כאוס בטאבו בת"א; ירושלים וחיפה בדרך
פחות משנה מאז נקטו עובדי לשכות רישום המקרקעין בעיצומים שתקעו אלפי עסקאות נדל"ן ומיליוני שקלים, תלונות שהגיעו ל-ynet מצביעות על עיכובים חדשים בלשכה בת"א. זאת בעקבות הטמעת מערכת מקוונת חדשה שאמורה לקצר את הליכי רישום הנכסים, אך בפועל מאריכה אותם בחודשים רבים. "זו צרה מקוונת שרק מחריפה". בקרוב תוטמע המערכת בחיפה ובירושלים
כ-9 חודשים לאחר העיצומים שנקטו עובדי לשכות המקרקעין במשרד המשפטים (לשכות הטאבו), אשר תקעו אלפי עסקאות נדל"ן, נראה כי הכאוס חוזר ללשכות - לפחות בתל-אביב. הפעם לא מדובר בעיצומים אלא במעבר למערכת מקוונת חדשה שהופעלה לפני כחודש, אשר אמורה לקצר ולייעל את הליכי רישום הנכסים והעברת הבעלויות. ואולם, ל-ynet נודע כי בפועל, הליכים שבוצעו ידנית תוך ימים ספורים לפני הפעלת המערכת החדשה, עלולים להתמשך על פני חודשים רבים.
- נגמרה השביתה בטאבו; חשש מעליות מחירים
- העיצומים בטאבו: 5 מיליארד שקל תקועים
- עיצומים בטאבו: רוכשי דירות חשופים לתביעה
- "העיצומים בטאבו מטרפדים עסקאות נדל"ן"
לדברי ש', "עד להפעלת המחשב (המערכת המקוונת החדשה - צ.ל), תהליך הרישום בהפקדה הסתיים לכל המאוחר תוך 10 ימים. היום הפקידים אומרים לנו שהתהליך יימשך 4-6 חודשים. בשיטת ההופעה האישית כבר לא רואים את האור בקצה המנהרה. הפקידים קובעים את התור להופעה רק לחודשים ספטמבר-אוקטובר - אך לא מנובמבר ואילך".
"הכאוס התחיל להתגלגל כמו כדור שלג, אחרי שעבודת הלשכה הושבתה למשך שבוע לצורך הכנת המחשב החדש, ומאז המצב הולך ומחמיר", ממשיך ש', "עשרות תיקים נוספים כל יום ואלפי עסקאות נתקעות בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים. אתה לא יכול לעבור את הדלת מרוב האנשים המצטופפים שם. כולם צועקים מרוב עצבים ולא נראה שמישהו עושה משהו להקל עלינו".
ש' מכנה את המערכת החדשה "צרה מקוונת" ומוסיף כי היא "רק מחריפה את המחדל הבסיסי של שעות קבלת הקהל רק בין 8.30 בבוקר ל-12.30 בצהריים בימים א' עד ה'". לדבריו, "הנעלם הגדול של מועדי הפגישה האישית פוגע בעיקר בעסקאות הנדל"ן הגדולות והמורכבות, המחייבות בדיקה של מסמכים רבים. באופן טבעי, אלו הן גם העסקאות היקרות ביותר שהמצב הזה תוקע תשלומים, אפילו במיליארדי שקלים".
דוגמה נוספת למצב מספקת נעמי לבנה, היועצת המשפטית לשעבר של הרשות לניירות ערך. "ביצעתי לאחרונה העברת בעלות של דירה בתל-אביב שקיבלתי בירושה מאבי", היא מספרת, "התהליך נעשה בהפקדה ב-10 ימים. מכרתי את הדירה והקונה נכנס לגור בה, אבל עדיין חייב לי 100 אלף שקל עד להעברת הבעלות על שמו - שאינני יודעת מתי אקבל אותם".
המשך לעיצומים מלפני פחות משנה?
ה"כאוס" החדש מתרחש בלשכת הטאבו בתל-אביב פחות משנה לאחר שבחודש ינואר האחרון שבתו 250 עובדים ב-9 לשכות רישום המקרקעין ברחבי הארץ. אלה השביתו את הלשכות במשך שבועיים וחצי, ויצרו שרשרת של כשלי שוק, שתקעו עסקאות במיליארדים ואיימו לייקר את מחירי הדירות. הרקע לשביתה ההיא היה סכסוך עבודה סביב חתימה על הסכם קיבוצי חדש.המתיחות ביחסי העבודה בלשכות החלה לפני כ-4 שנים, לאחר שהעובדים התאגדו וניהלו מו"מ על הסכם קיבוצי מול משרדי המשפטים והממונה על השכר במשרד האוצר. בראשית השנה התפוצץ המו"מ, והעובדים פתחו בעיצומים. בהליך בוררות הסכימו ההסתדרות והמדינה לקיים "מו"מ אינטנסיבי", בתנאי שייפסקו העיצומים ותתחדש העבודה הסדירה.
יאיר אלגאווי מהסתדרות עובדי המדינה הפנה בשעתו את הטענות למשרדי המשפטים והאוצר. "אם זה כואב לאזרח, זה כואב גם לנו, אבל צריך להבין שהעובדים התאפקו במאבק הזה 3 שנים. אנחנו רק רוצים שיישבו איתנו", אמר אז. אבל ללקוחות הטאבו נראה היום שהאטת קצב הרישומים היא בעצם המשך לעיצומים ההם - בגלל בעיות שלא נפתרו עד תומם.
"הם התנגדו למחשב החדש עוד בינואר, מהחשש שיגרום לפיטורים של חלק מהעובדים אם יהפכו להיות מיותרים", אומר אחד מעורכי הדין שהתלונן בפני ynet על המצב בלשכה בתל-אביב. "על כן, נראה כי הקשיים בקליטת המערכת המקוונת החדשה הם רק חלק מהסיפור, כך שהמשבר הזה עלול להתרחב מהר על כל הלשכות - בירושלים, חיפה ושאר המחוזות שהם הבאים בתור להתקנת המחשב החדש".
משרד המשפטים: המערכת נועדה לייעל
תגובת דוברות משרד המשפטים איננה מתייחסת לפן התעסוקתי. נאמר בה כי "באגף לרישום והסדר מקרקעין הוטמעה מערכת מחשב חדשה, בעלת יתרונות וחידושים רבים (כגון הפקת נסח מקוון בחתימה אלקטרונית). המערכת נועדה לשפר ולייעל עד מאוד את השירות לציבור וכן לשמר את המידע הקיים בלשכות הרישום בכדי שלא יאבד.
"בין התאריכים 28/7 ועד ה-6/8, היו לשכות תל-אביב סגורות לקהל בשל הטמעת מערכת המחשוב החדשה והדרכת העובדים בשימוש בה. הטמעת המערכת בוצעה בעת שהיו תיקים מופקדים שטרם הסתיים טיפולם. הנהלת האגף עושה מאמצים מיוחדים על מנת לתגבר את הלשכה בעובדים ובמנהלים מלשכות אחרות.
"בפועל (בשל מאמצי העובדים) מסתיימת קבלת קהל כל יום בשעות אחר-הצהריים. יש לציין כי בקרוב יושק מענה טלפוני לביצוע שירותים שונים וכל זאת על מנת לאפשר לעובדים בלשכות לטפל בתיקים העומדים ובפניות האישיות ללשכה, בצורה מהירה ויעילה ככל האפשר".