דצמבר קשה בקניונים: הצרכנים קונים פחות
כמה שנובמבר היה טוב, ככה דצמבר גרוע: לפי נתוני ריס, הממוצע הארצי של הפידיון למ"ר ירד בדצמבר ב-7.29% לעומת דצמבר המקביל בשנה שעברה. במרכזים המסחריים, הפידיון למ"ר ירד ב-8.94% וברשתות אומרים שגם חנוכה לא שיפר את המכירות. לצרכנים זה טוב: הסיילים העמיקו
"זה חנוכה חלש", אמרה לנו מוכרת משועממת, בחנות בגדים של רשת ישראלית בקניון בת"א, כששאלנו למה הסיילים ברשת בה היא עובדת, חתכו את המחירים כל כך מוקדם השנה.
בחנות למוצרי חשמל, במרכז מסחרי, יצאו ב"מבצעים לקראת החורף". המוכרת אמרה שמשום מה אנשים לא קונים מספיק תנורים. "אלה גם לא באמת מבצעים", המתיקה סוד. "מחירי המבצע אלה בדיוק המחירים שהיו שנה שעברה. השנה העלו מחירים ועכשיו הורידו 20% בשביל לקרוא לזה מבצע".
אמא שהגיעה עם תינוקת ופעוט לג'ימבורי באחד הקניונים במרכז אמרה לנו: "מה יש לי לקנות בחנוכה חוץ מסופגניות לילדים? אני שומרת את הכסף לדברים אחרים".
בגדים לחורף?
"קניתי כבר לפני חודשיים, אבל לא פה. יקר פה".
"אולי המצב הכלכלי מתחיל לתת את אותותיו"
בעלים של רשתות אופנה אמר ל-ynet שדצמבר היה קשה. "עד חנוכה היה רע. עכשיו סביר אבל לא יספיק לתקן".
אומרים שכשיורד גשם, זה מקדם מכירות ירד גשם בדצמבר.
"זה לא נקרא גשם".
הבעלים של הרשתות דפנה לוינסון ו-So Simple צביקה לוינסון, אמר ל-ynet: "המצב סטטי. אנחנו לא רואים פיק מיוחד בחנוכה, למרות שאמור להיות. אני עכשיו בנמל ת"א, מפוצץ פה באנשים אבל אין קניות. אולי המצב הכלכלי מתחיל לתת אותותיו".
לעומת זאת באחת הרשתות הבינלאומיות הפופולריות אמרו ל-ynet שדווקא הלך מעולה בדצמבר. "הסניפים היו מפוצצים".
נתוני הקופות: הפידיון בירידה משמעותית
נתוני חברת ריס (RIS) שבודקת את נתוני הקופות ברשתות וחנויות בקניונים, ברחוב ובמרכזי קניות (בעיקר רשתות ישראליות), מאשרים את התחושות. הפידיון למ"ר בדצמבר ירד ב-7.29% ממוצע ארצי לעומת דצמבר 2013, מ-66 שקל למ"ר ב-2013 ל-61 שקל למ"ר ב-2014.
הפידיון למ"ר בקניונים האזוריים, ירד ב-8.08% מ-89 שקל למ"ר ל-82 שקל למ"ר. בפאואר סנטרים (מרכזים מסחריים למיניהם) הפידיון ירד ב-8.94%, מ-69 שקל למ"ר ל-64 שקל למ"ר.
החברה דגמה את התקופה שבין 1 בדצמבר 2014 עד 22 בדצמבר 2014 מול התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מבוססים על נתוני פידיון של 2,400 חנויות שנדגמות במערכת ריס.
לעומת זאת, נובמבר הסוער היה חודש מצויין: בנובמבר היתה עלייה של 11.87% בממוצע הארצי, עלייה בפידיון של 17.12% בפאואר סנטרים ועלייה בפידיון של 8.26% בקניונים האזוריים.
אם מחשבים את נובמבר ודצמבר יחד, יש עלייה קטנה במכירות של 2.31%. הפידיון הממוצע, הארצי, עלה מ-60 שקל למ"ר בנובמבר-דצמבר 2013 ל-62 שקל למ"ר בנובמבר-דצמבר 2014. בפאואר סנטרים חלה בנובמבר-דצמבר עלייה של 4.25% (מ-47 שקל למ"ר ל-49 שקל למ"ר) ובקניונים האזוריים חלה עלייה זעירה של 0.24%.
שלמה ינאי מנכ"ל ריס מציין כי: "המכירות בתקופה זו מושפעות מאוד ממזג האוויר. לכן יש לבחון את חודשים נובמבר ודצמבר יחד, כך נוכל לראות גידול של 2.3% במכירות סניפים זהים. כמו כן, חשוב לזכור כי בסניפים לא זהים, השוק צמח בנובמבר-דצמבר בשיעור של 5%. בנוסף, המדידה כוללת את תקופה שעד וכולל יום ראשון האחרון, כלומר, חסרים עוד שני ימי חופשה של חנוכה שאמורים לשפר את התוצאות"
אין מכירות, יש סיילים
בינתיים, הרשתות האיצו את המבצעים: לדוגמא, בקסטרו מציעים הנחות של 50% על הסריג השני והפוטר השני, לחברי מועדון מעיל בהנחה של 100 שקל והנחות עד 30% בממוצע. פוקס מוכרת את כל החנות במבצע: קונים ב-200 שקל, משלמים 100 שקל. במנגו מציעים הנחה 50% על רוב הפריטים החנות. בגולף מציעים סריגים החל מ-79.90 שקל ומעילים החל מ-129.90 שקל. בהום סנטר מציעים הנחה של 20% על תנורי חימום והנחות נוספות.
בניין ווסט מציעים 30% הנחה על מגפיים ומגפונים ועד 50% הנחה על קולקציית החורף. פקטורי 54 מציעים 30% הנחה על הפריט הראשון, 40% על השני ו-50% על השלישי ובלי קופר מציעים 2 ג'ינס ב-400 או 500 שקל ופריטים מסוימים במבצע 1+1. באינטימה מציעים 50% הנחה על הפריט השני על כל דגמי קולקציית סתיו חורף 2014-15 ומגוון חזיות ב-99.90 שקל בלבד. ברוב הרשתות הבינלאומיות, יצאו במבצעים לקראת סוף השבוע.