שנה אקדמית חדשה, בלגן חדש ברב-קו
תוקף הרב-קו פג ב-15 באוקטובר משום מה ולא ב-26 באוקטובר מועד תחילת שנת הלימודים החדשה ברוב המוסדות האקדמיים. עקב כך, סטודנטים נתקעו בלי הנחה באגד, דן וברכבת. אלה שביקשו לחדש: נאלצים לעמוד בתור בשמש כמובן
סטודנטים ותיקים, שמעוניינים לנסוע בהנחה באוטובוס או ברכבת, כפי שעשו עד כה בשנה האחרונה, נתקלו בשבוע האחרון בקשיים בביצוע המשימה, שכן תוקף הרב-קו שלהם פג.
2010: קניתם רב-קו בדצמבר? יגבו מכם תעריף של ינואר
2011: בלגאן הרב-קו בירושלים נמשך: צפו בתורי הענק
2012: סטודנטים: נעלמו לנו כרטיסיות שהטענו ברב-קו2013: אגד: 10,000 סטודנטים צריכים לתקן הרב-קו
2014: סיוט רב-קו בנגב: 'יום חופש כדי לעמוד בתור'
אמנם הדבר היה לכאורה ידוע מראש: ב-15 באוקטובר רב-קו 2014-2013 מסיים את תפקידו ומפנה מקומו לרב-קו 2015-2014, כך נכתב באתרי חברות התחבורה הציבורית, אבל שנת הלימודית האקדמית תחילה ברוב המוסדות בארץ ב-26 באוקטובר. איך יכול סטודנט להשיג רב-קו חדש, כשתעודת סטודנט חדשה עדיין אין לו וייקח זמן עד שתונפק גם אחרי ששנת הלימודים תחל? אמנם הוא יכול להציג את התעודה הישנה + אישור לימודים תקף כדי לעדכן את הרב-קו, אבל עובדה שסטודנטים רבים עדיין מבולבלים ובצדק.
למה אי אפשר שאחת ולתמיד, תוקף הרב-קו "הישן" יפוג אחרי תחילת שנת הלימודים ולא שבוע קודם, כדי לתת לסטודנטים זמן לקנות רב-קו חדש בלי להיתקע? שנה אקדמית חדשה = רב-קו חדש. מאוד הגיוני, מאוד פשוט, לא? לא במחוזותינו.
עד שהנסיעות בכרטיס יחודשו: שלם מחיר מלא
גנדי סיפר ל-ynet: "אני סטודנט בטכניון ונוסע קבוע באוטובוסים של חברת אגד. שנת הלימודים בטכניון החלה ב-20 באוקטובר (בשאר המוסדות ב-26 באוקטובר. מ.ק) וניתן לחדש את הרב קו סטודנט רק ב-21 באוקטובר.
"השבוע נסעתי לת"א הלוך חזור. הסתבר לי שהכרטיס שלי לא טעון ולא מעודכן בו שאני סטודנט. הנהג בישר לי שלא רק שעלי לשלם מחיר מלא על הנסיעה, אלא שגם ביטלו לי את הנסיעות שהיו טעונות שם.
"היו לי בכרטיס 3 נסיעות לחיפה ועוד כרטיסייה פנים עירונית לטבריה של חברה אחרת. כמו כן הטענתי שם גם נסיעה לת"א. נסיעות בשווי של כ-100 שקל".
באגד מסרו שברגע שיחדש את הרב קו הנסיעות הצבורות יצוצו שוב בכרטיסו. כמו כן מסר משרד התחבורה שמועד תפוגת התוקף היה ידוע מראש אבל עובדה: גם סטודנטית בשם עדי נתקלה בתופעה.
עשרות ממתינים מיואשים עומדים בתור
עדי כתבה ל-ynet: "כמו בכל תחילת שנה, מחדלים בתחבורה הציבורית. שבוע לפני תחילת הלימודים, דן ביטלו את פעילות כרטיסי הרב-קו של כל הסטודנטים. סטודנטים שרוצים להמשיך לנסוע באוטובוס צריכים לשלם מחיר מלא במזומן, או לחכות לתחילת שנת הלימודים כדי לעמוד בתור 3 שעות עם אלפי סטודנטים אחרים בתור לעמדות דן, או להגיע לעמדת דן ברכבת ארלוזורוב.
