מרוויחים מהסופה: מרדיאטורים ועד מזחלות
התנפלות על רשתות מוצרי החשמל: "מחסלים הכל", תרופות, שטיחים ומזון, "כאילו מדובר בסופה של חודשיים". לעומת הסופה בדצמבר 2013, שהיוותה שיא במכירות, יש עלייה של פי 2.5 במכירות צעיפים, כפפות וכובעים. גם מזחלות קונים. סניפי רשתות השיווק בירושלים יישארו פתוחים עד חצות
הסופה המתקרבת, הדיווחים על הסופה המתקרבת וההכנות לקראת הסופה המתקרבת, הביאו ליממה של מכירות מטורפות של פריטים לחורף, כך לטענת הרשתות והמוכרים. הצרכנים הישראלים לא משאירים כלום ליד המקרה וקונים כל מה שיחמם אותם. בגבעת מרדכי בירושלים, מכרו היום מזחלות לילדים. כולן, עד האחרונה נחטפו, כך לפי צרכן משתאה שעבר במקום.
רשת המשביר דיווחה על עלייה ממוצעת במכירות של 140%. דודי כהן, סמנכ"ל סחר, "המשביר לצרכן" אמר ל-ynet: "יש גידול של 230% במכירות מחלקת החשמל: תנורים, מקרני חום ורדיאטורים. במחלקת עולם הבית חל גידול של 90% בשמיכות חורף. במחלקת האופנה חל גידול של 130% במכירות מעילים וסריגים וגידול של 140% על צעיפים כפפות וכובעים".
משווים מול הסופה בדצמבר 2013
גידול במכירות השבוע, מול שבוע מקביל בינואר אשתקד, זו השוואה בעייתית, כי ברור שכשיש סופה – אנשים קונים פריטים מחממים. כהן טוען שההשוואה היא לעומת הסופה של דצמבר 2013.
"כבסיס להשוואה לקחתי את דצמבר 2013", הוא מסביר. "הסופה אז די הפתיעה לא ידעו על העוצמה שלה ולכן לא יותר מדי נערכו, למרות שהמכירות בימי הסופה עצמה היו מטורפות. עכשיו גם התקשורת וגם החזאים עושים פה בילד אפ מטורף. כולם יודעים על הסופה המתקרבת וכולם מתכוננים.
"עד יום א' בצהריים המכירות עוד התנהגו כרגיל. ביום ראשון בצהריים זה התפוצץ. הקצב חריג בכל קנה מידה. זה התחיל עם נעלי הילדים ומשם המשיך לכל הפריטים שקשורים בחורף. בשמיכות חורף כמעט הכפלנו את המכירות. מעילים יש גידול של כמעט פי 2.5. תנורים - גידול פי 3.5 כמעט. צעיפים וכפפות פי 2.5. הסופה של 2013 היתה חודש שיא אי פעם בקטגוריית הכפפות ואנחנו גדלים מעל זה".
מחר בטח ירדו המכירות.
"יכול להיות אבל דווקא בסופה של 2013 ימי הסופה היו ימים מאוד חזקים ברשת, למעט 3 סניפים שנסגרו בירושלים".
נובמבר היה גשום, בדצמבר היה לכם יותר קשה למכור.
"בנובמר לא היו הנחות כמו עכשיו, אבל זה היה חודש מדהים. דצמבר אכן היה יותר קשה מבחינת מכירות".
קרוב למחצית הפדיון בסניפים: מוצרי חשמל
במחסני חשמל טוענים שבשלושת הימים האחרונים, קרוב למחצית מהפדיון של שני הסניפים בירושלים הוא של מוצרי חימום לסוגיהם ותאורת חירום.
"בשלושת הימים האחרונים נמכרו בשני הסניפים כ- 5,000 רדיאטורים, מפזרי חום, מגדלי חימום ותנורי אמבטיה נתון המהווה גידול של 400% בהשוואה לשבוע שעבר. הכפלנו את היקפי המכירות של המזגנים בהשוואה לשבוע שעבר ואף נרשם גידול של 80% במכירות של מייבשי כביסה. כמו כן, בשל הפסקות החשמל הרבות שפוקדות את ירושלים חל גידול של 400% במכירות של תאורות חירום", אמרו.
