שלב אחר שלב: איך לפתח אצל פגים את הקשב והריכוז
לתינוקות שנולדו פגים, ואפילו לכאלה שנולדו בשבועות ה-37-38 להריון, סיכון גבוה בעשרות אחוזים ללקות בהפרעת קשב וריכוז. החדשות הטובות: ניתן להפחית את הסיכון אם פשוט נעבוד איתם, כבר מהימים הראשונים, על יכולות הקשב שלהם. יעל זקוב מסבירה כיצד תעשו זאת - שלב אחר שלב
תשומת הלב של הורים לפגים נתונה רובה ככולה להווה. המטרה הראשונה היא לעזור לקטנטנים לשרוד את המצוקה הכרוכה בלידה המוקדמת. במקודם או במאוחר, יתגנב החשש אל הלב: מה צפוי בעתיד? שנות הגן ובית הספר נראות רחוקות, אך מומלץ לקחת את הנתון הבא בחשבון: מבחינה סטטיסטית, תינוקות שנולדו פגים נמצאים בקבוצת סיכון לקשיי קשב וריכוז.
כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים
אבל יש גם חדשות טובות וכדאי להכיר אותן: הדרך שבה ההורים מדברים ומשחקים עם התינוקות, יש בכוחה להגן עליהם מפני סיכון זה. מחקרים רבים מוקדשים לתחום התפתחות יכולות הקשב. הסיבה לכך היא שהקשב הוא מרכזי לתפקוד וללמידה ואיכותו קשורה באיכות החיים הכללית. הוא מתחיל להתפתח ביום הראשון לחיים ומושפע מגורמים פנימיים וחיצוניים, ועל כן הוא אינו נתון קבוע, כמו צבע העיניים או יום הלידה, אלא מיומנות נרכשת הניתנת להשפעה חיובית תוך כדי התפתחות. מומחי ההתפתחות יודעים להגיד כיום כי עזרה קטנה לתינוקות בתחילת הדרך, היא בעלת השפעה חיובית גדולה להמשך ההתפתחות.
עוד כתבות של יעל זקוב בערוץ הורים :
חכמים יותר: כיצד משתנה המוח כשהופכים להורים
לא סתם כפית: הכלים שעוזרים לתינוק לחשוב
תנו להם לזוז: המדריך לגידול תינוקות חושבים
מפתח חשיבה מרחבית: למה חשוב לשחק בפאזל
מהו הסיכון לקשיי קשב וריכוז בקרב תינוקות שנולדו פגים?
הלידה המוקדמת עלולה לשבש את תהליכי התפתחות יכולות הקשב, שכן בתקופה שלאחר הלידה, מערכות גופם של הפגים אינן בשלות דיין לווסת את כמות הגירויים הנחוות על ידם בעולם מחוץ לרחם. מחקר גדול שנערך בשוודיה עקב אחרי יותר ממיליון ילדים שנולדו בין השנים 1987-2000. החוקרים בדקו בשנת 2006 מי מהילדים שבסקר, קיבל מרשם לתרופה המטפלת בסימפטומים של קשיי קשב וריכוז (ADHA), כמה מהם נולדו פגים ובאיזה שבוע להריון הם נולדו.
ממצאי המחקר מראים שקבוצת הפגים הפגיעה ביותר להתפתחותן של בעיות קשב וריכוז הדורשות טיפול תרופתי היא הפגים
שנולדו מאוד מוקדם, בין השבוע ה-23-28 להריון, וסיכוייהם גבוהים פי 2.5 מלתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא. לתינוקות שנולדו בין השבוע ה-28-32 להריון סיכון הגבוה ב-60% מלתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.
לתינוקות שנולדו בין השבוע ה-33-34 להריון סיכון הגבוה ב-40%, לתינוקות שנולדו בין השבוע ה-35-36 להריון סיכון הגבוה ב-30% ולתינוקות שנולדו בין השבוע ה-37-38 להריון סיכון הגבוה ב-10% מלתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.
חוקרים אחרים מוצאים במחקריהם שהסיכון לקשיי קשב וריכוז אינו תלוי במלואו בשבוע ההריון בזמן הלידה ועד כמה הוא היה מוקדם, אלא דווקא עד כמה סבל התינוק מקשיים בריאותיים בשבועות הראשונים לחיים.
העמותה למען הפגים בישראל
כיצד מתפתח הקשב?
יכולת הקשב מתפתחת מהרגע הראשון. בכל יום עושים התינוקות צעדים קטנים הבונים את בסיס מיומנות חשובה זו. ההתפתחות הטיפוסית מאופיינת במספר שלבים המתחילים מרגע הלידה. לפניכם סקירת השלבים הראשוניים בהתפתחות מרכזית זו: מסלולה הטיפוסי, השינויים הקלים המאפיינים את התינוקות שנולדו פגים ובעיקר, מה יכול לעזור להם לחזור אל המסלול התקין?
