בטיחות: מרצדס מצטיינת, סיטרואן וניסאן כשלו
מסחריות של סיטרואן וניסאן כשלו במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP. מרצדס GLA היה היחיד לקבל 5 כוכבים, איזה ציון קיבלה טויוטה אייגו החדשה?
בטיחות? לעשירים מגיע יותר. זו לפחות המסקנה מסדרת המבחנים האחרונה של ה-Euro NCAP, הגוף האירופי הבלתי תלוי שמרסק מכוניות חדשות - בכדי לבדוק עד כמה הן בטוחות. בסדרה האחרונה השתתפו טויוטה אייגו (שתוצאותיה תקפות גם לפיז'ו 108 וסיטרואן C1), רנו טווינגו, סיטרואן ברלינגו (תקף גם לפיז'ו פרטנר), ניסאן e-NV200 אבאליה החשמלית ומרצדס GLA. ורק זו האחרונה הצליחה לקבל את ציון ה-5 כוכבים המיוחל.
היחידה שקיבלה 5 כוכבים - מרצדס GLA:
סיטרואן ברלינגו וניסאן e-NV200 אבאליה כשלו במבחן, עם ציון של שלושה כוכבים בלבד - הנחשב כיום לנמוך מאד. הברלינגו הציגה רמת בטיחות נמוכה לנוסעים מבוגרים, עם 56% בלבד - זאת בין היתר משום שרכב המבחן צויד בשתי כריות אוויר בלבד. הבוחנים מצאו גם כי רמת ההגנה שהמסחרית הקומפקטית מציעה במקרה של פגיעה מאחור, אינה טובה - וכך גם ההגנה על ילדים בגיל 3 (הגנה על תינוקות בני שנה וחצי דורגה כטובה). כמו כן, אזורים בקונסולה הקדמית, ואיתם חלקים במוט ההיגוי ומתג ההנעה, הציבו סכנה לנהגים בגדלים שונים.
המכונית | ציון כולל | הגנה על מבוגרים | הגנה על ילדים | הגנה על הולכי רגל | דירוג מערכות בטיחות |
טויוטה אייגו* | 4 כוכבים | 80% | 80% | 62% | 56% |
מרצדס GLA | 5 כוכבים | 96% | 88% | 67% | 70% |
ניסאן e-NV200 | 3 כוכבים | 75% | 80% | 60% | 38% |
סיטרואן ברלינגו** | 3 כוכבים | 56% | 74% | 63% | 48% |
רנו טווינגו | 4 כוכבים | 78% | 81% | 68% | 56% |
* הדירוג תקף גם לפיז'ו 108 וסיטרואן C1 דור שני
** הדירוג תקף גם לפיז'ו פרטנר
במקרה של ה-e-NV200 החשמלית, רמות ההגנה הספיקו לציון ארבעה כוכבים, אך מיעוט אביזרי בטיחות (וכשלון של אחד מהקיימים לעמוד בתקן ה-Euro NCAP), הובילו להורדת כוכב.
סיטרואן ברלינגו - רק 3 כוכבים:
גם כאן נמצאו סיכונים בחלקי קונסולה תחתונים בעת פגיעה חזיתית, וההגנה בפגיעת צד הייתה גבולית, למרות הימצאן של שש כריות אוויר. הבוחנים גם מתחו ביקורת על רמת ההגנה של הרכב על הנוסעים בשתי שורות המושבים במקרה של פגיעה מאחור (פגיעת "צליפת שוט" שעשויה לגרום לנזק לצוואר). מה-Euro NCAP נמסר בתגובה לפניית ynet כי תוצאות הדגם החשמלי אינן תקפות לדגם הדיזל של ה-NV200 המשווק בישראל.
ניסאן e-NV200 אבאליה - 3 כוכבים:
מרצדס מצטיינת
בניגוד בולט לצמד המסחריות, רכב הפנאי הקומפקטי מרצדס GLA רשם ביצועים מצוינים במבחן. לכך תרם אבזור בטיחות עשיר שכולל שבע כריות אוויר, כמו גם מערכת למניעת תאונה בעיר ולסיוע בצמצום נזקי תאונה במהירויות גבוהות יותר. עם זאת, ה-GLA זכה לביקורת מסוימת על רמת ההגנה שהוא מעניק לילד בן 3 במושב בטיחות.
מבחן למערכת מניעת התאונה של מרצדס:
במבחן נבדקו גם טויוטה אייגו ורנו טווינגו החדשות. תוצאות המבחן של האייגו רלוונטיות גם לפיז'ו 108 (מחליפת ה-107) ולדור החדש של סיטרואן C1. שלוש המכוניות צפויות להגיע לישראל בחודשים הקרובים.
טויוטה אייגו (גם סיטרואן C1 ופיז'ו 108) - 4 כוכבים:
האייגו ואחיותיה זכו לציון ארבעה כוכבים מכובד, ולמעשה איבדו את הכוכב החמישי רק בגלל אבזור בטיחות נמוך מהנדרש - בעיקר חסרונן של מערכת למניעת תאונה חזיתית ולשמירה על הנתיב. למרות ציונים גבוהים יחסית, השלוש זכו לביקורת בגלל מוט הגה ומתג הנעה שתנועה שלהם בתאונה חזיתית עשויה לגרום לפגיעה בנהג. האייגו נבחנה עם שש כריות אוויר.
רנו טווינגו - 4 כוכבים:
ביקורת דומה הושמעה גם כנגד רנו טווינגו, שלפי שעה אין תוכניות לשווקה בישראל. המכונית, עם מנוע אחורי והנעה אחורית, תשווק בישראל בעתיד תחת מותג סמארט (פורפור החדשה). הבוחנים מצאו כי דוושת הבלם של המכונית זזה יתר על המידה בתאונה חזיתית, ועשויה לגרום לנזק לכף הרגל. בפגיעת צד בעמוד רמת ההגנה לחזה הנהג הייתה נמוכה, ואילו בפגיעה מאחור רמת ההגנה מפני צליפת שוט הוגדרה כ"עלובה". הטווינגו נבחנה עם שש כריות אוויר.