"עד לפני שבוע לא מכרנו"
מנהל חטיבת מוצרים קטנים בתדיראן, לירן וייס אמר ל-ynet: "עד לפני שבוע, המכירות היו אפסיות. פרט למפזר חום באמבטיה שזה קונים כל שנה ורדיאטורים. השבוע החלה מכירה של המון מוצרים זולים יותר תנורים מפזרי חום קטנים קונווקטורים. יש מקומות שסובלים ממחסור בסחורה. יש ספירות מלאי עכשיו, אז הרבה חנויות נתקעו בלי סחורה.
"בשנה שעברה היתה סופה גדולה בירושלים ותוך שבוע וחצי, כל מה שהיה נמכר. לאנשים לא היה סחורות. כמו שהמכירות גדלו, ככה הפסיקו".
איך אתה מסביר את זה. אין לאנשים תנורי חימום מהשנה שעברה?
"משפחות גדלות מתרחבות, יש עוד ילדים בבית. וגם היום לאנשים אין בעיה להחליף מוצרים. הם מתחדשים במוצרים חדשים כי המחירים היום לא מרתיעים את הלקוחות.
"בעיקר קונים המון באזור המרכז. כי פחות רגילים שם לקור. יש מכירות טובות בירושלים כמובן ובאזור הצפון. בדרום, המכירות בחורף משום מה יותר נמוכות. באילת לא קונים לחורף הם מבחינתם תמיד בקיץ".
בגדים תרמיים ושטיחים
גם בקולומביה (ביגוד אאוטדור, תרמי וסקי) בשדרות ממילא, ירושלים מוכרים יותר משיא הקור בשנה שעברה. לפי רון הספל, מנהל מותג קולומביה: "בחנות בבירה הגדלנו את המלאי. המוכרים בחנות תוגברו ופועלים במתכונת מיוחדת. בשנה שעברה הסופה תפסה את הציבור לא מוכן ואנו חשים השנה את ההיערכות המוקדמת - בימים האחרונים אנו מרגישים בעלייה של כ-100% במכירות הביגוד לעומת שנה שעברה. המוצרים הנמכרים ביותר הם מעילי פוך ונעליים מחממות, בעיקר מגפי נשים".
ברשת למטייל מסרו שיש "עליה של כ-40% במכירות במהלך היומיים האחרונים בשני סניפי למטייל בירושלים (סניף נחלת השבעה ברחוב יואל סלומן 5 וסניף תלפיות ברחוב פייר קניג 20, ירושלים) וכן בסניף הצפוני הממוקם במרכז הקונגרסים בחיפה (קדושי יאסי 2, חיפה). הרכישות מתמקדות בגרביים, ביגוד תרמי עבה ומעילים המתאימים לתנאי קור קיצוני כמו גם לשלג", כך נמסר. ביתר סניפי הרשת טוענים לעלייה של 30% במכירות.
חברת "כרמל שטיחים ופרקט" מדווחת שמכירת השטיחים הכפילה עצמה והשטיחים הפופולריים בירושלים הם אלה בעלי "המראה המחמם".
קונים מזון ומים כאילו אין מחר
ברשתות השיווק מדווחים על הצטיידות במים מינרליים, שימורים ומאכלים מחממים. העומס בסניפים אכן ניכר. קופאית בשופרסל אמרה ל-ynet: "אנשים מתכוננים לסופה כאילו מגיע הוריקן, או כאילו שהם יצטרכו לשהות בבית חודשיים ולא יומיים". ברשתות כמו קו אופ ורמי לוי מסרו שהסניפים בירושלים ובמיקומים קרים נוספים יהיו פתוחים היום עד חצות.
ברשת ניו-פארם טוענים לעלייה ניכרת בתחום צריכת תרופות לטיפול ומניעה במחלות חורף. חאתם עמשה, רוקח ראשי ברשת מסר כי "חל גידול ניכר של למעלה מ- 20% בביקוש לתרופות חורף ובעיקר תרופות להורדת חום ולטיפול בכאבי גרון".