השלב הראשון: קשר עין ושיחה "פנים-מול-פנים"
התפתחות טיפוסית
מהרגע הראשון, התינוקות מתרגשים ומחפשים את קשר העין המופנה כלפיהם. זהו סימן חברתי חשוב המפורש, כמשיכה של התינוק להתחבר לאדם אחר.
בשבועות הראשונים לחיים, התינוקות יכולים ליצור קשר עין לזמן קצר בלבד.
לאחר שישה שבועות ובמקביל להופעתו של החיוך החברתי, עולה בהדרגה טווח הזמן שבו התינוקות יכולים להסתכל על פני ההורים.
בסביבות גיל שישה שבועות, כאשר ההורים יוזמים אינטראקציה, נראה כאילו תשומת הלב של התינוקות "ננעלת" על ההורים. נעילה זו משקפת קושי להסיט את המבט למשהו או מישהו אחר.
מסביבות גיל חודשים וחצי מתחילה להתפתח היכולת להסיט את המבט ולהחליף את תשומת הלב למשהו אחר. עתה, בנוסף למשיכה לפני ההורים, התינוקות מראים עניין גובר בסביבה.
מה המחקרים על יכולות הפגים מספרים לנו?
מבט בוחן על האינטראקציה בין ההורה לתינוק בשבועות הראשונים חושף קצב מעגלי ונורמטיבי של קשב ואי-קשב (הסטת מבט) של התינוק. תקופות ההימנעות מקשר העין חשובות לתינוקות, שכן הן מגבילות את הגירוי החזותי, ומטרתן לאפשר לתינוקות את הזמן הדרוש לעיבוד המידע אליו הם נחשפים.
תינוקות שנולדו פגים מראים תדירות גבוהה יותר של הסרת קשר העין. מחקרים מראים כי פגים שנולדו מאוד מוקדם נוטים להסיט את מבטם לעתים קרובות יותר ולאורך זמן ארוך יותר, מאשר תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.
כאשר נדמה שהתינוק פחות מתעניין בקשר העין, טבעי לנסות "חזק" יותר, כדי למשוך את תשומת ליבו עוד קצת. בניגוד לנטייה להיות אקטיביים יותר מול התינוק, עדיפה הבנה רגישה לצרכיו ויכולותיו. חשוב לזכור שלתינוקות שנולדו מאוד מקודם, מאפיינים שונים לאינטראקציה עם ההורים והם מתקשים לשמור על הקשב בהקשר החברתי. הם נמצאים בסיכון לתפקוד בשל פיחות של יכולת הקשב החזותי ועיבוד מידע של הגירויים החזותיים.
איך אפשר לעזור לתינוקות?
כאשר התינוקות שבעים וערניים - זה הזמן לבדוק אם הם "פנויים לשיחה".
במידה והם מסיטים את המבט, מומלץ לפרש את תגובתם כאילו הם אומרים לנו "זה דווקא מעניין אותי, אבל אני צריך רגע להבין מה ראיתי, לאסוף כוחות ומיד אשוב להסתכל בהנאה!".
תינוקות אוהבים שירים. המקצב, החרוזים והפזמון החוזר, עוזרים להם לעקוב, ללמוד ולהבין. שירה איטית וחזרה על שניים שלושה שירים אהובים, תעזור לבסס את הקשב.
ובכלל, תנו לתינוקות את הזמן: דברו לאט, קחו הפסקות, שאלו שאלות וחכו לתשובה. "נכון שאת מתוקה?": כאשר אנו שואלים שאלות, טון הדיבור שלנו עולה לקראת סימן השאלה שבסוף המשפט. טון גבוה תופס את תשומת הלב של התינוקות ביתר קלות. כאשר נחכה לתשובה, ניתן לתינוקות הזדמנות להגיב. לא במילים, כמובן, אלא במצמוץ, הרמת גבה, כיווץ אף או הסטת מבט. בשבועות הראשונים, זהו הרפרטואר העומד לרשותם ואנחנו רוצים לתת להם את ההרגשה שלזה בדיוק ציפינו.
חקו את הפרצופים שהתינוקות עושים. הם לא מתכוונים אבל הם פשוט מניעים את הפנים באופן אוטומטי ובכך הם מאמנים את שרירי הפנים. אנחנו בתורנו יכולים לעשות כמותם, כדי לשקף וכדי למשוך את תשומת ליבם. כאשר נרים גבה, או נוציא לשון, יבחינו התינוקות במשהו שונה בפנים המוכרות שלנו ושינוי זה עשוי לעניין אתם מאוד.
