לא ברורה, לצד תועלת לא ברורה". מוקדם יותר התברר: עורך הדין של רה"מ מונה מטעם IEI לדיון בהתנגדויות, ויועץ רה"מ, יוג'ין קנדל, הוציא חוות דעת התומכת בפרויקט של התורם האמריקני, הווארד ג'ונס
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים החליטה היום (ג') שלא להתיר לחברת IEI לבצע פיילוט להפקת נפט מפצלי שמן בחבל עדולם, הסמוך לבית שמש. הוועדה קיבלה ברוב גדול את טענות המתנגדים לתכנית, וחבריה ציינו כי החברה לא הציגה מספיק מידע שסותר את הטענות להשפעות סביבתיות מזיקות ולא ביססה דיו את הקשר שבין הפיילוט להמשך הפרוייקט.
- פצלי השמן: "פוטנציאל לחומר רדיואקטיבי"
- רשמית: משרד הגנת הסביבה נגד פצלי השמן
- ראשי מועצות לסער: בטל הפקת הנפט בשפלת יהודה
- סביבה או אנרגיה: המאבק על חבל עדולם
- נפט ראשון הופק בפרויקט פצלי השמן בעדולם
13 מחברי ועדת התכנון הצביעו נגד ביצוע התכנית, אחד תמך (נציג משרד האנרגיה והמים) ואחד נמנע. בסיכומו של הדיון, הגיעו חברי הועדה למסקנה כי רמת הסיכון הלא ברורה, לצד התועלת הלא ברורה שבביצוע פיילוט (כלומר, הרלוונטיות של תוצאות הפיילוט לפרוייקטים נרחבים יותר) מלמדים שהפרוייקט אינו בשל כעת לביצוע, לפחות לא באזור שפלת יהודה.
הירוקים: נוכחות פרקליט רה"מ - מטרידה
מוקדם יותר היום התברר, כי הפרויקט השנוי במחלוקת, להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה, זוכה לתמיכה מצד משרד ראש הממשלה. לידי ynet הגיע מסמך ששלח ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יוג'ין קנדל, לממונה על מחוז ירושלים שדנה היום בהתנגדויות של תושבים וארגוני סביבה לפרויקט. במסמך נימק קנדל מדוע הוא סבור שיש לדחות את ההתנגדויות בשלב זה ולאפשר את ביצועו של "פיילוט" לבחינת יעילות ובטיחות השיטה להפקת נפט.
בנוסף, לדיון שהתקיים היום בוועדה המחוזית בירושלים בהתנגדויות לפרויקט, הופיע כמייצג החברה היוזמת IEI פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד דוד שמרון. עו"ד שמרון, שהיה הדובר העיקרי מצד החברה בדיון, טען כי על הוועדה לאשר את הפיילוט בשלב הזה, ולבחון אותו שוב בדיון נוסף עם התקדמות התוכנית. שמרון מתח ביקורת נגד התנהלות המשרד להגנת הסביבה בנושא, וטען כי היא עומדת בסתירה להחלטות של מוסדות התכנון. לדבריו, עמדת המשרד להגנת הסביבה אינה רלוונטית לעניין הפיילוט, ולכן כרגע אינה במקומה.
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, המשרד להגנת הסביבה הציג שתי חוות דעת של מומחים בעלי שם עולמי, המזהירות מפני הניסוי. מחוות הדעת עלה כי קיים סיכוי לא מבוטל, שכבר שלב הפיילוט של הפרויקט עלול לגרום לזיהום נרחב של מי התהום והקרקע ואף לפליטת חומרים רדיואקטיביים, כמו רדיום.
נציגי ארגוני הסביבה שהגישו התנגדויות לפרויקט אמרו ל-ynet כי שמרון החל לייצג את החברה רק בימים האחרונים, וחלקם נחשפו למעורבותו בעניינם רק היום. "זה משהו שגילינו רק היום", אמרה דוברת "מגמה ירוקה", ענבר שקד. "נוכחותו של עורך הדין של ראש הממשלה בדיון אינה משהו שאפשר להתעלם ממנו. ברור שזה מטריד. מצד שני, רוב חברי הוועדה עדיין תומכים בעמדתנו".
נציג אחר של הארגונים הירוקים, שביקש להישאר בעילום שם, טען כי "זכותם של אנשי IEI לקחת את מי שהם רוצים שייצג אותם. אנחנו סומכים על הוועדה שתדע לקבל את ההחלטה הנכונה ולפסול את הפרויקט המסוכן הזה, ולא תיכנע ללחצים שמופעלים על ידי גורמים חיצוניים".
מחברת IEI נמסר בתגובה, כי "משרד שמרון, מלכו, פרסקי ושות' מתמחים במתן יעוץ משפטי בכל הקשור לוועדות התכנון והבינוי, בדגש על תחום האנרגיה. המשרד נשכר לייעץ לחברת IEI לצורך הדיון הנוכחי המתקיים בוועדת התכנון והבניה המחוזית ירושלים. כל רמיזה אחרת מטרתה להזין את חרושת השמועות והשקרים סביב הפרויקט".