הייתי שם אתמול, עם עשרות ממתינים ומיואשים שעומדים בשמש, מחכים ליד בוטקה שבקושי מכילה 3 פקידים. כמו עולם שלישי. למה אי אפשר להזמין באינטרנט? את חישוב ההחזר הכספי מבצע הפקיד עם מחשבון כיס ללא הסבר נוסף.. פשוט הזוי".
"את תעודת הסטודנט לא מקבלים ביום הראשון ללימודים"
בסטטוסים מצייצים פרסמו תלונה של סטודנטית בשם שני, שהתלוננה על בעיה דומה ברכבת. גם שני גילתה שהרב-קו שלה לא תקף.
"כהרגלי, אני מגיעה לקופה לרכוש כרטיס רכבת מבנימינה לתל אביב, הלוך חזור לסטודנט. אני מוציאה תעודת סטודנט וכרטיס אשראי..הקופאית מסתכלת בזלזול ואומרת לי שלא מגיעה לי שום הנחה. אני מנסה להבין למה, היא חסרת סבלנות- זורקת את הכרטיסים לעברי ואומרת לי (ליד כל שאר האנשים המחכים בראשון בבוקר) 'שזה לא תופס'. אני לא מבינה על מה ולמה, היא מפנה אותי למנהל התחנה.
"אני נכנסת למשרד שלו ומסבירה לו שזה כנראה טעות של הקופאית, שלא הסכימה להוציא לי תעודת סטודנט. הוא שם לי על השולחן 'הוראה שהם קיבלו מלמעלה', לתת הנחת סטודנט רק למי שיש לו את הכרטיס החדש לשנת 2014-2015. אני מסבירה לו... ששנת הלימודים מתחילה ב26.10.14. משמע, בעוד שבוע בדיוק. אז איך יכול להיות שמצפים ממני לתעודה עדכנית יותר כשעוד לא התחילה השנה?! לא אמור להיות סינכרון כלשהו בין רכבת ישראל לבין המוסדות האקדמיים בארץ?? בנוסף, כל מי שהוא סטודנט יודע שאת התעודה לא מקבלים ביום הראשון ללימודים, לוקח זמן עד שמנפיקים אותה וזה יכול לקחת גם בין שבוע לשבועיים. אחרי ויכוחים רבים עם מנהל התחנה שבעיקר הסביר שזה לא מעניין אותו שאני סטודנטית, הוא הודיע לי שאני קונה כרטיס רגיל בלבד.
"עכשיו תסבירו לי.. למה, סטודנטית בישראל, שכבר שילמה מראש את שנת הלימודים השלישית שלה לא יכולה לרכוש כרטיס סטודנט?? וזה לא נוגע רק אליי, אלא לכל סטודנט בארץ באשר הוא. זה חוצפה לשמה! רכבת ישראל מנסה להרוויח עוד כמה אלפי שקלים על כל הסטודנטים שלא יכולים לרכוש את הכרטיס שמגיע להם! את הכמה שקלים יותר ששילמתי אני אספוג, את ההשפלה והעיקרון שלא מכירים בי כסטודנטית רק כי שנת הלימודים מתחילה בשבוע הבא- את זה אני לא אספוג. על כרטיס סטודנט שלי (שהרווחתי ביושר אגב) כתוב שהוא עד שנת 2014. לא זכור לי שהשנה הזאת נגמרה עדיין.. פשוט חוצפה..."
תגובת אגד: "יכול לחדש מ-21 באוקטובר"
החברות מסרו לנו בתגובתן כי ה"אשמה" היא במשרד התחבורה.
דובר אגד רון רטנר מסר בתגובה: "מקורה של התלונה שהעברת אלינו היא באי הבנה, בתום לב, של הסטודנט המתלונן את דרך השימוש בכרטיס הרב-קו סטודנט. ועל כן, אבהיר כבר בראשית הדברים כי הסכום ששולם על ידי הסטודנט שהתלונן, צבור בכרטיס הרב קו שלו ועומד לרשותו, ובוודאי לא נלקח על ידי אף גורם.
"תוקפו של כרטיס רב-קו סטודנט הוא לשנת לימודים אחת, ובשנה החולפת הוגדר מ-15 באוקטובר 2013 ועד 14 באוקטובר 2014, על ידי הנחיות משרד התחבורה לכלל מפעילי התחבורה הציבורית.
