למחזר את הטיל לחלל: היום נוחתים על ה-X
לנחות כמו מטוס, לחסוך המון כסף. ב-14:20 תשוגר רקטה של ספייס איקס - ודקות אחר כך העולם יעצור נשימתו: תצליח לנחות על משטח קטן באוקיינוס?
זה אמור לקרות היום (יום ג') ב-14:20 שעון ישראל. זה נראה כמו עוד שיגור סטנדרטי של "ספייס איקס", החברה האמריקנית הפרטית של המיליארדר אלון מאסק. אבל השיגור הזה יכול להיות משמעותי מאוד לעתיד הטיסות לחלל.
עוד חדשות בעולם
כוויית: העליב את האמיר בטוויטר ונשלח לכלא
רוחאני נגד השמרנים: הסכם הגרעין למשאל?
היסטוריה הודית: טרנסג'נדרית ראשת עיר
לא היה כביש: הסבלים שסחבו מכוניות בהרים
רקטת פלקון 9 של ספייס איקס תשוגר לתחנת החלל הבינלאומית, אבל הפעם המוקד לא יהיה השיגור, לא המטען שאותו היא תישא עימה וגם לא ההגעה לחלל. היום כל העיניים יהיו על משטח קטן באוקיינוס האטלנטי. על המשטח הזה אמור לנחות השלב הראשון של הטיל, לאחר היפרדותו מהחללית דרגון. המטרה הברורה כאן היא חיסכון כספי. אם הניסוי פורץ הדרך הזה יצליח, זה יהיה השלב הראשון בשימוש מחדש בטילים בתעופה לחלל - למעשה "מחזור רקטות".
ב"טלגרף" הבריטי מסבירים כי עלות ההגעה לחלל אסטרונומית, בעיקר עקב העובדה שהרקטה נשרפת בכניסה מחדש לאטמוספירה ומתרסקת באוקיינוס לאחר ההיפרדות מרכב החלל. לכן, חברות החלל השונות חייבות לבנות רקטה לכל שיגור. באמצעות נחיתה בטוחה באזור ספציפי, ממש כמו מטוס או מל"ט, המיליארדר מאסק מקווה לסלול את הדרך לעבר תרבות של שימוש מחדש, גם בחלל.
סיכויי ההצלחה - פחות מ-50%
השיגור אמור להתרחש היום, אבל כלל לא בטוח שזה יקרה. לאחרונה הוא כבר נדחה כמה פעמים בגלל בעיות ציוד, ומזג האוויר עלול להוביל לדחייה נוספת. ספייס איקס היא אחת משתי החברות ששכרה נאס"א כדי להטיס מטען לתחנת החלל הבינלאומית. פרופ' מלקולם מקדונלד מאוניברסיטת סטרת'קלייד סבור כי הצלחה של ספייס איקס תהווה התפתחות "משמעותית" בחקר החלל.
"אלון מאסק מבין שיותר ויותר חלקים בחקר החלל צריכים להיות ממוחזרים", אמר מקדונלד לטלגרף. בבסיס הרעיון הזה עומד הניסיון להגיע לחלל בעלות קטנה יותר. במקרה כזה, ככל שתגיע יותר פעמים לחלל, העלות תפחת. דבר זה יעניק לספייס איקס יתרון בתחרות מול חברות חלל אחרות".
לדברי מאסק, סיכויי ההצלחה היום הם לכל יותר 50 אחוזים - אבל הוא כבר הבהיר כי גם כישלון לא יעצור אותו. "הניסוי הזה הוא הראשון בסדרת ניסויים שמטרתם הסופית היא להפוך את השלב הראשון של פלקון 9 לכזה שניתן לעשות בו שימוש חוזר", נאמר בהודעת ספייס איקס. "על הרעיון של נחיתה על פלטפורמה באוקיינוס כבר חשבו לפני עשרות שנים, אבל איש לא ניסה זאת עד כה".
הקושי העיקרי יהיה נחיתה מדויקת על המשטח באוקיינוס האטלנטי, שגודלו 90 מ' על 30 מ'. רוחב השלב הראשון של הרקטה הוא 20 מ' - ולכן אין כמעט מקום לפספוסים. בשיגורים הקודמים, ספייס איקס העריכה את מקום הנחיתה בקילומטרים, 10 ק"מ ליתר דיוק. הפעם האומדן כבר נעשה במטרים, ויותר מ-10 מטרים מהמקום המיועד יוביל לכישלון.