השלב השני: חקירת הסביבה
התפתחות טיפוסית
מגיל שלושה חודשים טווח הזמן שבו התינוקות מסתכלים על חפץ בודד יורד, עובדה המשקפת את היכולת להעביר את תשומת ליבם מדבר אחד לאחר.
מגילחמישה עד שישה חודשים, משך הזמן שהתינוקות מחפשים חפצים בסביבה עולה, בעוד משך הזמן שבו הם מסתכלים על פני ההורים יורד. זהו סימן חיובי ליכולות הקשב.
בסביבות גיל שבעה חודשים, התינוקות מראים יכולות למשחק חקרני עם כמה חפצים בו זמנית, כאשר טווח הזמן בו הם מסוגלים להסתכל עליהם עולה ומשקף את התפתחותה של יכולת הקשב הממוקד.
מה המחקרים על יכולות הפגים מספרים לנו?
מחקרים שבדקו את יכולות הקשב של תינוקות שנולדו פגים, גם אלו הנמצאים בסיכון נמוך, מצאו כי בגיל חמישה-שישה חודשים מתוקן, התינוקות מסתכלים על דברים למשך זמן ארוך יותר, הם איטיים יותר בהעברת תשומת הלב לדבר אחר ומראים שיעורים נמוכים יותר של העברת מבט בין חפצים, בהשוואה לתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא. נתון זה יכול להעיד על התנהגות פחות בשלה של התמצאות חזותית.
איך אפשר לעזור לתינוקות?
כאשר התינוק מסתכל עליכם, לאחר "שיחה" קצרה, הציגו לו צעצוע (רעשן, בובת פרווה קטנה, תמונה בהירה). ספרו לו מה הוא רואה ומה זה עושה. העבירו את המשחק מצד לצד באופן איטי ועזרו לתינוקכם לעקוב אחר התנועה במבטו.
קחו הפסקה כאשר את מבחינים שתינוקכם מתעייף.
בשעת המשחק, צמצמו את ההפרעות בסביבה: מעט משחקים וללא טלוויזיה ברקע.
מי בוחר את המשחק? כבר בגיל צעיר תינוקות יכולים לבחור עם מה לשחק ומבטם מנחה אותנו במה הם בחרו. מחקרים מראים שהורים שמצטרפים למשחק עליו מסתכל התינוק ומתייחסים אליו במקום לבחור בשביל התינוק על מה להסתכל, מחזקים את יכולת הקשב של התינוקות.
כאשר אתם מבחינים כי תינוקכם מביט בצעצוע מסוים - הצביעו עליו, אמרו את שמו ואף שירו לו שיר מתאים. פעולתכם זו מחזקת את השלישייה: תינוק-מבוגר-חפץ ובונה את הקשב המשותף עם תינוקכם. התנסות זו הינה צעד נוסף ביכולתו להגיב לסביבה בדרך לתקשורת חברתית.
הרבו לדבר אל התינוקות - מחקרים מראים שככל שהילדים חשופים למילים שלכם, כך יכולתם הקוגניטיבית תתפתח יותר וזה הזמן לפטפט על כל דבר שבעולם.
ספרו לתינוקות "סיפורים" בעזרת ספרי תמונות. ספרים בהם אין מילים כתובות אלא תמונה אחת בכל דף, הם הספרים המומלצים לשלב זה על ידי מומחי ההתפתחות. כאשר אין מילים, אנו המבוגרים ממציאים את התוכן בעצמנו. כאשר התינוקות שומעים אותנו מתארים את התמונה, הם מתאמצים להתמקד, נחשפים לשפה והתוצאות יישאו פרי כאשר הקטנים יגיעו לבית הספר. מחקרים מראים כי ילדים שנהנו מחוויה של קריאת ספרים משותפת עם ההורים, יכולתם המילולית גבוהה יותר ודרכם ללמידת הקריאה קלה יותר - ואף פעם לא מוקדם מדי להתחיל.
השלב השלישי: ניהול הקשב
התפתחות טיפוסית
לקראת גיל שנה ובמהלך השנה השנייה לחיים, מתחילים התינוקות ללמוד כיצד לנהל את הקשב שלהם. עד עתה, התינוקות היו מושפעים בעיקר ממה שקורה סביבם והגיבו לגירויים שקורים בחוץ. עתה הם עושים את הצעדים הראשונים בשליטה עצמית: הם מצליחים להתעלם מהפרעות כאשר הם מרוכזים בפעילות קצרה ופעולותיהם הופכות ליותר מכוונות כאשר הם מצליחים להחזיק בזיכרון לטווח קצר מטרה פשוטה.
מה המחקרים על יכולות הפגים מספרים לנו?
