מכונית השנה: ואלה שבע הפינליסטיות
התחרות היוקרתית ביותר בעולם הרכב נערכת לשלב האחרון והקובע. האם הזוכה תהיה מכונית עממית כמו במרבית המקרים, או אולי במפתיע - דווקא יוקרתית?
שופטי "מכונית השנה באירופה", 58 עיתונאי רכב בכירים ממדינות היבשת, צמצמו את רשימת המועמדות לתואר הנחשב ביותר בתעשייה. לאחר שהכריזו לפני חודשים ספורים על רשימת יותר מ-30 מכוניות מועמדות לתואר, מפרסמים כעת עורכי התחרות את הרשימה הסופית בהחלט - עם שבע מכוניות מהן תיבחר בחודש מרץ מכונית השנה:
- ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר
- מרצדס C-קלאס
- ניסאן קאשקאי
- סיטרואן C4 קקטוס
- פולקסווגן פאסאט
- פורד מונדיאו
- רנו טווינגו
כדאי להזכיר כי הרשימה הסופית מורכבת מהמכוניות שזכו לציונים הגבוהים ביותר מחבר השופטים, לאחר מבחן דרכים מקיף. באופן מסורתי, בוחני התחרות נוטים לבחור במכוניות חשובות במיוחד לדעתם, או בעלות השפעה טכנולוגית. מבחינה זו לפחות, רשימת השנה נראית שגרתית יחסית. ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב-טורר היא אמנם ב.מ.וו ראשונה עם הנעה קדמית, אך לא מדובר בחידוש טכנולוגי כמובן. מרצדס C-קלאס מעניינת, אך בוודאי אינה פורצת גבולות. כך גם לגבי פורד מונדיאו ופולקסווגן פאסאט המציגות התקדמות גדולה בתחומן ומתקרבות יותר מאי-פעם לקטגוריית היוקרה, אך הן בוודאי לא מציגות מהפיכה.
איזו מהן הפייבוריטיות שלנו? אם לשפוט לפי הקריטריונים האמורים להנחות את צוות השופטים, הרי שיש רק שתי אפשרויות אמיתיות: סיטרואן C4 קקטוס ורנו טווינגו. הראשונה מחזירה לחיים - לאחר שנים ארוכות של שמועות ותקוות - את רוח הפשטות שאיפיינה את הדה-שבו המיתולוגית האהובה, עם עיצוב מקורי והרבה יצירתיות-שימושית. הטווינגו מועמדת תודות לבחירה הנועזת - והשנויה במחלוקת, אותה חולקת גם סמארט המבוססת על הקטנטונת הצרפתית - למנוע המוצב מאחור, יחד עם הנעה אחורית.
ומי לדעתכם צריכה לזכות בתואר מכונית השנה 2015? העיפו מבט בקטעי הווידאו המצורפים. (ובהמשך, הסבר כיצד נערכת הבחירה)
ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר:
מרצדס C-קלאס:
ניסאן קאשקאי:
סיטרואן C4 קקטוס:
פולקסווגן פאסאט:
איך זה מתבצע
תחרות "מכונית השנה" הראשונה נערכה ב-1964, ובה זכתה - בשקלול ניקוד שהעניקו עיתונאי רכב - רובר 2000 שהקדימה את מרצדס 600. כיום עומד מספר העיתונאים הלוקחים חלק בבחירה על 58, המייצגים 22 מדינות ברחבי אירופה. מספר העיתונאים מכל מדינה אינו שווה כמובן, שכן מספרם נקבע ביחס לגודל המדינה היחסי בסך מכירות וייצור הרכב באירופה. היצרניות הגדולות בהן מתקיים שוק רכב גדול יחסית ותעשיית רכב גדולה, הן צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה, המשגרות כל אחת שישה עיתונאי רכב. מדינות אחרות - למשל הולנד, בלגיה, פורטוגל, אוסטריה וכו' מיוצגות על-ידי עיתונאי אחד או שניים.
כדי להעניק לתחרות גוון מקצועי ונטול פניות עד כמה שניתן, עורכי התחרות מצהירים כי העיתונאים שלוקחים חלק בקביעת מכונית השנה, נבחרים לפי מקצועיותם, ללא קשר למידת החשיפה. במילים אחרות - ללא קשר לתפוצת כלי התקשורת בו הם עובדים.
הקריטריונים המשפיעים על התרשמות העיתונאים מהרכב מפורטים בדיוק רב: עיצוב, נוחות, בטיחות, חסכון, ניהוג, ביצועים, שימושיות, ידידותיות לסביבה, שביעות רצון נהג ומחיר קניה. מקוריות, יצירתיות טכנולוגית ותמורה למחיר מהווים קריטריונים חשובים במיוחד - כך מארגני התחרות..
מכונית חדשה יכולה להיות מועמדת לתואר רק אם היא חדשה לגמרי (ללא מתיחות פנים תקופתיות), משווקת לפחות בחמש מדינות אירופאיות השנה, וצפי המכירות שלה עומד על לפחות 5,000 יחידות בשנה. השלב הבא בתחרות, לאחר הבחירה הראשונית ובחירת שבע הפינליסטיות, יהיה חלוקת 25 נקודות על-ידי כל עיתונאי לחמש מכוניות לפחות מהשבע. הציון המרבי שיכולה אחת מהן לקבל הוא 10 נקודות, והבחירה חייבת להיות מוסברת גם באופן טקסטואלי.
בתואר מכונית השנה 2014 זכתה פיז'ו 308 שעל כתפיה מונחת היציאה של פיז'ו מהמשבר, בשנת 2013 זכתה פולקסווגן גולף, ב-2012 אופל אמפרה (שברולט וולט) החשמלית עם מאריך טווח, בשנת 2011 ניסאן ליף החשמלית ובשנת 2005 טויוטה פריוס.