"לרשות המתלונן, אם ידע שהינו ממשיך כסטודנט גם בשנת הלימודים הנוכחית, עמדה האפשרות להגיע לאחת מעמדות הטענת הרב קו, החל מ-21 בספטמבר 2014, עם המסמכים המעידים על היותו סטודנט ולחדש את תוקפו לשנה נוספת. משלא עשה כך, ככל הנראה, עבר הרב קו ביום שהוגדר על ידי משרד התחבורה, אוטומטית, לסטטוס של כרטיס רגיל והוא אינו יכול לעשות שימוש בכרטיסיות הסטודנט הטעונות עליו.
"לפיכך עומדות בפניו שתי אפשרויות – לחדש את תוקף הרב קו סטודנט והכרטיסיות הטעונות עליו (לדבריו בשווי 100 ₪) ישובו להיות זמינות לשימוש או להגיע לעמדת הטענת רב קו ולבטל את הכרטיס ולקבל זיכוי בגובה הסכומים הטעונים בו שלא נוצלו".
תגובת רכבת ישראל: אפשר לחדש עם אישור לימודים
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנחת סטודנט ניתנת על פי הנחיות משרד התחבורה בהצגת תעודה מזהה, תעודת סטודנט (תקפה או משנת לימודים קודמת) ואישור לימודים לשנת הלימודים הקרובה (תשע"ה). הנחיות אלו מפורסמות באתר רכבת ישראל".
תגובת דן: "החוזה החדש מתחיל ב-5 באוקטובר"
מדן נמסר בתגובה: "מי שקובע את תוקף החוזה תחילה וסיום זה משרד התחבורה. החוזה הקודם תקף עד 15 לאוקטובר, ותחילת החוזה החדש הוא מ-5 לאוקטובר כך שיש חפיפה בין התאריכים. התנאים להקמת פרופיל סטודנט הוא באחריות משרד התחבורה.
"סטודנטים של שנה שניה ואלך יכולים להשתמש עם תעודת הסטודנט של שנה קודמת הם צריכים להיות מצוידים רק עם אישור לימודים, כך שהיה באפשרותו של המלין לטעון חוזה עוד בטרם פג תוקף החוזה הקודם.
"בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ואגודת הסטודנטים הארצית, החל מיום א' הקרוב ה- 20.10.14 תעמודנה לרשות הסטודנטים עמדות שירות באוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת בר-אילן, סמינר הקיבוצים, מכללת שנקר ואקדמיית ת"א-יפו למשך חמישה ימים רצופים.
"זאת בנוסף לעמדות השירות באוניברסיטת ת"א שפעלו בשלושת ימי חול המועד סוכות ועשרה ימי החפיפה בין ה- 5.10, מועד תחילת הנפקת התעודות החדשות לבין ה- 15.10, מועד פקיעת החוזה הקודם. המידע פורסם לציבור הסטודנטים הן באינטרנט, כמובן בכל האוניברסיטאות.
"לעמדות השירות הרגילות של דן צורפו דיילים נוספים כדי לתת שירות טוב יותר לציבור. אנו שבעי רצון מההיענות המרבית של הסטודנטים לכרטיס המיטבי ונמשיך להעניק ולשפר את השירות ככל שיידרש".
תגובת משרד התחבורה: מגלגל אחריות
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מעניק לסטודנטים הנחות משמעותיות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מידי שנה. הנחות אלה ניתנות מתוקף חוק זכויות הסטודנטים, בו נדרשת הזדהות באמצעות תעודת סטודנט לצורך קבלת ההטבה.
"האחריות על ההערכות להנפקת תעודות סטודנט במועד מוטלת על המוסדות להשכלה גבוהה. ההנחיה חלה על ציבור הסטודנטים בכלל ועל אלה המתחילים את שנת הלימודים הראשונה בפרט. עם זאת, תלמידים ותיקים, יכולים להציג תעודת סטודנט משנה קודמת ולצרף אישור לימודים בתוקף.
"מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, פנה היום לאוניברסיטאות ואגודות הסטודנטים לזרז את הנפקת תעודת הסטודנט בהקדם האפשרי, כדי שניתן יהיה לעדכן את פרופיל הסטודנט ברב קו וליהנות מההנחות הסטודנט".