כדי לבדוק את היכולת לנהל את הקשב, כלומר להחליט על מה להסתכל, להתעלם מהפרעות ולזכור את המטרה, ערכו החוקרים השוואה בין תינוקות שנולדו פגים ותינוקות שנולדו לאחר הריון מלא במשימה של החבאת צעצוע מתחת לכוס פלסטיק. בשיטת אבחון מפורסמת זו, לוקחים החוקרים שתי כוסות פלסטיק ומראים לתינוק איך הם מחביאים את הצעצוע מתחת לאחת מהן. בגיל זה, לתינוקות אין קושי להרים את הכוס ולחשוף את המשחק.
החלק המאתגר מגיע כאשר לאחר מספר חזרות על אותה פעולה מחביאים החוקרים את הצעצוע מתחת לכוס השנייה מול התינוקות. בגיל 10 חודשים מצפים החוקרים כי רוב התינוקות יעכבו את נטייתם המיידית להרים את הכוס הראשונה מתוך הרגל, יתרכזו בפעולת המבוגר ויזכרו את המטרה - לחשוף את הצעצוע שמוחבא, הפעם במיקום שונה. במחקר נמצא כי לתינוקות שנולדו פגים טעויות רבות יותר מלתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא. בנוסף לכך, נצפה כי רבים מהפגים היו מוסחים יותר מהכוס והרימו אותה עוד לפני שהצעצוע הוחבא מתחת לאחת מהן.
איך אפשר לעזור לתינוקות?
תנו לתינוקות להוביל את המשחק והצטרפו אליהם בדרך שתרחיב את פעולתם. למשל, כאשר אתם מבחינים כי תינוקכם הושיט את היד והוא אוחז בקובייה, אמרו לו שגם אתם רוצים קובייה. קחו קוביות נוספות והראו לתינוקכם כיצד אתם בונים ומסדרים אותן.
כאשר התינוקות מצליחים לאחוז, להוביל או להניח משחק - עודדו אותם על הצלחתם. מבחינתם הם פתרו כרגע משוואה עם שני נעלמים - ומגיע להם קרדיט. שמחתכם בהישגים, גם הקטנים ביותר, תעודד אותם להתאמץ עוד קצת, והתלהבותכם הנמרצת אינה מוגזמת.
כאשר התינוקות מצביעים על משהו או מישהו, ספרו להם על מה הם הצביעו. הם לא תמיד רוצים את "זה" ולרוב, הם רק רוצים לדעת איך קוראים ל"זה" ומה "זה" עושה.
כאשר תינוקות מצביעים על צעצוע, ניתן להגיש להם אותו בדרך שתאריך מעט את הקשב שלהם: פשוט, לא להגיש מיד אלא להפעיל את המשחק רגע אחד לפני שהוא מגיע אל היד הקטנה. למשל: אם תינוקכם הצביע על מכונית. הניחו אותה במרחק קטן ממנו, וגלגלו אותה לאט לעברו. הארכת טווח הקשב, ואפילו למספר שניות נוספות, הינה תמיד תוספת מבורכת.
הורים הם המורים הטובים ביותר לילדיהם
כאשר הורים משחקים עם תינוקם, הם יוצרים חוויה משותפת של הנאה. הנאה זו משמשת כחממה להתפתחות
יכולות ההבנה והלמידה כאשר התינוקות מרגישים שרואים אותם, אוהבים אותם ומעריכים את הישגיהם הקטנים.
התנאים המיטביים של "חממה" זו קורים כאשר ההורים מגיבים בחום למאמצים ולתוצאותיהם של התינוקות, משנים את הגישה כאשר פעולה מסוימת "לא עובדת", מרחיבים את הפעילות באופן מילולי או לא-מילולי ומספקים לתינוקות גירויים המתאימים ליכולותיהם ההתפתחותיות. זו הדרך בה תינוקות בכל הזמנים ובכל העולם לומדים לדעת והורים עושים זאת מתוך אינטואיציה וללא מאמץ מודע. מאחר ותינוקות שנולדו פגים נמצאים בקבוצת סיכון לקשיים בעתיד, מוטב להעצים פעולות אלו ובכך, להקדים תרופה למכה ולמנוע בקלות יחסית את מה שאחר כך יתכן וידרוש טיפול.
מחקרים רבים שנערכו בנושא מראים שפעולות אלו, המכונות באופן כללי responsiveness (תקשורת תגובתית), המוצגות על ידי ההורים לפגים בתחילת הדרך, יש בכוחן להגן על התינוקות מפני קשיים בתחום הקשב וליקויי הלמידה בעתיד.
הכותבת היא מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות. לאתר של יעל. לדף הפייסבוק של יעל