המחשוף שלה, האוטו שלו
משחר ההיסטוריה, מכוניות חדשות נמכרו לקהל על-ידי פרסומות עם נשים נאות, הניצבות במלוא הדרן וחיטוביהן לצד דגמים חדשים. אתם בטח רוצים לדעת מה יש לסטלי סולומונוב לומר עליהן
ועם סטטיסטיקה לא מתווכחים. בטח בתערוכת רכבים המצחצחת את כל החלומות הגבריים על הצלחה ומעמד, סקס וחופש - כדי לגרום להם לפתוח את החלק ההוא במכנסיים. זה שמונח בו הכסף. תראה את הבחורה, תאמין שהיא אקססורי נרכש ברשימת התוספות, תחתום לי כאן וכאן וכאן – וסע לשלום, המפתחות אצל ג'ולי, היא תיכף תביא לך אותם.
מעניין יהיה לבדוק את מכירת הרכבים בתערוכות הללו אם, בניסוי חד פעמי אמיץ, יציגו אותם דוגמנים במקום דוגמניות. גבוהים, חטובים, יפי עיניים וחיוך צחור, מודלים המשדרים לקונה הפוטנציאלי: "אתה רוצה להיות אני" – מצליחן-ספורטאי-צעיר-שובב, בהתאם למה שמבקש המותג להיות.
בינתיים בתערוכת המכוניות השנתית שנפתחה השבוע בפריז, עדיין שומרים על הסדר המסורתי: נשים צעירות בשמלות מזמינות ומבט שותק בעיניים, מציגות את המכונית שיכולה להיות שלך בהינף אשראי – ואם תרצה פרטים נוספים, יבוא האיש בחליפה איתו תוכל לדבר תכל'ס.
ייאמר לזכות המשווקים שהם אינם מסתפקים בשטנץ הישן של רגליים כמה שיותר ארוכות, מיני כמה שיותר קצר, פרונט מרשים ובגאז' גם. הדוגמניות בפריז לבושות בעיצובים המחזקים את המותג ואת מה שחשוב לו לשדר, בשמלות שעוצבו במיוחד לאירוע – והושקעה בהן מחשבה מבחירת הצבע ועד לקווים המנחים את הגזרה.
כך למשל מותג היוקרה לקסוס, שעד כה נחשב ל"מרובע" ומכוון לכסף הישן, המנסה כעת לפנות לצעירים. ומלבד שיתוף פעולה עם הראפר ואיש המייצג וויל איי אם, מציג לצד הרכב החדש בתערוכה - ה-NX - אנדרוגינוס בספק חליפה, ספק שמלה בעיצוב עתידני. הדוגמנית, שבקלות יכולה היתה להיות ליידי גאגא, גם עמדה שם בתנוחות בלתי מסורתיות לדוגמנית רכב. בקיצור: לקסוס ממש רוצים להיות מגניבים. ניתן לראות שהושקעה מחשבה עיצובית גם בדגשים על לוגו המותג והדגם. החליפה, מהחצאית ועד לשרוולים, עוצבה בקווים המזכירים את ה-L של לקסוס ואת רכב הפנאי החדש.
גם ביונדאי חשבו על זה, והלבישו אמנם את הדוגמניות בשמלות מיני לבנות סטנדרטיות (בכל זאת, הבכורה של המותג הייתה ה-i20 העממית, ומיני צמודה היא כידוע שמלה שכל אחת יכולה ללבוש), אבל עיצבו אותן עם קו מותן צר וצבוע כחול - כך שכשמביטים בהן נוצרת אשלייה של האות H מסמל המותג.
מסר החדשנות והעתידנות אינו זר למותג היוקרה היפני איניפינטי, וכאן מבליטים זאת גם בשמלות - המעוצבות בהתאמה מושלמת למראה רכב התצוגה החדש Q80 - ויותר מכך, ללוגו המחודד של המותג, הנראה כמסלול מירוצים שנע אל האין סוף.
גם פיז'ו משלימים רכב התצוגה החדש, קווארץ, עם עיצוב ספורטיבי ונועז, בשמלה בעלת כתפיות בולטות המעוצבות בדיוק כמו המאפיין הבולט ברכב: דלתות צד הנפתחות מעלה ככנפיים.
ואם כבר ספורטיבי - רכבי שטח שהוצגו בפריז השקיעו בחליפות מתאימות לדוגמניות שלהם. ג'יפ רנגייד למשל, שבאופן לא מפתיע הוצג לצד דוגמנית בלבוש ספארי, סטייל קרוקודיל-דאנדי, בחולצה מכופרת אוורירית וחצאית בהשראת דגמ"ח ריינג'רים. חסר שם רק פק"ל קפה על הגב, וטופס הרשמה למלכת המדבר.
קיה הקוריאנית הציגה רכב פנאי (סורנטו), המנסה לדחוף את תדמית המותג גבוה יותר, לכיוון הפרמיום. ולכן החליטה כנראה ללכת על בטוח עם שמלה שחורה קטנה, אך לעצב לה צווארון המשדר "עשירון עליון".
כמוה מיצובישי שהשיקה דגם שטח המתעתד להיות עממי, כמו המותג עצמו, והמירה את רעיון השמלה השחורה הקטנה ל"אוברול שחור קטן", מהסוג שאפשר למצוא בייצור המוני במנגו, או בזארה - ומשדר פשטות, נוחות והתאמה לכל מטרה. אגב, סיאט לקחה את הרעיון הזה צעד אחד קדימה, ושיתפה פעולה ישירות עם מנגו, כדי להדק את המסר הזה בדיוק.
לא מעט מותגים נשארו בתחום הבטוח של "השמלה השחורה הקטנה", זו ששולפים מהארון כדי לפתור כל אירוע, מקוקטייל ועד חתונה. תמצאו שם למשל את ניסאן, אלפא רומיאו ולנצ'יה. ונטורי הצרפתית לעומתן, פירקה את המושג לגורמים והציגה את "המורדת השחורה הקטנה", לבושה מכנסון קצר שחור, גופיה שחורה ונעליים גבריות שחורות. אם תרצו, לארה קרופט לעניים.
ולסיום: קלאסיקה מודרנית. בין קישוטי המכוניות נמצאו גם כמה דוגמניות שהולבשו בבגדים בעלי מסר ממלכתי, מאופק ומחושב - ביניהן כאלה בחליפות מכנסיים לבנות עם קו נקי (סקודה הצ'כית), בשמלת כחול-רויאל ייצוגית (סאנגיונג הדרום-קוריאנית שסיפקה טוויסט: חור בבטן), במראה סיקסטיז נהדר (אופל הגרמנית ומצטיינת), או באוברול נהיגה מסורתי ונטול חדשנות (אבארט האיטלקית ומשעממת).