קנדל: סיכון במצור נפט על ישראל
במסמך ששלח ראש המועצה הלאומית לכלכלה, טוען יוג'ין קנדל כי מטרת הפיילוט היא להקטין את אי הוודאות בנוגע להשפעות של טכנולוגיית הפקת הנפט מפצלי שמן על הסביבה ובריאות התושבים באזור. ללא הפיילוט, טוען קנדל, לא ניתן לדעת האם הטכנולוגיה מזיקה. "הטענה כי קיימים 'סיכונים פוטנציאלים עצומים' (לא ידועים) בהרצת פרויקט ולכן יש לאסרו או לעכבו בשנים רבות היא מפתיעה", כתב ראש המועצה הלאומית לכלכלה לממונה על מחוז ירושלים.
קנדל הוסיף: "לפי הבנתנו הפיילוט אמור לחמם כמה מאות מטרים מרובעים של סלעים 400 מטר מתחת לאדמה, ולהפיק כמות נוזלים של כ-500 חביות במשך שנתיים. לשם השוואה, כל תחנת דלק מנפיקה כמות כזו של דלק וסולר תוך מספר ימים. עצירת הפיילוט שאמור להקטין את חוסר הוודאות בנימוק של קיום חוסר וודאות סביב הפיילוט, בעצם מונע כל דיון בכך גם בעתיד. משמעות פשוטה יותר של החלטה כזאת היא שההגנה על שטח קטן מאוד היום מצדיקה חשיפה של כלל אזרחי ישראל לסיכונים גדולים בעתיד".
עוד טען קנדל, כי לצד הסיכון לבריאות התושבים כתוצאה מהפקת פצלי השמן, יש לשקול את הסיכון שבעיכוב יישומה של הטכנולוגיה שצפויה להביא לישראל נפט מתוצרת עצמית. "במידה והטכנולוגיה המדוברת יעילה ובטוחה, הבחירה שלא לפתח את פצלי השמן כבר בשלב זה חושפת את ישראל לסיכונים רבים: סיכון במצור נפט על ישראל שיותיר את המדינה משותקת; איום של עלייה משמעותית במחירי נפט, שתוביל את המדינה לפשיטת רגל; האיום שהמדינה לא תוכל לממן את ההגנה הנדרשת לה; וכן הסכנה שהממשלה לא תוכל לספק לאזרחיה שירותים טובים יותר או להוריד את נטל המס. אני מאמין שסיכונים אלו חייבים התייחסות בדיון ולכן הרגשתי שמחובתי להציג אותם בפנייך".
במקביל לדיון התכנסו בשעות הבוקר מאות מפגינים, פעילי "מגמה ירוקה" וקואליציית המחאה (החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ואדם טבע ודין), יחד עם תושבי עמק האלה, מחוץ לחדר הישיבות בבית וגן בירושלים, שם התכנסה הוועדה המחוזית, במחאה על הניסוי.
IEI: חברת בת של המיליארדר הווארד ג'ונס
חברת "יוזמות אנרגיה ישראליות (IEI)" היא חברת בת של חברת ג'יני הבינלאומית, שבראשה עומד המיליארדר היהודי-חרדי, הווארד ג'ונס. ג'ונס הוא בעליו של תאגיד התקשורת האמריקני IDT ומעורב באופן פעיל גם בענף האנרגיה הישראלי. בשנת 2011 נאלץ שר התשתיות הקודם, עוזי לנדאו, לפנות לוועדת ההיתרים בבקשה לבחינת השתתפותו בדיון בפרויקט פצלי השמן של IEI בעמק האלה, מאחר שג'ונס תרם כספים לקמפיין הבחירות שלו.
עוד על מאבקי סביבה בכלכלה ירוקה :
פעילותו של ג'ונס בענף האנרגיה בארץ מרוכזת תחת ניהולה של חברת ג'יני, שבראשותה עומד אפי איתם, שר תשתיות נוסף לשעבר. ג'יני מחזיקה בשתי חברות בנות, IEI וחברת אפק, העוסקת בחיפושים אחר נפט ברמת הגולן, אזור מגוריו של איתם.
IEI ביקשה לערוך קידוחי ניסיון להפקת נפט מפצלי שמן - נפט שנמצא במצב מוצק וכלוא בסלעים ובעומק של מאות מטרים מתחת לקרקע. הפיילוט מתוכנן באזור עדולם ועמק האלה, שרבים מכנים אותו טוסקנה הישראלית, והיכן שלפי המסורת נערך קרב דוד וגוליית. כדי להפיק את הנפט משכבות הסלע ולהפוך אותו לנוזל, יש לבצע תהליך שכולל חימום הקרקע לטמפרטורות גבוהות במיוחד (בין 300 ל-350 מעלות צלזיוס).
נגד הפרויקט התגבשה קואליציה נרחבת של מתנגדים, בהם המשרד להגנת הסביבה, ראשי מועצות אזוריות, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים, ארגוני סביבה ותושבים, המתריעים מפני נזקים סביבתיים נרחבים שהוא עלול לגרום, בהם זיהום קרקע ומי תהום.
ההכרעה באשר לקיום הפילוט הייתה אמורה להתקבל בדיון הקודם שערכה ועדת התכנון לפני כשבועיים. ההכרעה נדחתה באותו דיון, לבקשת IEI, שביקשה לענות באופן פרטני ומסודר לכל ההתנגדויות והשאלות שהופנו.